• Nenne2

Skulle ni kunna ha ert föräldrasovrum på övervåningen och barnen har sina rum på nedervåningen?

Vi ska inreda vår övervåning och flytta upp vårt sovrum på övervåningen när det blir klart. Vi kommer då ha ett stort föräldrasovrum, ett badrum samt förråd och allrum på övervåningen. På nedervåningen har vi tre sovrum. Våra två småbarn på 6 och 2 år har sina rum på nedervåningen. Skulle ni kunna ha ert sovrum på övervåningen medans barnen sover på nedervåningen? Känner mig lite kluven, men vi kommer få ett mycket större och bättre föräldrasovrum om vi gör som vi planerat.

• Svar på tråden Skulle ni kunna ha ert föräldrasovrum på övervåningen och barnen har sina rum på nedervåningen?
  • korven72

Det beror nog på hur hur planeringen ser ut och hur gamla barnen är. Hos oss ligger alla sovrum på övervåningen och det känns skönt att alla är nära då våra barn är så små.

Men det finns väl annars inga direkta hinder för er att sova där uppe...

• laneryr mamma

Hejsan!!
    Vi har tvärtom, vi sover på nedervåningen och våran son på övervåningen. han är 3 år snart 4 han har sovit ensam på övervåningen sen han var 2 och det har gått jätte bra.

• yubaba

beror pa hur gammla dem ar. aldre barn helt ok (tonaringar) om dem har sovrummet dar nere, men ygre barn kanske overvaningen passar battre.

• Novus

Hade inte velat ha 2-åringen på en annan våning. Med 6-åringen hade jag nog kunnat ha det om han/hon lätt kan ta sig upp till oss. Sen är det ju förstås olika från barn till barn

• modestyclara

Inga problem. Vi har vår 1-åring och 2,5-åring på nedervåningen och vi sover på övervåningen. Man hör dem om de vaknar. Stora tjejen kommer uppsmygande för trappan ibland om hon behöver sällskap, lillkillen ropar om han vill ha sällskap.

Tänkt dock på att ha brandvarnare i barnens sovrum OM det skulle hända nåt så tar det ett tag innan röken sprider sig...

• Novus

Modestyclara
    Har ni ingen grind för trappan? Hade aldrig vågat låta så små barn kunna gå upp och ner i trappan när vi inte är med

• kolakaka

med så små barn hade jag iallafall föredragit att sova på samma våningsplan

• Miss Lau

Jag vill sova på samma våning som barnen tills de är minst 7 år och helst ännu längre. Hade vi haft samma typ av hus som er skulle jag låtit barnen sova uppe med er, men ändå haft kvar sina rum nere som lekrum.

• Camilla D

Vi sover också på olika våningar. Jan och mannen sover nere och barnen ( 7 år, 5 år och 20 mån) sover uppe. Det funkar jättebra.
    Den lille har än så länge spjälsäng, men sedan kommer vi stänga grinden.

• lövet2

Nix! Inte med en 2-åring! Är de under 5-6 år, så får de lov att sova på samma våning som vi ...

• modestyclara
    Novus skrev 2007-12-27 22:34:03 följande:
    ModestyclaraHar ni ingen grind för trappan? Hade aldrig vågat låta så små barn kunna gå upp och ner i trappan när vi inte är med
    Jo vi har en grind men använder den bara när lillkillen är på övervåningen. Stora tjejen är otroligt duktig motoriskt. Hon står upp och gungar, klättrar upp i stora klätterställningar mm. så en trappa är inga problem för henne, men visst nerför på natten skulle jag väl inte låte henne gå, det är ju knappt man står på benen själv då
  • modestyclara

Alla barn är ju olika så man får väl testa sig fram och känna efter vad som funkar för en själv.

• Nynne

Jag skulle nog också vänta ett tag. Vi har två sovrum på våning 2 och ett sovrum på våning 3 men vi eller Mandy flyttar inte upp förrän hon är åtminstone 5-6 år.  

Mandy f. 070301
  • Kina79

Vi har sovrum på övervåningen och barnens rum där nere. De är nästan 4 resp 20 månader. Lillan sover i spjälsäng, så henne hör vi. stora tjejen kommer upp och säger till när hon ska kissa (vill alltid ha hjälp).

Jag säger som nån annan: det beror helt på hur barnen är och hur de sover mm.
    Känns det bra för er så funkar det!

Svar på tråden Skulle ni kunna ha ert föräldrasovrum på övervåningen och barnen har sina rum på nedervåningen?