Inlägg från: Anonym (orolig mor) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orolig mor)

Min 3-åring har fått TICS...:-(

Ja, jag lägger det under depression för det gör mig både orolig och depprimerad.
    Jag själc har tics, min syster har tics. jag har även tvångssyndrom och panikångest.

Min son sitter i soffan och harklar sig konstant.."hrrrm hrrrmm" HELA tiden. Han verkar inte vara medveten om det själv och han är inte förkyld. Hörde han även harkla då han var inne på toan.. Jag mår dåligt av detta imed att jag själv har tics (med ögonen) och jag vet hur jobbigt det vart för mig under alla år...min son är bara 3 år!!!

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-29 13:37:45:
    Hans harklande blir bara värre och värre. Nu sitetr han nonstop och harklar sig och det HÖRS. Min karl bad han vara tyst, men det blev bara värre. Bad min karl att inte kommentera hans harklande men det gjorde han ändå...

Jag är livrädd för att det skall bli touretts. Såg ett program en gång då en kille hade muskelryckningar och inte ens kunde leva ett normalt liv.

Går det inte för oss att få detta harklande att sluta? Vi ber han dricka vatten, vi känner oss lite desperata. Detta harklandet har kommit under ett lopp om 4 dagar, innan dess var det peta näsan i snabbfart och äta snoret, VET normalt att peta näsan, men han gjorde det alltid vid samma stunder som nu med harklandet, vid teven och när han är lite stressad som att det är mkt runtomkring tex.

Vi håller på att bli knäppa. Just nu sa min karl innan han åkte "det där har blivit nån fix idé för han"...

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-29 13:38:18:
    Jag kunde inte heller hålla mig...sa till han att nu får han 17 ta och sluta med harklandet!! detta blir ju bara värre och värre!

• Svar på tråden Min 3-åring har fått TICS...:-(
  • Anonym (orolig mor)

Jag själv har haft tics sen jag var liten och jag är snart 26 år....Så för mig har det inte växt bort...Ärtfligt? vad vet jag. Men jag blev väldigt orolig idag och sa till han "vad gör du?" och han sa "va? tittar på teve" så han verkade inte vara medveten om det

• Anonym (orolig mor)

Anonym (Lisen)

Jag svarade Anonym (stora syst)

• Anonym (orolig mor)

Så ni menar att min pojk har ADHD!!???

• Anonym (orolig mor)

Lusthan:

Han är överaktiv iof...men inga koncentrationsproblem ller problem med perception.

• Anonym (orolig mor)

Anonym (Lisen)

Vad menar du med detta?: "Tvångssyndrom och Panikångest låter ju onekligen som en bra miljö att växa upp i. Kolla bara ADHD reflektionen vart kom den ifrån? "

• Anonym (orolig mor)

Anonym:

Det stod i länken. Att ADHD och touretts har ett samband.

• Anonym (orolig mor)

Anonym (lisen)

Ja, VART kom adhd-reflektionen ifrån?..Du kan ju börja med att läsa länken som en länkade:

"Tourettes syndrom hos barn innebär att barnet har tics. Tics innebär ofrivilliga rörelser och plötsligt påkommande ljud. Flertalet barn med tics har även koncentrationssvårigheter, överaktivitet och svårigheter med impulskontroll - symtom som med en amerikansk beteckning benämns Attention Deficit Hyperactivity Disorder (ADHD). Tics brukar börja i barndomen och är vanligare hos pojkar. I vissa fall kan det bli aktuellt med läkemedelsbehandling.
    Kontakta vården om ditt barn visar tecken på upprepade ofrivilliga rörelser, okontrollerade ljud och ett rastlöst beteende under en längre tid"
    Sen klart som fan att man oroar sig för tics när det ligger i SLÄKTEN!

• Anonym (orolig mor)

Anonym (lisen)

Så du menar att jag har fått ett tvånggsyndrom angående om mitt barn har tics eller inte? tror nog att du skall ta och byta jobb, lilla du. Självklart kan det vara något med halsen, men imed att detta med tics ligegr i släkten så är det väl klart som fan att det är det man tänker på först. OM du skulle höra han så skulle du höra att det inte låter som nåt med halsen, för han gör det mest när han tittar på teve eller när han är uppjagad INTE annars!

Jag vet själv hur det är att ha tics imed att jag haft LIKADANT som liten, har också haft det där med harklandet, nu är det med ögonen.
    Men gör detta mig till en sämre mor för att jag har tics och tvånssyndrom? Jag visar inte mina tvångssyndrom för min son.
    jag försöker ge han den bästa uppfostran som det går, men detta börjar bli lite OT nu tycker jag.

• Anonym (orolig mor)

Hans harklande blir bara värre och värre. Nu sitetr han nonstop och harklar sig och det HÖRS. Min karl bad han vara tyst, men det blev bara värre. Bad min karl att inte kommentera hans harklande men det gjorde han ändå...

Jag är livrädd för att det skall bli touretts. Såg ett program en gång då en kille hade muskelryckningar och inte ens kunde leva ett normalt liv.

Går det inte för oss att få detta harklande att sluta? Vi ber han dricka vatten, vi känner oss lite desperata. Detta harklandet har kommit under ett lopp om 4 dagar, innan dess var det peta näsan i snabbfart och äta snoret, VET normalt att peta näsan, men han gjorde det alltid vid samma stunder som nu med harklandet, vid teven och när han är lite stressad som att det är mkt runtomkring tex.

Vi håller på att bli knäppa. Just nu sa min karl innan han åkte "det där har blivit nån fix idé för han"...

• Anonym (orolig mor)

Minxy:

Ja jag skall ta han till en läkare, men jag märker på han att det inte är ngt med halsen, han har ett mer grymtande läte. Men självklart skall han kollas upp först, men imed att ticss ligger i släkten och jag själv har det och även adhd så är det väl inte så konstigt att man undrar!

Svar på tråden Min 3-åring har fått TICS...:-(