kan min 1,5-åring äta mögelost?
Vår son äter ju samma mat som oss andra i familjen nu, men kan han äta allt??? Tex mögelost?
Man fick ju inte det då man var gravid. Fick man det då man ammade?( Vad fort man glömmer! )
Vår son äter ju samma mat som oss andra i familjen nu, men kan han äta allt??? Tex mögelost?
Man fick ju inte det då man var gravid. Fick man det då man ammade?( Vad fort man glömmer! )
Puffar upp!
Puffar upp!
Hittade bara detta på livsmedelsverkets sida:
"Kan en ettåring äta samma slags mat som en vuxen?
Ja, från ett års ålder kan barn äta i stort sett samma mat som vuxna. Men det finns några livsmedel som även kan vara skadliga för vuxna som barn kan vara känsligare för och som man därför bör undvika eller vara försiktig med.
Barn ska inte äta
opastöriserad mjölk eller ost tillverkad av opastöriserad mjölk
rå och halvrå mat, till exempel ostron och andra råa skaldjur
råbiff eller annat rått eller gravat kött
Barn bör inte få stora mängder av
salt
sötningsmedel
socker och sötade livsmedel
vissa fiskar (länk till fiskrek)"
Står ju inget specifikt om just mögelost men gå in på www.slv.se och se om du kan hitta mer info.
Känns som att vi ska vara lite försiktiga ett tag i allafall. Ska söka mer information. Tack för hjälpen.
Fler får gärna komma med erfarenheter.
alma har fått äta sånt sen hon var strax innan ett år..
Okej. Nu blev jag inte klokare direkt...
Inte jag heller..
Jag skulle inte ge mitt barn mögelost i den åldern av flera skäl.
Dels pga att dessa ostar brukar vara opastöriserade.
Dels för att barn inte brukar gilla det.
Dels pga jag antar att risken för överkänslighet mot mögel är större när man är så liten. Jag skulle vänta i ett par år till. Jag vet att det är "snällt" mögel och så, men jag skulle inte chansa.
(Jag rekommenderar inte heller gravida, ammande eller små barn att äta murkelsås på stenmurklor.)
Anja (svampkonsulent)
Mausiii: "Dels för att barn inte brukar gilla det."
Så du bestämmer i förväg att barn inte brukar gilla mögelost och så får de inte det? Gäller de andra produkter som barn inte brukar gilla med?
När man var gravid fick man inte äta det om det inte var upphettat typ 100 grader... Jag har hört att man ska följa som du åt när du var gravid. Förstår du hur jag menar? Mögelost är väl ganska salt oxå. Jag skulle inte ge det.
Mögelost upphettad är ju ok
Wyrm
Jag skrev flera alternativ och förklarade dem. Om barnet inte gillar det, så ska det inte behöva äta mögelost. Det var så jag menade. Men sedan tar jag upp andra aspekter också.
Mausiii: Självklart ska de inte behöva äta saker de inte tycker om men det var inte så du skrev. Du skrev att du inte skulle ge barn i den åldern mögelost för att barn inte brukar gilla det, inte att dina barn inte skulle behöva äta det om de inte gillade det. Det är stor skillnad enligt mig.
Tack för alla svar.
Jag kommer nog avvakta lite med att ge honom allt för mycket av ren mögelost.
Vi ska till bvc nästa vecka och då ska jag fråga dem oxå. Får jag något konkret svar så ska jag skriva det här.