• Mian1

Nekad provrörsbefruktning

alh skrev 2007-12-28 11:14:08 följande:
    Min make har haft testikelcancer, och i och med det så har han kass hormonnivå. Han får testosteron i läkemedelsform, men den behandlingen lurar hans kropp att tro att han producerar sperma fast han inte gör det. Alltså, han har ingen spermaproduktion.Samtidigt har han Hepatit C, och eftersom han har det, så får vi inte göra provrörsbefruktning.Vill veta om nån annan är i liknande sits, och hur ni gör/har gjort...

Oj så trist!
    Kan tyvärr inte hjälpa er men är det så att ni inte får gratisförsöket eller får ni inte alls genomföra ett ivf även om ni betalar själv? Varför tror dom att det kan smitta eller ?

reserverar mig för evt felstavningar och feltolkningar
  • Mian1
    alh skrev 2007-12-28 11:22:00 följande:
    Vet inte, de bara sa att vi inte kan få nån hjälp. Har inte vart hos nån privat visserligen, men det verkar vara reglerat av nån lag. Trots att chansen är större att vinna 30000000:- på lotto än att bli smittad av hepatit c via sex, så blir man nekad.
    Väldigt skumt, tycker att ni ska ringa och kolla fråga varför och be om andra möjligheter om det nu finns.
    Spermierna bode väl inte kunna ha Hepatit?
    Jag tycker ni ska skriva en lapp med massa frågor och kräva svar och fråga hur privat klinik skulle ställa sig, ring sedan till en privat klinik och fråga.

Lycka till och bråka lite med dom!
  • Mian1
    alh skrev 2007-12-28 11:32:48 följande:
    Lagen är skriven 1988, och då visste man knappt vad hepatit var. Det jämställs med HIV i den lagen :(Nä, han har frusna spermier sen innan canceroperationen, och de har inte hepatit. Det som sätter stopp är att de ränkar med att vi har sex under en ev graviditet, och att bebis och jag kan bli smittade då, och att de därför inte utför ivf.Men risken för att bli smittad via sex är så liten att den inte finns.
    Helt otroligt!
    Hiv smittade får ju mediciner för att de ska kunna bli gravida utan att smitta barnen men ni får inte bli föräldrar pga hepatit!
    Precis risken är ju så minimal och va tusan egentligen 9 månader celibat för ett barn skulle kunna funka.
    Otroligt trist om denna lag från 88 ska förstöra för er minns att vi innan ivf var tvungen att ta en massa blodprover muttrade då om överförmyndareri utan att egentligen bry mig allt för mycket men nu ser jag hur det kan ställa till det.

Hoppas verkligen att ni kan bråka till er ett undantag annars så kanske utlandet är ett alternativ? Vet inte hur det är i andra länder men det brukar ju skilja sig i lagarna kring ivf.
  • Mian1
    alh skrev 2007-12-28 11:45:12 följande:
    Bråka....ja, det var ingen rolig julklapp vi fick i alla fall. Kanske när den värsta sorgsenheten lagt sig att man orkar bråka.Det finns ju en behandling mot hepatit som kan hjälpa. Men bara den processen tar minst två år. Och OM maken blir friskförklarad så ska man stå i kö i flera år igen för ivf *suck*Hinner ju gå i pension innan allt det där är klart ;)
    Förstår att det måste kännnas väldigt tungt och sorgligt men jag hoppas verkligen att ni när ni återhämtat er orkar bråka. Allting tar ju sådan otrolig tid med ivf och 2 år får behandling måste kännas tufft.

Hoppas verkligen på er!

Men kolla upp Danmark och Finland  och kanske andra grannländer om de inte har samma restrektioner så kan det kanske vara en snabbare och smidigare väg=)

Lycka till!
Svar på tråden Nekad provrörsbefruktning