• Pyro pyret

Nekad provrörsbefruktning

Jag vill börja med att säga att jag inte skriver detta inlägg för att strö salt i såren på er som redan drabbats av så mycket otur/smärta. Att veta att man behöver vänta så länge för en IVF kan inte vara kul och givetvis hoppas jag på att ni skall få ert efterlängtade barn.

Men Hepatit C är ett alvarligt virus som infekterar levern och ger upphov till inflammation och skada på levercellerna. Levern har en livsviktig funktion och är ett av kroppens största inre organ. Samtidigt som levern är en ?reningsanläggning? så är den ett organ med stor funktion för kolhydrat- och proteinomsättningen. I levern bildas också galla som medverkar i fettomsättningen. Viruset finns även i blodet vid aktiv infektion. En allvarlig konsekvens av inflammationen är att den kan leda till ärrbildning i levern s.k. fibros, vilket efter år kan leda till skrumplever. Vid utvecklad skrumplever sviktar leverns funktion samtidigt som det finns en viss risk för att drabbas av levercancer. Det är vad man riskerar att utsätta sig själv för samt ge sitt kommande barn.

Jag tänker inte tala om för er vad som är rätt eller fel. Jag kämpar precis som ni, men för mig personligen skulle det vara ett lätt val att välja att vänta, dock ett svårt val att uthärda.

Hälsningar Pyro Pyret

• Pyro pyret

Skulle vilja kommentera ditt inlägg lite snabbt.
    Att det är mindre risk att bli påkörd av en bil och dö än att bli smittad av hepatit C vid sexuella förbindelser betyder bara på att chansen är liten, inte att den är borta. Själv har jag två personer i min umgängeskrets som dött av att just påkörning av bil. Visst handlar det om tur och otur. Jag sa därför inte att mitt val skulle vara rätt val för er, utan kalkyleringen av risken och av sitt risktagande är ett personligt val.

Jag utgick vidare inte från att ni skulle vara sprutmissbrukare, även om jag tycker att de har samma rätt att skaffa barn som oss andra efter avslutat missbruk.

Att ni har friska spermier är jätte bra för er, så då kan vi utesluta att det är av tekniska skäl som ni inte får genomföra en IVF. Jag är ingen expert på Hepatit C och absolut inte en expert på ert fall. Ovan hänvisad information var snarast tänkt till efterkommande som läser tråden för att förklara varför jag skulle ta den ställning som jag gjorde. Om detta upplevdes som ett påhopp på er ber jag om ursäkt. Jag förstå mycket väll att ni är pålästa om era problem.

Så varför får ni inte göra en IVF innan din man genomgått sin behandling? Min gissning är att det är just de biverkningar av behandlingen som sätter käppar i hjulet. Givetvis är behandlingen olika för olika typer av Hepatit C samt att alla reagerar individuellt på medicineringen. Men generellt kan man utgå från att influensaliknade symtom (feber, muskelverk osv.) är vanliga. Relativt vanligt verkar sjunkande blodvärde vara, minskning av antalet vita blodkroppar och blodplättar. Längre in i den ganska långa behandlingen är det vanligt med psykiska besvär som humörsvängningar, sömnproblem, nedstämdhet, illamående, viktnedgång, visst håravfall samt påverkan av sköldkörteln. Alla dessa problem är av övergående natur förutom i vissa fall påverkan av sköldkörteln. Kan det vara så att man anser att behandlingen av sjukdomen är så påfrestande i sig, att ta hand om sin partner eller eventuellt barn inte anses lämpligt under samma tidsperiod? Detta är alltså endast en teori från min sida sätt! Frågan om hur lång tid är det tills din man skall få påbörja behandling av Hepatit C är därför intressant?

Min tolkning av ditt svar är att det fortfarande kommer att dröja rätt länge innan din man skall behandlas och i så fall faller min teori?
    Vad har läkarna sagt om anledningen till att ni inte får genomföra en IVF, någon förklaring måste ni ju ha fått?

Hälsningar Pyro Pyret

• Pyro pyret

Okej det skall visst finnas en lag som behandlar detta?..
    Ni verkar prata om den gamla smittskyddslagen som dock fått en ny utformning 2004. Läser juridik så jag läste igenom lagen:

Syftet med denna lag är att tillgodose befolkningens behov av skydd mot spridning av smittsamma sjukdomar.

Med smittsamma sjukdomar avses i denna lag alla sjukdomar som kan överföras till eller mellan människor och som kan innebära ett inte ringa hot mot människors hälsa. Med allmänfarliga sjukdomar avses smittsamma sjukdomar som kan vara livshotande, innebära långvarig sjukdom eller svårt lidande eller medföra andra allvarliga konsekvenser och där det finns möjlighet att förebygga smittspridning genom åtgärder som riktas till den smittade.

De allmänfarliga sjukdomarna och vissa andra smittsamma sjukdomar skall anmälas eller bli föremål för smittspårning enligt bestämmelserna i denna lag. Sådana sjukdomar benämns anmälningspliktiga sjukdomar.

Smittskyddsåtgärder skall bygga på vetenskap och beprövad erfarenhet och får inte vara mer långtgående än vad som är försvarligt med hänsyn till faran för människors hälsa. Åtgärderna skall vidtas med respekt för alla människors lika värde och enskildas integritet. När åtgärder rör barn skall det särskilt beaktas vad hänsynen till barnets bästa kräver.

Insatser inom smittskyddet skall vara av god kvalitet. Den som är verksam inom smittskyddet skall ha kompetens och erfarenhet som är lämplig för uppgiften. Den som är verksam inom smittskyddet skall värna både om skyddet för osmittade och om dem som bär på en smittsam sjukdom. De smittade skall få det stöd och den vård som behövs från smittskyddssynpunkt.

Hepatit C är en av dessa (anges i bilaga 1) och ja HIV är också en sådan sjukdom som man inte får ge till andra, men det finns även en massa andra sjukdomar med på denna lisa. Detta är anledningen till varför ni inte får göra IVF och att söka sig privat kommer därför inte hjälpa er om de inte är beredda att bryta mot lagen.

Vill du läsa lagen i fulltext kan du söka på SFS 2004:168 (Smittskyddslagen) tex. på www.lagen.nu

Hoppas han snart får en tid för behandling. Kanske kan ni få stå i kön för IVF under tiden som han genomgår sin behandling utan chans att få hjälp innan han är frisk. Det kan inte skada att fråga i alla fall. Vem vet? kanske är det er tur att ha tur.

Hälsningar Pyro Pyret

Svar på tråden Nekad provrörsbefruktning