Nekad provrörsbefruktning
Jag vill börja med att säga att jag inte skriver detta inlägg för att strö salt i såren på er som redan drabbats av så mycket otur/smärta. Att veta att man behöver vänta så länge för en IVF kan inte vara kul och givetvis hoppas jag på att ni skall få ert efterlängtade barn.
Men Hepatit C är ett alvarligt virus som infekterar levern och ger upphov till inflammation och skada på levercellerna. Levern har en livsviktig funktion och är ett av kroppens största inre organ. Samtidigt som levern är en ?reningsanläggning? så är den ett organ med stor funktion för kolhydrat- och proteinomsättningen. I levern bildas också galla som medverkar i fettomsättningen. Viruset finns även i blodet vid aktiv infektion. En allvarlig konsekvens av inflammationen är att den kan leda till ärrbildning i levern s.k. fibros, vilket efter år kan leda till skrumplever. Vid utvecklad skrumplever sviktar leverns funktion samtidigt som det finns en viss risk för att drabbas av levercancer. Det är vad man riskerar att utsätta sig själv för samt ge sitt kommande barn.
Jag tänker inte tala om för er vad som är rätt eller fel. Jag kämpar precis som ni, men för mig personligen skulle det vara ett lätt val att välja att vänta, dock ett svårt val att uthärda.
Hälsningar Pyro Pyret