• wholelottarosie

Viktökning tidigt i graviditeten?

Hej!

Jag undrar om det är fler här som ökade mycket i vikt tidigt i graviditeten? Jag är i v 8 och har gått upp säkert 10 kg under de senaste två månaderna. Har inte ätit onyttigare än vanligt, däremot på udda tider då jag har mått väldigt illa. Har inte kunnt träna särskilt mycket heller då graviditeten har gjort mig helt orkeslös plus att illamåendet ofta är helt handikappande. Detta är säkerligen skäl till min viktuppgång, men 10 kg känns lite väl mycket på 2 månader? Känner mig förövrigt otroligt svullen, kanske är det vattenansamlingar?

• Svar på tråden Viktökning tidigt i graviditeten?
  • Parvelnr1

Hej!
    Kul med nån annan som är likadan. Gud vad jag tyckte det var jobbigt när jag vägde in mig på MVC och det stod 80kg, herregud, jag brukar väga mellan 65 och 70, så 10kg på 8 veckor. Men jag gjorde inte annat än åt, jag spydde inget och mat var det ända som hjälpte mot illamåendet, utan mat blev jag sängliggande. Åt mycket också, var såå hungrig hela tiden och på kvällarna var det som att inte hunger gick att stilla. Nu är jag i vecka 13 och illamåendet är nästan helt borta och de sista två, tre veckorna så har jag ätit normalt igen och jag tror inte att jag gått upp nått mera, kanske till och med lite ner, vet inte vägrar ställa mig på en våg;)
    Ska ta tag i att börja träna igen, jag kunde inte heller träna nämligen, promenader med mina hundar fick räcka, jag rörde i alla fall på mig då. Ska prata med sjukgymnasterna om vatten gympa och annat för jag börjar få ont i ryggen och jag vill inte väga hundra kilo när graviditeten är klar dessutom börjar energin komma tillbaka.
    Hoppas allt går bra, skriv gärna och berätta hur det går.
    MVH
    Kristin

• Tovetrollet

Hej! För mig var det samma... Började på ca 58kg tror jag det var i vecka 6 och sen nu i vecka 28 väger jag 82kg, det mesta gick jag upp innan v20... Så det börjar bli tungt. Kul att veta att man har ca 3månader kvar oxå

• wholelottarosie

Skönt med andra som har samma problem :) jag brukar väga mellan 55-60 kg, men senast jag vägde mig så stod vågen på 71 kg. Har troligen gått upp mer sedan dess, men jag vill inte se efter :P får hoppas på att det vänder när illamåendet tar slut! Jag är 165 cm lång och vill helst inte gå över 80 kg, det kommer att bli alldeles för tungt att gå och bära på. Äter iallafall nästan inga sötsaker, men måste kanske hålla koll på matmängd och framför allt vilka tider jag äter på. Problemet är ju som bekant att man mår illa och är hungrig samtidigt, och äter man inte så mår man ännu mer illa :P Men vi får kämpa på, nu vet vi att vi inte är ensamma iallafall! :)

• Valkyriah

Kan säkert vara så att du ökar mycket i vikt i början av graviditeten för att sedan stå still.
    Jag gick upp i ganska jämn takt och det slutade på 33 kg allt som allt.

Innerst inne är vi alla hårdrockare
  • Sandh79

Jag är i v 16 och har gått upp ca 6 kilo..jag själv tycker det är mkt då jag tränat väldigt mkt innan o inte vägt över 60...fast vissa går ju upp en del i början o sen stannar av..kanske är lika för er!.)

• motalatjej

Skönt att man inte är ensam! Jag gick upp fort i början... Och det pekar fortfarande uppåt, men nu i en mer långsam kurva... Men likförbannat uppåt. Är i v 27 nu och jag har inte vägt mig på ett par veckor nu, men jag tror det är 16 kilo+. Varav de första tio kom rasande fort, typ på 16 veckor.

• Plingelina

Det är skumt det där med viktuppgång! Med mina första två barn gick jag upp massor direkt. Totalt blev det över 20 kg båda gångerna, trots att jag åt som vanligt. Det var tungt men jag mådde ändå himla bra och kände mig rätt smidig.
    Nu är jag gravid igen och har "bara" gått upp 3 kg nu i vecka 18. Äter återigen som vanligt... Förstår helt enkelt inte hur det fungerar.

• Piggo

Jga har också gått upp ganska mycket, och jag är bara i vecka 6-7 någonting... Känns lite jobbigt faktiskt!

• Manu

Jag gick upp 6 kg de första 8 veckorna av min graviditet utan att ha ätit mer än vanligt. Östrogenpåslag kallade min bm det. Hade ganska lågt BMI innan. Nu är jag i v. 26 och har gått upp 10 kg så det mesta kom i början. Har haft en period med extrem hunger runt v. 20 då jag fick gå upp på natten för att äta. Lite mer normal hunger nu dock. Antar att jag slutar någonstans på 16-18 kg plus.

• Piggo

Jag är rädd att jag ska ha gått up 15 kilo tills inskrivningen den 24 januari... Usch, jag drömde det inatt coh BM blev jättearg.

Svar på tråden Viktökning tidigt i graviditeten?