• april79

Hård i magen av ersättning... vad göra?

Jag helammar egentligen i vanliga fall, men provade ersättning igår för att se hur det skulle gå (mjölkfri eftersom att min son är känslig mot mjölk), och nu verkar han vara jättehård i magen och bajsar inte alls, till skillnad från i vanliga fall då han bajsar flera ggr om dagen... finns det någon som har tips på hur jag kan få honom att bajsa? Jag har redan provat "tempen" men det verkar inte hjälpa.

• Svar på tråden Hård i magen av ersättning... vad göra?
  • Saaaraa

Lite messmör eller olja i ersättningen!

• Gestilja

1 msk rapsolja i ersättningen (1 gång om dagen)
    Lite messmör i ersättningen
    katrinplommonpuré (om han är tillräckligt gammal)

Theo 070424 + bebis i magen bf 080428
  • april79

Tack! Men vad kan man göra just för stunden tro? Han är 3,5 månader

• Blå Flygare

Messmör kan du INTE ge eftersom den innehåller mjölk. Däremot kallpressad raps/olivolja går bra att ha i. Det fick jag alltid ha så länge hon åt av Nutramigenet. Men det blir ju först nästa gång du ska ge.

Ersättningen tar i regel längre tid att smälta och är lite förstoppande. Jag tycker inte du ska försöka få honom att bajsa, utan vänta ut det. Om du ser att han försöker kan du hålla honom över toaletten. Ställningen de då hamnar i plus avsaknad av blöja underlättar.

• april79

Blå Myran: tack för svar. Ja, jag avvaktar nog... inte mycket att göra. Tycker bara så synd om honom :( Han fick profylac, men tycker att han med en gång verkade sämre i magen, så jag funderar på om han inte tål den heller. Har förstått det som att det finns vassle i profylac som en del mjölkkänsliga bebisar inte klarar av trots att det är i små mängder. Så nu vet jag inte vad jag ska hitta på... hade velat prova den där sorten som är helt fri från mjölk, men verkar så svårt att få BVC att skriva ut... har du erfarenhet av sånt här med mjölkfri ersättning? Såg att du och ditt barn är intoleranta mot mjölk så därför jag frågar!

• Eli06

har han bara fått det under en dag så är det ju bara att rida ut stormen. sonen som fick ersättning hela tiden fram till han var 6 månader hade jätteproblem med att vara hård i magen. Han bajsade inte varje dag, långt därifrån.
    Det man kan göra för dagen är ju att massera magen så att tarmrörelserna kommer i gång, utan att laborera med en massa saker att stoppa i ersättningen.

• Marayah

Du kan prova att koka vatten och kyla ner som han kan dricka lite.

Marko 031103, Liten BF: Ca 6/6-08.
  • Blå Flygare

april: Ersättning oavsett sort är mer svårsmält än bröstmjölk. Det är helt enkelt så att bröstmjölk är orginalet Laktos som finns i bröstmjölk och i vanliga ersättningar (där i mindre mängd) är något laxerande, och det saknas i mjölkfri ersättning. Vassle är sock mer lättsmält än kasein, så det är ändå bra att han fått profylac och inte nutramigen om han har kränglande mage. Vasslen i Profylacen är behandlad så att det är nerbrutet till mindre beståndsdelar så att barnen inte ska reagera allergiskt mot den. De flesta som inte tål Nutra är inte allergiska mot kaseinet i den, utan mot sojaoljan.

Lite hård mage är inte indikation på att skriva ut Neocate. Man måste vara allergisk mot Profylac/Nutramigen för att kunna få den, eftersom den är mer än dubbelt så dyr. Tror att det är ett licenspreparat pga det, och då kan inte vilken läk som helst skriva ut den heller. Hård mage är inget konstigt hos bäbisar. Det är normalt att det går en vecka mellan gångerna, även om det kan vara lite jobbigt när det blir så.

• april79

blå myran: tack för svar :) Nej jag tänkte inte på hård mage när det gäller profylacen, utan att han fick en massa gaser igen igår + utslag i ansiktet efter han hade ätit den, ungefär som det blev när jag dricker mjölk vid amning fast inte riktigt lika stark reaktion (Han har haft kolik innan troligtvis pga mjölken). Jag har hört att vissa bebisar har ont av vasslen ändå, trots att den är nedbruten, men vet ej om detta stämmer ?? Jag vet inte hur man ska få hjälp av BVC med ersättning på recept. Jag har provat att ta bort mjölk och införa mjölk igen och det är som dag och natt - han blir dålig så fort jag försöker. Men jag hoppas ju på att det vänder snart... Men nutra är väl inte heller så bra då med tanke på sojan som du skriver. suck! Jag hade inte tänkt helamma alltför länge till eftersom att amningen krånglar och vet inte riktigt hur jag ska få hjälp! Vet du om man kan testa barnet och om det har mjölkintolerans? Jag avvaktar naturligtvis ett tag till och ser först om hans tarmar blir bättre, men utifall att...

• Blå Flygare

Det är få barn av alla de som är allergiska mot soja som reagerar mot sojaolja. Så det står att det är för behandling av barn med mjölk o soja-allergi på burken. Men om Profylac ger symtom är det ju risk att Nutra gör det också. Vad innehåller profylacen? Hittar ingen innehållsförteckning på nätet eftersom det är sempers som gör den. Innehåller den sojaolja?

Du kan vända sig till barnmedicin direkt istället för bvc.

Svar på tråden Hård i magen av ersättning... vad göra?