• apsa

Min vovve är allergisk mot plast :-(

Var till veterinären idag med min lilla älskling då hon fått konstig exem under hakan (det ser ut som finnar och de blör ibland) Det visade sig att hon är allergisk mot plast och vi fick antibiotika mot infektionen lite salva att lägga på hakan och byta matskålarna (som vi köpte nya plastiga i julklapp ) till metall skålar.
    Har någon annan här hundar med samma problem?

Jag är inte korkad jag har bara otur när jag tänker...
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 05:43
    Usch då nu har det blivit ännu värre..
    Min hund har ju haft problem med tassarna förut och dom har lätt blivit irritirade och svullna ibland och jag har tänkt att det kan ha något att göra med vilka golvtvätt medel vi använder och har provat många olika och tom. tvätta utan medel men det har inte blivit stora förändringar. Nu igår så ser jag min stackars bäbis halta och när jag kollar på tassen så har ena trampdynan brustit helt och varar och hela den tån är svullen det var först nu jag kunde koppla ihop det med att vi har ju faktiskt plastgolv här hemma och alla besvär började när vi flyttade hit. Så min bebis har hela tiden varit allergisk mot golven och troligtvist haft ont. Nu väntar jag bara att vet ska öppna så jag kan ringa och boka tid så snabbt som möjligt och vi ska även lägga parkett golv i lgh.
    Men tycker så synd om min lilla flicka som har så ont att hon nu inte ens kan gå med den tassen, hur kunde jag missa det???? Usch känner mig verkligen som världens sämsta matte just nu

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 05:44
    Min hund har ju haft problem med tassarna förut och dom har lätt blivit irritirade och svullna ibland och jag har tänkt att det kan ha något att göra med vilka golvtvätt medel vi använder och har provat många olika och tom. tvätta utan medel men det har inte blivit stora förändringar. Nu igår så ser jag min stackars bäbis halta och när jag kollar på tassen så har ena trampdynan brustit helt och varar och hela den tån är svullen det var först nu jag kunde koppla ihop det med att vi har ju faktiskt plastgolv här hemma och alla besvär började när vi flyttade hit. Så min bebis har hela tiden varit allergisk mot golven och troligtvist haft ont. Nu väntar jag bara att vet ska öppna så jag kan ringa och boka tid så snabbt som möjligt och vi ska även lägga parkett golv i lgh.
    Men tycker så synd om min lilla flicka som har så ont att hon nu inte ens kan gå med den tassen, hur kunde jag missa det???? Usch känner mig verkligen som världens sämsta matte just nu

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-21 05:44

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-22 08:40
    så nu har vi varit hos vetten och det blev till att de fick söva ner Izabel för att skära bort en del av trampdynan som satt löst och var alldeles för infekterat. De tog sammtidigt ett cellprov som skickades till patologen för tester för att se om det verkligen är "bara" allergi det handlar om eller möjligen något med imunförsvaret och sånt... Så nu är min lilla tjej fortfarande lite dosig efter anastaset(?) och hon har ett flertal stygn i ena baktassen och ska behålla dom i minst 2 veckor då vi ska till kontroll för att se om det börjat läka. Hon ska då under tiden ha bandage som ska bytas 1 gång om dagen och hon äter IGEN både smärtstillande och antibiotika.
    Svaren från cellprovet ska komma om 2-3 veckor.
    Sköterskan på uppvaket tyckte att Izabel hade varit så duktig och när hon höll på att vakna så innan hon ens orkade lyfta upp huvudet så började hon vifta på svansen
    min lilla bebis.
  • Svar på tråden Min vovve är allergisk mot plast :-(
  • apsa

Ni med hundar med andra allergier kan ju oxå berätta lite vad dom är allergiska mot och hur det påverkar vardagen om alls...

• apsa

Nu skriver jag ju bara själv här men tänkte skriva att hade förut en hund som var allergisk mot en del hund godisar spec. sånadär torra små pinnar (ifall ni förstår vilka jag menar ) man fick verkligen hålla koll när man provade något nytt att hon inte fick utslag över hela kroppen.

• vilda ängeln

så får min hund med på vissa tider av året....

• apsa
    vilda ängeln skrev 2007-12-28 22:34:42 följande:
    så får min hund med på vissa tider av året....
    Vad är det hon/han är allergisk mot då? är det alltid samma tid om året?
  • vilda ängeln

det är samma tid på året... typ nu...bara för att det är så blött o så ute hon är inte allergisk mot något

• apsa

usch låter inte så roligt det är ju svårt också när det är något man själv inte kan påverka. Jag kan ju se till att Izabell inte äter ur plastskålar eller kommer i kontakt med plast så mycket men blir ju lite svårare för dig.

• vilda ängeln

mmm fast det håller bara i sej någon vecka om man sköter om det som tur är... när jag va liten hade vi en New Foundland som blev allergisk mot plast mattor när hon blev gammal...det va as jobbigt fick sår på hela kroppen. vi va tvugna att avliva henne. men då va hon gammal oxå o började få ont o ben o så ...

• apsa

Ad Astra Per Aspera.
  • apsa

oj nu kom de så många gånger Förvånad det stod hela tiden att det uppstod problem hmm...

Ad Astra Per Aspera.
  • apsa

Fick tid till vet. idag kl. 14.00

Ad Astra Per Aspera.
  • apsa

Ingen annan med hund som lider av plast allergi? undrar lite hur det blir för hunden att leva med det? Kan hund med denna allergi leva helt utan besvär???

Ad Astra Per Aspera.
  • sAiLe05

Min hund är frisk men min katt hade exakt samma allergi!
    Hon fick äta medicin för det och ett par gånger om året fick hon även långtidsverkande kortisonsprutor.. För såren hade hon en salva också.
    Hon kunde leva som "normalt" men det var inte kul när tassarna "blommade" upp sådär.
    Det luktade ju rutten soptipp, och hon hade ju jätteont stackarn.

Vår lilla bäbis är snart storebror...
  • apsa

så nu har vi varit hos vetten och det blev till att de fick söva ner Izabel för att skära bort en del av trampdynan som satt löst och var alldeles för infekterat. De tog sammtidigt ett cellprov som skickades till patologen för tester för att se om det verkligen är "bara" allergi det handlar om eller möjligen något med imunförsvaret och sånt... Så nu är min lilla tjej fortfarande lite dosig efter anastaset och hon har ett flertal stygn i ena baktassen och ska behålla dom i minst 2 veckor då vi ska till kontroll för att se om det börjat läka. Hon ska då under tiden ha bandage som ska bytas 1 gång om dagen och hon äter IGEN både smärtstillande och antibiotika.
    Svaren från cellprovet ska komma om 2-3 veckor.
    Sköterskan på uppvaket tyckte att Izabel hade varit så duktig och när hon höll på att vakna så innan hon ens orkade lyfta upp huvudet så började hon vifta på svansen
    min lilla bebis.

sAiLe05 skrev 2008-01-21 20:18:43 följande:
    Min hund är frisk men min katt hade exakt samma allergi!Hon fick äta medicin för det och ett par gånger om året fick hon även långtidsverkande kortisonsprutor.. För såren hade hon en salva också.Hon kunde leva som "normalt" men det var inte kul när tassarna "blommade" upp sådär.Det luktade ju rutten soptipp, och hon hade ju jätteont stackarn.
    Usch stackars katten inte kul med sånt här.
    Kan hålla med om att det VERKLIGEN luktar illa
    Ad Astra Per Aspera.
  • iii

Min hund är allergisk mot gräs. Han får varbölder mellan "tårna" som gör jätteont så han måste äta kortison alltid. Har kunnat minska dosen lite som tur är, men helt fri från medicin lär han aldrig bli. Men han mår hur bra som helst med medicin, då får han inga bölder alls. Det enda jobbiga är att han dricker stora mängder vatten pga kortisonet så det blir MÅNGA kissrundor varje dag, minst varannnan- var trejde timme.

• apsa
    iii skrev 2008-01-21 22:38:32 följande:
    Min hund är allergisk mot gräs. Han får varbölder mellan "tårna" som gör jätteont så han måste äta kortison alltid. Har kunnat minska dosen lite som tur är, men helt fri från medicin lär han aldrig bli. Men han mår hur bra som helst med medicin, då får han inga bölder alls. Det enda jobbiga är att han dricker stora mängder vatten pga kortisonet så det blir MÅNGA kissrundor varje dag, minst varannnan- var trejde timme.
    Vad jobbigt det måste vara att vara allergis mot gräs men tur att han mår bättre med kortisonen iaf. Vi får väl hoppas att det "bara" är allergi min sötis har också för då finns det ju oftast NÅGOT man kan göra åt det. Säkert jobbigt att vara så törstig pga kortisonet men om det hjälper så är det ju vädt det..
    Ad Astra Per Aspera.
  • apsa
    Izabels exemHär är en bild på exemet när hon började få det under hakan men till slut så var HELA hakan full med det och dom blödde och varade.
    Men somsagt så har hakan blivit bättre nu efter en kur med antibiotika och byte av plastskålar mot metall...
    Ad Astra Per Aspera.
  • apsa

haha jag vet inte ens om det är någon som läser i denna tråd men känner ändå att jag vill skriva av mig lite så jag fortsätter att bubbla här...
    Nu har vi ju fått byta bandagena 2 ggr eftersom det ska bytas varje dag och det har visat sig bli lite svårare än trott då det understa lagret fastnar i både stygnen och inne i såret så att jag fått dra ut det vilket ju såklart gör ont på Izabel och alla såren går ju sammtidigt upp igen. 
    Har försökt att duscha av de men det verkar som att det bara fastnar mera och därför ringde jag till vet idag igen och fick tid till imorgon för kontroll.
    Ena framtassen har också börjat bli infekterat igen lägger ut lite bilder så ni ser hur det ser ut. någon annan som har varit med om likanade???
    IMGP2711.JPG IMGP2709.JPG

Bilderna är ju inte de bästa men där mellan tårna så är det svart sårskorpa typ och på sidorna så är det väldigt rött och svullet.

Ad Astra Per Aspera.
  • apsa

just det glömde ju skriva att bilderna är tagna igår kväll och redan idag ser det mycket värre ut.

Ad Astra Per Aspera.
  • apsa
    ÄngelBängel skrev 2008-01-24 16:15:25 följande:
    Är absolut ingen hundexpert men det där ser inte kul ut Bra att ni fick en tid redan imorgon.
    Det är verkligen inte kul men tyvärr så är ju det där den friskare tassen... Det är baktassen vi har problem med och den har för tillfället runt 10 stygn runt tassen mest pä trampdynorna och just mellan tårna för att det ser ut som att tassen har börjat fräta bort..
    Ad Astra Per Aspera.
Svar på tråden Min vovve är allergisk mot plast :-(