• meea

    Muslimer och jul?

    Hej!

    Jag har lite funderingar som jag hoppas kunna få svar på av er muslimer här på FL. Jag är mest nyfiken just för att jag inte vet så mycket om hur islam "fungerar i vardagen", men jag vill gärna lära mig och förstå bättre.

    Till att börja med: Hur vanligt är det egentligen att muslimer firar jul? Nu för tiden är det lu egenligen väldigt få som firar julen till minne av Jesu födelse. Mycket som man idag förknippar med julen är ju ganska oreligöst. Jag förstår att ni antagligen inte går på julotta och liknade. Men hur är det med julgran eller julklappar till exempel? Ni som inte firar jul, får era barn presenter vid någon annan högtid? (Jag begriper att barn klarar sig alldeles utmärkt utan en "presenthögtid", jag är som sagt bara nyfiken.)

    Nu såhär i december kretsar ju väldigt mycket kring julen. Alla affärer har julskyltning, alla tv-reklamer handlar om julklapper osv. Hur upplever ni muslimer det när så mycket kretsar kring en kristen högtid? Jag menar inte att jag tror att ni upplever att ni missar något. Men tycker ni att det är störande på något vis? (Jag till exempel är totalt ointresserad av fotboll och tycker att det är lite jobbigt när det är VM och det är allt folk pratar om och alla matcher ska ses osv.) Eller är det ändå lite trevligt med jul, trots att man inte är kristen? Julen är ju på många sätt rätt vacker tycker jag. Det är mycket trevligare när vintermörkret lyses upp av julbelysning osv...

  • Svar på tråden Muslimer och jul?
  • funbun

    Min mans familj har julgran och firar "jul" på nyårsafton iaf...

  • DOLCE FAR NIENTE

    Jag firar inte Julen, mer än att jag kollar på Kalle Anka och hans vänner i så fall . vi har två högtider en som heter iid el fitr som firas efter faste månaden Ramadan. Barn brukar få nya kläder och presenter då, (kan vara olika tradioner hur man firar beroende på vilken kultur/land man firar i). Man har muslim även plikt att ge Zaikat gåvor/pengar till fattiga människor. Det är en viss procent av vad man tjänar äger, vet inte exakt hur det räknas ut men det är egetligen inte så mkt för oss som bor i Sverige.

    Sedan kommer den andra Högtiden som i år var en vekca innan Julen den heter iid el adha, det är då Muslimerna slaktar får och skänker en del av fåret till fattiga behövande och även pengar. Även denna högtid brukar man laga extra god mat och göra barnen glada.

    Sedan till din undran om Julen irriterar mig. Jag tycker att det är en mysig period, då det pyntas och stan lyses upp av ljus, det behövs verligen i Vintermörkret här. Sedan tycker jag det är fint att gamla och unga samlas och spenderar tid med varandra på ett speciellt sätt, som det inte görs allför ofta i dagens samälle tyvärr. Det ända som skulle irritera mig om ngt skulle isåfall avra hysterin kring julhandeln. Men det händer ju e gång om året så det är inte så mkt at klaga på.
    Varför jag inte firar den är för att trots allt så är det en Högtid som firas av kristna som har en Kristen bakgrund som inte stämmer överrens med min tro.
    Önskar er en god fortsättning på detta år och Gott nytt år!!

  • En Fri Man

    Min familj firar inte jul alls. Enligt Fatwa nummer 26883
    www.islamweb.net/ver2/Fatwa/ShowFatwa.php&lang=A&Id=26883

    "Det står så, Det är förbjudit för muslimer att delta med ?Ahl Alkitab? (Kristna & Judar) i jul firandet och nyårs firande därför att denna högtid är en del av deras rörelser som är dess egna religion, eller symbol för deras falska religion. Och vi har blivit förbjudna att acceptera deras högtider med hänvisning till Alktiab (koranen) , Al-sunnah, Al-ichmaa, Al-Atebar.

    etc.."

    Själv firar jag jul som en glad tid bara inget religiöst i den och ta emot och delar julklappar till mina arbetskollegor och min tjej. Jag fick faktiskt en fin Nokia 5310, den är hur skön som helst av min sköna tjej.

    //Mina hälsningar & Gott Nytt år på er alla

  • zimona

    Ibland undrar jag om muslimer som lägger så mkt värde i att inte fira jul som de verkar tro vara shirk och firande av kristendommens bild av Jesus, gör det för Guds skull, eller för omgivningens skull..
    Enligt Islam så vet Gud allt, och Han är medveten om våra innersta avsikter, och Gud har sakt att det är våra avsiker som är de viktiga.

    Om man firar jul med avsikten att ha en trevlig stund med sin familj, att ta del av traditionerna i landet man bor i och samhället, or whatever, huvudsaken att man inte gör det för att man vill vara muslim med samtidigt leka kristen, så vad är det för fel i det. Gud vet din avsikt. Dom som däremot inte vet det är kanske muslimska vänner som man är rädd att bli dömd av, men är inte det shirk om något?

    Jag har stött på en del muslimer som inte klarar av att skilja på kultur och traditioner från hemlandet, tar alla hadither som sanning, utan att tänka efter själva vilka som kan tänkas vara autentiska eller inte, och jag håller mig borta från dem.

    Men det finns också många som inte är så, utan som kritiskt granskar och sorterar bort kultur och tradiion från religionen, och som är lättsamma, smarta, trevliga och starkt religösa människor ändå.

    Frid, Malin.

  • teek taak

    Jag är muslim och firar inte hedniska högtider som jul

  • Um muhammed

    Jag är muslim och vi firar inte jul enligt islam får vi inte ens önska en kristen god jul men därimot firar vi eid som som är gaska lik julen på så sätt att man samlas familjen äter gott, ber tillsammans och öppnar presenter osv..

    men som jag har förståt det så har julen mer och mer blivigt en tradition det är som om dom kristna själv glömmer bort varför det firas,
    såg ett reportage på tv där dom frågde en massa människor i olika åldrar varför dom firar jul och majoriteten hade inte den blekaste aning hehe..

  • zimona

    Det är t ex sånt där som jag syftar på när jag pratar om att en del muslimer inte är kritiska och istället sväljer allt möjligt tjaffs. Islam är en logisk religion, hör man något så ologiskt som att en muslim inte ens får önska en kristen "godjul" så är ju det ganska konstigt - och framför allt överdrivet!
    För att ha en chans att bättra på bilden av Islam här i västvärlden, så tror inte jag att det enbart är media som behöver utviga sitt perspektiv och börja skriva om "normala" muslimer, utan muslimerna i världen, och framför allt Sverige nu då, får börja tänka på att de faktiskt är repesentanter för Islam - och handla därefter! Självklart ska det inte gå emot Islams påbud, men överdrifter är onödigt, och det säger jag med profeten Muhammed (saw) ´s uttalande i minnet, extremism åt ena eller andra hållet är aldrig bra. Tyvärr så kommer jag inte ihåg hadithen exakt, men innebörden var nog desamma som ovanstående.

    I koranen, sura 29:46 kan man läsa:
    "Och ge er inte in i diskussioner med efterföljarna av tidigare uppenbarelser annat än på det hövligaste och mest hänsynsfulla sätt - utom med sådana bland dem som vill väcka förargelse - och säg: Vi tror på det som uppenbarats för oss och det som uppenbarats för er, och vår Gud och er Gud är en och samme Gud och vi underkastar oss Hans vilja."

    Jag tror tom att det finns hadith som berättar att självaste profeten Muhammed (saw) gick hem till sin krista vän och önskade honom en god högtid.

    Frid, Malin.

  • Maorie

    Um muhammed: Jag är inte kristen men firar jul, just för att det är en underbar tradition. Är fortf. med i svenska kyrkan, men pga lathet. Kanske räknas som kristen i dina ögon? Och det kanske var såna som mig som svarade i reportaget. Man anses vara kristen bara för man firar jul. Anser dock att vi kommit längre än så i utvecklingen att jul kan firas som bara ett sätt att binda samma familjer en gång om året.

  • warda

    Nyår är ju inte en kristen högtid?

    Tycker det är för mycket focus på att saker och ting är bidah eller haram.

    Är det haram att besöka sina föräldrar en dag om året? 24 december? är det haram att mormor/morfar/farmor/farfar ger presenter till barnbarnen - en dag om året?

    I Islam finns det också något att man ska tänka på sina föräldrar. Förstår att många konvertiter som växt upp med "kristna traditioner", deras föräldrar skulle nog bli sårade om barnen helt plötsligt inte kan besöka dem en dag om året som innan varit en dag när släkten samlas, om nångång på året - på julafton!

    Och sen tycker jag det är mysigt med att man lägger extra mycket små lampor såhär års, när det är som mörkast - ni som anser att jul är haram - är det haram med smålampor för er också?

    Tänk på att Islam inte kom för att göra livet komplicerat.

Svar på tråden Muslimer och jul?