• Saarraa

Smärta UNDER revbenen?

Jag har sen igår (torsdag) på dagen haft sånt smärta UNDER revbenen på vänster sida, alltså inte nedanför.. utan under. Det går som från revbenen på vänster sida och runt på sidan och bak på ryggen. Det som ömmar/trycker, vet inte om det är bebis som ligger där eller vad det är? Natten som var så sov jag max två timmar, och nu har jag inte lyckats somna än för att det gör så ont.

Tips på vad man kan göra för att minska smärtan eller iaf lyckas somna?

• Svar på tråden Smärta UNDER revbenen?
  • ann0rlunda
    Saarraa skrev 2007-12-29 03:12:30 följande:
    Jag har provat det också redan, sträckt mig åt alla möjliga håll och kanter.. Vettefan vad jag ska göra, är väl bara att vänta tills det blir bättre antar jag :S
    Ja om det blir jobbigare och sitter i länge så kan du ju prata med din BM så kanske hon kan hjälpa dig. :) Nu ska jag sova. ^^
  • Saarraa
    Emelie88 skrev 2007-12-29 03:15:28 följande:
    Ja om det blir jobbigare och sitter i länge så kan du ju prata med din BM så kanske hon kan hjälpa dig. :) Nu ska jag sova. ^^
    Jag får göra det, nu ska jag krypa ner i badet och hoppas det hjälper lite. Sov gott :)
  • Coquine

Jo, som mensvärk. Det kommer och går. Ibland när jag bara sitter ner eller ligger. Iblande kommer det så plötsligt också.

Saarraa skrev 2007-12-29 03:11:36 följande:
    Nej, jag har provat dom flesta ställningarna nu och det finns ingen som lindrar smärtan.. Men ska tappa upp ett bad nu och hoppas på att det går över, annars vet jag inte vad jag ska göra :SVad är det för magont, som mensvärk eller?
  • Hjartesjalen

Gallan, det kan vara gallblasan o att du har stenar i den, min mormor har haft det hela Julen, alla kan fa sa ibland, det kan ga over, men gor det inte det sa maste man gora titthalsoperation o plocka ut stenarna.

Ga till lakaren om det inte gar over o be att fa ett ultraljud.

Krya pa dig!!

• HannaoNicko

Jag har samma smärta..fast på höger sida, de kommer lite då o då. jag tror helt enkelt att bebben börjar ta lite mer plats o att de blir tryck upp mot revbenen..

• Tessah

Kan vara njurstas!?
    Jag har njurstas haft båda mina graviditeter och då gör det riktigt ont under revbenet och som ut genom ryggen!!
    Prova dunka lite baktill och se om det gör ont?
    Med första barnet kunde jag vakna på natten och inte veta om jag skulle stå ligga eller sitta för jag grät av smärta.

♥ Nathanael -05 ♥ Lillebror i magen v.37♥ Blogg-->www.tessah.blogg.se
  • Saarraa
    Tessah skrev 2007-12-29 09:31:21 följande:
    Kan vara njurstas!?Jag har njurstas haft båda mina graviditeter och då gör det riktigt ont under revbenet och som ut genom ryggen!!Prova dunka lite baktill och se om det gör ont?Med första barnet kunde jag vakna på natten och inte veta om jag skulle stå ligga eller sitta för jag grät av smärta.
    Googlade lite på njurstas och det är inte helt omöjligt att det är det. Nu gör det inte lika ont, men jag känner fortfarande av det. Jag ska ringa min barnmorska på måndag om det inte blivit bättre, eller ska jag till och med åka in på akuten ikväll om det blir lika jobbigt som igår/inatt?
  • Tessah

Njurstas kan komma och gå.
    Man kan få dunder ONT och sen släpper det och håller på sådär.
    Prata me bm din så snart du kan.
    Dom gör inte spec mycket åt njurstas dock på sjukhusen. Hem med smärtstillande tills man inte står ut längre. Sen tar dom till annat, tex katäter m.m.
    OM det är njurstas du känner av så tips är att ligga på den sidan du inte har ont, och inte på rygg heller.
    Jag har tex ont på högra sidan då lutar jag mig mot vänster då man sitter i soffor m.m.
    Ligger på vänstra sidan i sängen.
    Då kan trycket mot där det "stängs" lätta lite.

ja där var lite tips ifall det är njuren du känner av.

♥ Nathanael -05 ♥ Lillebror i magen v.37♥ Blogg-->www.tessah.blogg.se
  • Saarraa
    Tessah skrev 2007-12-29 14:57:27 följande:
    Njurstas kan komma och gå. Man kan få dunder ONT och sen släpper det och håller på sådär. Prata me bm din så snart du kan. Dom gör inte spec mycket åt njurstas dock på sjukhusen. Hem med smärtstillande tills man inte står ut längre. Sen tar dom till annat, tex katäter m.m. OM det är njurstas du känner av så tips är att ligga på den sidan du inte har ont, och inte på rygg heller. Jag har tex ont på högra sidan då lutar jag mig mot vänster då man sitter i soffor m.m.Ligger på vänstra sidan i sängen. Då kan trycket mot där det "stängs" lätta lite. ja där var lite tips ifall det är njuren du känner av.
    Tack för tipsen.
    Jag har redan provat alla liggställningar, men det finns ingen som lindrar när det gör sådär j*vla ont :S
  • raskan
    Kan vara så åxo att bebben sparkar på en punkt å då kan man bli rejält öm!!!!
Svar på tråden Smärta UNDER revbenen?