• häxvrål

Hur gör ni med 3 barn som ska åka till fjällen...hur löser ni packning?

Jag tar tacksamt emot alla tips. Vi ska åka till fjällen, två vuxna och tre barn (ett barn är litet och "måste" ha sin vagn med sig).
    Hur ska vi få plats i bilen? Vi har en Peugeot 407 kombi och tänkte hyra en takbox, men det känns ändå som om det blir tajt. Barnvagnen tar upp det mesta av bakluckan...och skidkläder och så är ju ganska skrymmande så de tänkte vi lägga i takboxen...men allting annat då? Våra vanliga kläder, lillans miljoner tillbehör...? Hur gör ni andra? Det är tilloch med så att vi funderat på att ta två bilar, men det känns SÅ onödigt även om vi då skulle kunna skippa takboxen...Hjälp

• Svar på tråden Hur gör ni med 3 barn som ska åka till fjällen...hur löser ni packning?
  • Maijlo

Det finns ju stora takboxar. Jag hade också satsat på en sån.

• Marlene B

Skrymmande? Är det inte bara att trycka in allt på och runt om barnvagnen, ska ni ha bilens bagageutrymme fullpackad eller opackad?

• augustin

Ett tips!!! Vaccum packa skidkläderna.. Har du en dammsugare där du kan ändra blåset?? Hör med ngn kompis annars. Lägg skidkläderna i typ soppåsar och suuuuuug ur all luft. JÄKLAR vad tunna och små overollerna och jackorna blir!!! Skitpraktiskt och kläderna tar ingen skada!!! Jag lovar att om du gör detta så har du inga bekymmer mer med lastning.... I takboxen lägger du ju pjäxor å sånt som inte är "formbart".

Har ni ngt cykelställ?? Man kan surra fast ställningen (ramen) till barnvagnen på den så behöver ni bara inhysa själva ligg eller sittdelen i bilen...

• häxvrål

Men lägger man in barnvagnen i bakluckan är den nästan full..man brukar få in någon påse och en sportbag, men det räcker ju inte för oss fem. Visst man kan lasta massor i en takbox, men det är ju inte lagligt att ha den för tung heller. Förra året hade vi en Chrysler Grand Voyager, utan takbox iofs, men även då var det trångt.Hur menar du opackat eller fullpackat? Det är klart att vi måste utnyttja alla ytor.

• Marlene B
    augustin skrev 2007-12-29 10:25:40 följande:
    Ett tips!!! Vaccum packa skidkläderna.. Har du en dammsugare där du kan ändra blåset?? Hör med ngn kompis annars. Lägg skidkläderna i typ soppåsar och suuuuuug ur all luft. JÄKLAR vad tunna och små overollerna och jackorna blir!!! Skitpraktiskt och kläderna tar ingen skada!!! Jag lovar att om du gör detta så har du inga bekymmer mer med lastning.... I takboxen lägger du ju pjäxor å sånt som inte är "formbart".Har ni ngt cykelställ?? Man kan surra fast ställningen (ramen) till barnvagnen på den så behöver ni bara inhysa själva ligg eller sittdelen i bilen...
    Hur ska dom göra när de åker hem då? Eller ska dammsugaren också packas med?
  • häxvrål

augustin: Jag har funderat på det där med vacumpackning, men funkar det verkligen? Jag ska kolla på vår dammsugare. Problemet blir ju i och för sig när vi åker hem...men men.

• häxvrål

Andra smarta lösningar då? Hur brukar ni packa? I resväskor, sportbagar eller påsar. Påssystemet gör ju att man kan trycka in saker överallt, men det är ju lite jobbigt att lasta ur sen

• augustin

Dte går ju att suga ur luften med munnen också!!

• häxvrål

Det låter lite jobbigt.

Kom igen...ingen med andra bra tips på packning. Behöver alla råd jag kan få.

• Belana

Det var en sanna utmaning, 5 personer i en normal bil. Jag är uppvuxen med långa bilresor, och vi var 3 barn. Med släkt i Tyskland och Norrland, och sedan 7 år som bussreseguide då jag levt i min resväska flera månader i taget, så har man packat en del... Här är de bästa sakerna jag lärt mig. Ni gör säkert redan massor av det.

- töm bilens bagage på onödiga saker. Min svärmor kör runt med en svart plastlåda med bilskötselgrejor hon sällan använder och fattar inte varför hon får in så lite i skuffen...
    - Skaffa ett säkerhetsnät mellan bagage och baksäte, så att ni kan packa hela vägen upp till taket.
    - montera bort hjulen på barnvagnen, då blir dess totalvolym mycket mindre.
    - när man packar bilen lägger man in de största väskorna först, och de små minst så att man kan stuva in dem mellan de andra sakerna. Mycket vanligt nybörjarmisstag att bara lägga in allt utan att tänka på storleken.
    - packa allt i mjuka väskor. Inga hårda väskor, inga papperspåsar och inga plastpåsar som inte går att stänga. På så sätt kan du stuva väskorna.
    - rulla alla kläder när du packar dem i väskorna, det minskar volymen betydligt och du behöver inte bry dig om dammsugaren (angående det ovan).
    - tvätta kläderna löpande istället för att ta med massor av reservkläder.
    - köp det som går på plats.

Lycka till!

Svar på tråden Hur gör ni med 3 barn som ska åka till fjällen...hur löser ni packning?