• underverket 06

Hur tina löjrom? Hur äter man den?

Har en fryst burk löjrom i frysen. Hur tinar jag den bäst? I fryse eller i rumstemperatur?

Hur ska man äta löjrom. Vet att man kan äta den med creme fraiche/gräddfil och hackad lök tillsammans med rostat bröd.

Någon som har någon annan idee om hur man kan servera löjrom?

• Svar på tråden Hur tina löjrom? Hur äter man den?
  • Malleballebuse

Tina den i kylskåpet. Allt som ska tillagas men är nedfryst mår bäst av att tinas långsamt i kylen.

Arla.se har en bra sida med recept. Själv äter jag den gärna som du beskriver ovan.

Smaklig spis!

• Birgitta2

Låt den tina långsamt i kylskåpet. Så gör åtminstone jag när jag inte har bråttom. Och löjrom kan du äta precis som du vill. Som du skriver härovan, eller på en knäckemacka (som jag gör ibland), eller i en bakad potatis med gräddfil, eller som tillbehör bredvid salladen osv.

• Disela

Tina i kylskåp, det är bäst.

Testa med att göra en polentakaka (polenta finns bland mjöl och gryn i affären), och ha creme fraiche och lök till, det är supergött!

Annars kan man göra löjromscoctail
     4 st ägg
    120 120 g löjrom
    2 2 st schalottenlökar eller 1 gul lök
    1 1 knippe dill
    citrontimjan, färsk
    4 4 skivor vitt bröd
    1 1 msk smör
    grovmalen vitpeppar
    havssalt

Löjromsblinie

Ingredienser

10 10 g jäst, ca 2tsk
    2.5 2.5 dl ljummen mjölk
    1.5 1.5 dl bovetemjöl
    1 1 dl vetemjöl
    0.75 0.75 dl gräddfil
    1 1 äggula
    2 2 äggvitor
    1 1 krm salt
    4 4 msk löjrom, ca 120g
    4 4 msk creme fraiche
    2 2 rödlökar, finhackade
    4 4 citronklyftor
    4 4 dillkvistar

Gör så här

1. Rör ut jästen i mjölken. Tillsätt mjöl, gräddfil, äggula och salt. Vispa smeten slät och låt jäsa 30 minuter. Vispa äggvitor hårt och vänd ner i smeten. Grädda i blinie-pannor eller plättlagg med smör.

2. Servera med löjrom, creme fraiche, rödlök, citronklyfta och en dillvippa

(¯`°?.¸ ღ♥ Världens vackraste Amanda ♥ღ ¸.?°´¯)
  • Disela

Det blev lite knastigt när jag kopierade receptet från mappen i datorn... Men där det står 1 ska det bara vara 1 och så vidare, det blev dubbla siffror av någon anledning..

(¯`°?.¸ ღ♥ Världens vackraste Amanda ♥ღ ¸.?°´¯)
  • JFL

Jag ska nog göra denna på nyår

LAX- OCH LÖJROMSTÅRTA

Ingredienser 12 bitar 100 g kavring
    50 g smör
    4 gelatinblad
    200 g kallrökt lax
    1/2 dl hackad gräslök
    500 g Arla Köket Kesella kvarg
    2 dl Arla Köket lätt
    crème fraiche 4 peppar&vitlök
    100 g löjrom eller stenbitsrom

Gör så här Mixa brödet. Smält smör och blanda med brödsmulorna. Tryck ut på botten i en form med löstagbar kant, 24 cm i diameter. Ställ i kylen. Lägg gelatinbladen i kallt vatten i 5 min. Finhacka laxen. Blanda lax, gräslök, Kesella kvarg och crème fraiche. Smält gelatinet i en liten kastrull på svag värme. Rör ner det i smeten. Häll smeten i formen och låt stelna i kylen minst 4 tim. Bred över rommen och strö över gräslök.

Från Arla: http://www4.arla.se/Default____17653.aspx?RecipeID=15423
    ღTårtJennyღ
Svar på tråden Hur tina löjrom? Hur äter man den?