• Jonasson

Kan intte ge min 2åring kåvepeninet!!!!

NÅGON som kan hjälpa mig med råd om hur jag ska få i min pojk Kåvepeninet? Han har halsfluss och ca 40gr feber och mår dåligt.
    Spottar och säger att han inte vill ha sitt penicillin och det hamnade istället över oss och på golvet. Lutade honom bakåt och försökte hålla fast honom när det inte hjälpte att förklara och muta med russin men det går bara inte! Vad ska jag göra? Ge mig Alvedon mamma, sa han. INTE medicin! Han är 2år och 4 mån och pratar bra men detta väägrar han lyssna till. Förklarar med enkla ord och inget långt utlägg men han VÄGRAR. Snälla, kom med råd!

• Svar på tråden Kan intte ge min 2åring kåvepeninet!!!!
  • goldcoast

Så svårt med kåvepenin för det smakar skit.

Ger du han i "spruta" så spruta långt bak ut med kinden på honom.

Ge honom gärna pepparkaka efteråt det tar bort den hemska smaken fort.

Ge honom lite PC i taget låt han dricka saft mellan doserna.

Gärna lite pepparkaka mellan oxå.

Lycka till!!

• snuttP

kan du inte blanda det i nåt, har för mig att man kan blanda det i typ ett glas saft eller coca cola. Just cola ska ta dö på smaken, för jag antar att det är flytande..

• Iorlover

Jaa du, har inga råd vi har haft en kur nyss vi med och det är ju inte en lek! Nu sista dagarna har våran gått med på det iallafall. Såå skönt! Nu är vår kille snart två.

Måste bara fråga hur mycket du ger? För vi fick någon sort förut som var hur mycket som hellst som skulle i. Men nu de senaste gångerna har vi fått 2,5ml. Så det har varit en otrolig skillnad. så har vi haft spruten så det har varit supersnabbt avklarat.

Hoppas ni hittar någon "väg" som passar er!

Lycka till!

• goldcoast
    snuttP skrev 2007-12-29 15:31:58 följande:
    kan du inte blanda det i nåt, har för mig att man kan blanda det i typ ett glas saft eller coca cola. Just cola ska ta dö på smaken, för jag antar att det är flytande..
    Man ska helst inte blanda.

Då är det bättre att ge ngt tillsammns ed PC att tugga på.

Blanda det med ngt kan dom börja vägra dte sen.
  • SofiaD

Be att få Kåvepenin i DOSPULVER utskrivet! Det kan du blanda i lite sylt sen utan att det smakar apa!

♥♥♥ Mina 3 ♥♥♥
  • Jenny 82

Hej, har två öronbarn så vet vad du går igenom. Ge honom halva dosen med spruta och sen snabbt i med en isbit av antingen vatten eller saft, vänta en haltimme och ge den andra hälften och i me isbiten direkt. Isbiten tar bort smaken bra sen kanske man inte kan komma ifrån att man måste tvinga i dem medicinen.

Lycka till!!

• Jonasson

Ska ge 5ml 2gr/dag i 10dgr(gäller 10-20kg) men jag lyckas inte få i honom alls.
    När han var mindre var det lättare att hålla fast med sprutan långt bak mellan kindtänderna men nu är han så stor och mkt starkare. Vill ju helst inte tvinga men vad ska man göra?
    har hört att man inte ska blanda ut Kåvepenin i annan dryck eftersom Kåvepeninsmaken är så stark och igenomträngande. (GÅr alltså inte att dölja).

Sista gången gick det bättre. Då var det bara att muta med russin. Han är också öronbarn, numer med rör i öronen- tack och lov för dem.

Nä, nu måste vi göra ett nytt försök.. Tror jag delar upp sprutan på 3 "puffar".

• en glad

Stackare, tror de flesta föräldrar varit där.

Hur kan det vara så omöjligt att få till en medicin som även små barn kan fördra?

Får du inte i honom ngt skulle jag ringa doktorn eller i vart fall sjukvårdsupplysningen och be om råd!

• goldcoast

I dessa fall har dom inget att säga till om,tyvärr.

Det är så jobbigt att behöva bråka med dom när man vill dom gott i slut änden.

När min dotter åt pc som liten så bad vi om att få det starkaste dos för att slippa ge henne så passmycket.

Jonasson skrev 2007-12-29 15:44:22 följande:
    Ska ge 5ml 2gr/dag i 10dgr(gäller 10-20kg) men jag lyckas inte få i honom alls.När han var mindre var det lättare att hålla fast med sprutan långt bak mellan kindtänderna men nu är han så stor och mkt starkare. Vill ju helst inte tvinga men vad ska man göra?har hört att man inte ska blanda ut Kåvepenin i annan dryck eftersom Kåvepeninsmaken är så stark och igenomträngande. (GÅr alltså inte att dölja).Sista gången gick det bättre. Då var det bara att muta med russin. Han är också öronbarn, numer med rör i öronen- tack och lov för dem.Nä, nu måste vi göra ett nytt försök.. Tror jag delar upp sprutan på 3 "puffar".
  • augustin

Låt honom leka med srutan och daft tex... Min dotter skulle absolut ta sin medicin själv. Hon fick spruta i mjölk och saft och sen var det inga större problem med medicinen, fast den smakade skit för då fick hon ta ngt gott i sprutan efteråt...

Svar på tråden Kan intte ge min 2åring kåvepeninet!!!!