• Anonym (Hjälp!)

Min 7 månaders bebis slog i huvudet, farligt??

Min 7 månaders har precis lärt sig att sitta sj på golvet, rätt vingligt.

Idag när hon satt på golvet så ramlade hon bakåt o slog i huvudet (inte jättehårt men det blev en liten dunk), hon började skrika och jag blev jätteorolig. Detta har hänt förrut men då har hon inte reagerat så mycket, visst har hon skrikit. men det jag reagerar mest på nu är att hon somnade nästan på en gång efter.

Hon åt en flaska välling efter men var rätt slö och sen somnade hon på en gång. Behöver jag vara orolig?

Det är väl normalt att små barn ramlar mycket, dom testar ju allt.
    Men känner mig ändå orolig.

• Svar på tråden Min 7 månaders bebis slog i huvudet, farligt??
  • Beckah82

Du behöver inte oroa dig. Det är lugnt. Min bebis har trillar så ett par gånger också innan han lärde sig sitta helt säkert.

♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • Jaramla

ring sjukvårdsupplysningen och/eller barnakuten nu. då får du prata med proffs o hjälp att bedöma hennes allmäntillstånd.

• Anonym

Vår dotter har oxå ramlat många gånger och slagit i huvudet. Jag tror att dom ofta skriker för att dom blir rädda. Men jag har läst att det inte är bra om dom kräker och är mycket mycket trötta. Är du orolig så kan du ringa sjukvårdsupplyssningen och höra.

• Beckah82
    Jaramla skrev 2007-12-29 16:42:28 följande:
    ring sjukvårdsupplysningen och/eller barnakuten nu. då får du prata med proffs o hjälp att bedöma hennes allmäntillstånd.
    Alltså...hon har inte ramlat en meter ner i ett stengolv! Hon har från sittande fallit bakåt och slagit i huvudet...

En så liten bebis är skitkort så fallhöjden är minimal.

å samma sätt kan bebisar stå och sätta sig på rumpan med en duns. Det känns inte ens. Hade man själv satt sig rakt bakåt på rumpan hade det varit liiiite högre fallhöjd.
    ♥ Mamma till Victor 980815 och Alvin 070705 ♥ busig.sida.nu
  • Anonym (Hjälp!)

Beckah82 skrev 2007-12-29 16:42:25 följande:

Du behöver inte oroa dig. Det är lugnt. Min bebis har trillar så ett par gånger också innan han lärde sig sitta helt säkert.
    Jo min dotter har ju också ramlat ett antal ggr utan att det blivit nåt allvarligt av det. Så jag hoppas att det inte va så farligt.
  • Anonym (Hjälp!)

Beckah82 skrev 2007-12-29 16:44:40 följande:

Alltså...hon har inte ramlat en meter ner i ett stengolv! Hon har från sittande fallit bakåt och slagit i huvudet...En så liten bebis är skitkort så fallhöjden är minimal.å samma sätt kan bebisar stå och sätta sig på rumpan med en duns. Det känns inte ens. Hade man själv satt sig rakt bakåt på rumpan hade det varit liiiite högre fallhöjd.
    Mm du har rätt, fallhöjden är ju väldigt kort. så risken är rätt liten att det blir nåt allvarligt.
    Kommer nog inte ringa sjukvårdupplysningen iallafall, måste se hur hon mår först när hon vaknar.
  • ballerinamuffins

Vi bunka upp med kudde och filt när lillen lärde sig sitta, så han slog sig inte när han ramlade.
    men visst har han osså ramlat o slått huvet, men de va ingen fara, upp igen o blås så blev de bra igen,

• Hejpådig

vänta bara tills de ställer sig upp själva, då blir det många smällar per dag, speciellt om de inte vill ha hjälm på sig..här ramlas det ofta..tyvärr..otäckt men man kan inte passa hela tiden.

• Jaramla

beckah82: nej, jag såg det men om mamman är såpass orolig att hon skriver här o undrar så är det väl bättre att bli lugnad av proffs? oftast händer absolut ingenting men hon tycker ju att flickan uppför sig annorlunda än vad hon brukar när hon slagit i huvudet o då vill inte jag sitta här o säga att allt är lugnt när jag inte vet det. bättre hon ringer till en sjuksköterska som kan tala om inte bara att det är ofarligt utan dessutom varför! familjeliv är bra på många sätt men om man oroar sig för sitt barns hälsa tror jag helt enkelt på andra sätt att stilla oron!

• Fru Gustavsson

Ojoj, minns de där jobbiga månaderna då sonen just lärt sig stå själv. Det blev många dunsar rakt bakåt i golvet. Och jag som är rätt hönsig av mig ringde Sjukvårdsrådgivningen varenda gång! (inte längre, nu har jag fått samma råd och svar inpräntade i skallen så det räcker)
    Det man ska hålla koll på är bland annat:

- tar det ett tag innan reaktionen kommer (skrik) när barnet ramlat, avsvimmat om så en kort stund? Om inte, bra.
    - allmäntillståndet. Ovanligt trött, matt etc? Om inte, bra. (är det strax före vilostunden är det ju å andra sidan antagligen därför barnet blir trött, gällde min son iaf)
    - kräks? Om inte, bra. (fast sonen kräktes efter ett fall en gång, fick veta att det kunde vara att han slagit i ryggen lite i fallet, och då kan man kräkas. Skulle hålla koll på om det kom mer kräkningar, om inte, var det inte någon fara)

Bättre att du ringer och hör med sköterska om du är orolig, annars har du dessa tips att gå efter Och jag VET, man blir så himla rädd när de dunsar med skallen före i backen!

Min lilla nyföding är plötsligt ett år!!!
Svar på tråden Min 7 månaders bebis slog i huvudet, farligt??