Port salut
Jag har faktiskt aldrig tänkt tanken att port salut är en kittost, men inser ju nu att det är så. Tror den är ok dock. Klipper in från massa ställen så får du avgöra själv:
SLV
Listeria har påvisats i mjuka/halvmjuka mognadslagrade dessertostar som tillverkats av opastöriserad mjölk eller som tillförts en liten mängd opastöriserad mjölk vid tillverkningen. Även ostar av samma typ som helt är framställda av pastöriserad mjölk kan innehålla listeriabakterier. Dessa har då smittat osten vid hanteringen. I praktiken innebär detta att gravida bör avstå från alla vit- och grönmögelostar samt kittostar - säljs oftast över disk, fråga om du är osäker - och kanske speciellt sådana som man har köpt under resor i små butiker, vid torghandel eller direkt av tillverkaren i sydligare länder.
Hårdostar som Herrgårdsost och Grevé har lägre pH (är surare) och har lägre vattenhalt än de mognadslagrade dessertostarna ovan och är därför inte gynnsamma för listeria. De tillhör därför inte risklivsmedlen. Likaså anses en väl lagrad Parmesanost inte utgöra någon risk ur listeriasynpunkt även om den har tillverkats av opastöriserad mjölk. Eventuella bakterier har dött under den långvariga lagringen. Smältost av alla typer (finns även av grönmögelosttyp) betraktas som riskfria. Dessa säljs vanligen i tub eller plastask och det står "smältost" på förpackningen.
När det gäller fetaost kan den som är gjord på pastöriserad mjölk (läs på förpackningen) betraktas som ofarlig. Fetaost har så lågt pH att listeria inte förökar sig i den. Däremot överlever listeriabakterien i fetaost. Det innebär att om osten är tillverkad av opastöriserad mjölk som från början innehöll listeria är risken stor att också osten innehåller listeria. Viss försiktighet med fetaostar av okänt ursprung rekommenderas därför för säkerhets skull.
Getost och fårost som tillverkats under otillfredsställande hygieniska förhållanden kan innehålla listeria. Getost av camemberttyp är en mögelost och bör således undvikas.
Vid tillverkningen av Mozarella och Ricottaost upphettas mjölken normalt tillräckligt mycket för att eventuell listeria ska avdödas. Halloumi är en annan ost gjord på får- eller getmjölk och som även den tillverkas med tillräcklig upphettning för att eventuell listeria avdödas. Om ostarna därefter hanteras hygieniskt och förvaras kallt bör risken vara liten ur listeriasynpunkt. Då viss risk för återsmittning av osten vid anläggningen dock inte kan uteslutas kan den som vill vara extra försiktig begränsa sin användning av dessa (och andra "osäkra") ostar till matlagning med upphettning till bubblande hett.
Arlas hemsida om port salut:
www.arla.se/Default____17807.aspx
DN om kittostar, där bla port salut finns med:
www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp&a=369665
Min tanke är att eftersom port salut tillsätts mjölksyrabakterier till skillnad från de andra kittostarna så kanske den blir så sur att listeria inte kan överleva. Dessutom görs ju arlas ost på pastöriserad mjölk. Jag tänker nog fortsätta äta port salut, men har inte bestämt mig än.