Inlägg från: katrili |Visa alla inlägg
  • katrili

Cider 2,25???

ja håller med mammatalman, jag tänkte dricka ett glas skumpa på nyårsafton, men jag kommer inte klara av det, för om något går fel kommer jag alltid skylla på den gången jag drack lite... vissa säger att lite då och då inte är nån fara, men lite då och då kan man väl vara utan några månader?

• katrili

det som skett har skett, råkat dricka så har man, jag drack nån lättöl för 3 veckor sen, visste inte att det inte va ok, efter det valde jag bort allt, lika bra. ingen idé att chansa, så viktigt är det ju inte att man bara måste ha i sig alkohol =) om det är så är det helt andra problem man har ;)

• katrili

just ja, ett tips =) på systemet kan man köpa alkofritt =) jag har både skumpa o cider här till nyår, ingen öl dock, den var slut, fler gravida som ska dricka öl på nyår kanske =)

• katrili
    Papayia skrev 2007-12-29 19:36:51 följande:
    Jag ska ha rosa alkoholfritt bubbel:) Känns lyxigt
    min kille har tom handlat jordgubbsmousserande.. hahaha det blir gott till hummern =)
  • katrili

ja och ölen, jag älskar öl... den går fakitskt att dricka, bara man låter sig ha lite öppna sinnen för att man faktiskt kan dricka en något lättare öl =)

• katrili

d e ju inte riktig alkohol i så det är nog ingen fara me filen =)

• katrili

Mrs Jane Doe skrev 2007-12-29 20:41:03 följande:

Vaddå "inte riktig alkohol"? Och hur tror du att t ex cider tillverkas om inte genom just jäsning - precis som filmjölkskulturen?
    men jösses =) om nu mjölk kan ge utslag på en alkomätare tom... var ligger jäsningsprocessen i det? jag vet inte, men dom spetsar ju inte filen o mjölken me sprit.
  • katrili

kollade upp med en nutritionist och det är så små mängder att det inte är mätmart, och om det skulle vara det så är det så gammalt att det inte är drickbart, men nån alkoholmolekyl kan det finnas... alltså obefintlig... så att det finns alkohol i filmjölk är bara bull =) inget att hänga upp sig på... du skulle inte få i dig så mycket fil för att ge utslag, du skulle dö av den mängden du skulle behöva få i dig...

Så mjölk o fil med alkohol är alltså inget fostret kan få i sig, för då skulle vi inte kunna äta nånting. =) så vi har tur

• katrili

Mrs Jane Doe skrev 2007-12-29 20:56:45 följande:

Hade gärna förklarat för dig, men har tyvärr inte tid. Vore kanske läge att googla lite... Självklart spetsas inte filmjölk med sprit *himlar lätt med ögonen* - men jäsningsprocessen vid framställning av filmjölk är i princip densamma som vid framställning av alkoholhaltiga drycker - som t ex cider... För övrigt är det rätt intressant att se hur vissa försöker dölja sin okunskap med ironi...
    läs mitt senare inlägg istället, jag tog reda på lite fakta om det istället... cider får ju trots allt jäsa något längre, så att diskutera om fil innehåller alkohol är nästintill löjligt =) tycker ni inte =) det går inte att mäta alkoholen med en alkomätare i fil, eller det krävs så många liter att det är dödligt för människan, så det går inte att få i sig så mycket.

så det är helt löjligt att säga att fil innehåller alkohol =) o lite svårt att jämföra med cider eftersom jäsningen inte går i samma tidsramar alls.
Svar på tråden Cider 2,25???