Inlägg från: Mrs Jane Doe |Visa alla inlägg
  • Mrs Jane Doe

Cider 2,25???

Ta det lugnt - att dricka lite cider är inte värre än att äta filmjölk till frukost... Alltså inget att få dåligt samvete för.

• Mrs Jane Doe
    CCAARRIINNAA skrev 2007-12-29 19:09:19 följande:
    Nja man ska inte säga det det kan va farligt och kanske Inte !!Men du kommer märka om du har banet kvar eller inte som sagt men du bestämmer men snäll hur dum ska man va att man dricker cider för huvutaget när man är garvid??!! Kan man inte vänta till det har gått 9 månader ???!!Är själv i v.10 snart om 2 dar och jag har inte druckit något och slutade röka i v.6 när jag fick reda på att jag va Gravid!!!
    Det där var väl synnerligen onödigt!

Jag är inte det minsta dum trots att jag både druckit cider, lättöl och vin (självklart i rimliga mängder) under mina graviditeter...
  • Mrs Jane Doe
    Papayia skrev 2007-12-29 19:20:04 följande:
    Mrs Jane Doe skrev 2007-12-29 18:47:41 följande:
    Vad köper du för filmjölk?!
    Läs innehållsförteckningen någon gång?
  • Mrs Jane Doe

broken inside skrev 2007-12-29 19:31:39 följande:

Mrs Jane Doe skrev 2007-12-29 19:27:37 följande:
    Skånemejeriers filmjölkIngredienserFilmjölk (Högpastöriserad mjölk, filmjölkskultur).Näringsvärde StorlekEnergivärde 240 kJEnergivärde 60 kcalProtein 3.3 gKolhydrater 5 gFett 3 gVitamin B2 - Riboflavin 0.14 mgVitamin B12 - Kobalamin 0.3 µgKalcium 120 mgJod 14 µgVilken ingrediens är alkohol där? Seriös fråga alltså =)
    Ingen ingrediens - det är själva jäsningen som ger alkoholhalten i t ex filmjölk.

Trodde jag faktiskt alla visste...
  • Mrs Jane Doe

broken inside skrev 2007-12-29 19:58:51 följande:

Mrs Jane Doe skrev 2007-12-29 19:55:20 följande:
    Happ..hade ingen aning.. Men inget skadligt antar jag?
    Det beror ju på hur man ser det. Alkohol som alkohol om man tillhör de som rekomenderar nolltolerans.

Men personligen har jag inga problem varken med att dricka filmjölk eller cider, lättöl eller vin (i rimliga mängder, som sagt ;o)
  • Mrs Jane Doe
    katrili skrev 2007-12-29 20:37:28 följande:
    d e ju inte riktig alkohol i så det är nog ingen fara me filen =)
    Vaddå "inte riktig alkohol"?

Och hur tror du att t ex cider tillverkas om inte genom just jäsning - precis som filmjölkskulturen?
  • Mrs Jane Doe
    katrili skrev 2007-12-29 20:48:28 följande:
    men jösses =) om nu mjölk kan ge utslag på en alkomätare tom... var ligger jäsningsprocessen i det? jag vet inte, men dom spetsar ju inte filen o mjölken me sprit.
    Hade gärna förklarat för dig, men har tyvärr inte tid. Vore kanske läge att googla lite...

Självklart spetsas inte filmjölk med sprit *himlar lätt med ögonen* - men jäsningsprocessen vid framställning av filmjölk är i princip densamma som vid framställning av alkoholhaltiga drycker - som t ex cider...

För övrigt är det rätt intressant att se hur vissa försöker dölja sin okunskap med ironi...
Svar på tråden Cider 2,25???