• FruMadde4barnTätt

hur kan man lära sitt barn att det inte får göra vissa saker? vilken metod?

hur kan man lära sitt barn att det inte får göra vissa saker? vilken metod?
    tex. att barnet inte får vrida på plattorna, eller inte får springa efter katten, eller inte får dra ner blommorna i fönstret.
    Vår son är 13 månader.
    Jag har provat att säga nej och aj aj och ta bort vår son men det hjälper inte, jag kan säga till han tusen gånger och han förstår ändå inte, eller vill inte förstå.

Är han för liten för att lära sig att förstå nej och aj aj??
    min mamma tycker man kan knäppa lite med fingrarna på hans fingrar, absolut inte hårt men så det känns obehagligt.
    eller ska man sätta han i ett hörn i 1 minut när han gjort något dumt, eller vid vilken ålder bröjar de förstå nej och aj aj???

hur får man dem att förstå och i vilken ålder bör man börja med metoder??

• Svar på tråden hur kan man lära sitt barn att det inte får göra vissa saker? vilken metod?
  • Majsan70

Tålamod heter metoden. Och jag har alltid förklarat varför man inte får göra en viss sak oxå. Sen kommer det med tiden, men räkna med att de glömmer bort sig ändå.

• salsajenny

Jag brukar ta tag i min dotters hand (13 mån) och ta bort den när hon rör t ex spisen, och säga ajaj, ibland låter jag henne få några chanser till och gör samma sak igen om hon inte förstår då. Och sista gången gör jag nåt annat för att distrahera henne, tar henne därifrån eller lockar med nån leksak. Många saker har hon nu lärt sig att hon inte får röra.

Allting är relativt!
  • Eli06

vår son är 15 månder och han har från han var ca 12-13 månader förstått när vi sagt nej eller aja eller stopp men däremot var det inte alltid han löd, han ville ju testa igen
    men nu när han är 15 månader så lyder han till 99% när vi säger till honom.
    Vi har bara sett allvarliga ut när vi sagt till samt att vi sagt det med bestämd röst. Om han fortfarande hållit på så har vi sagt med lite högre röst o då har han alltid slutat.

• PiaLottan

vår dotter är nu drygt 2år och vi kör med time out. Jag hörde av en psykolog en gång att 1 min till 1-åring och 2 min till 2-åring osv och det funkar jättebra till vår supersuperenvisa dam. Det började runt 1-års åldern när hon fick utbrott när hon inte fick göra allt som hon ville. Vi började med att tjata om nej och åter nej, och i den ålder är det bara tålamod och tjat som gäller. Men efter 10:e ggn så kan man säga bestämt : slutar du inte får du sätta dig på mattan (som vi vår dotters fall), sen får hon vara där under 1 min och sen förklarar vi varför vi satt henne där och sen får hon springa o leka igen.

• fia sthlm

Att straffa barnen ala nannymetoden är ditt barn alldeles för liten för.
    Dom måste ha ett konsekvenstänkande och det har inte en 13 månaders.

Annars är det väl bara att fortsätta avleda som gäller och ha tålamod, vissa barn kräver mer av den varan än andra

• vivianne

Här hemma används "tjatmetoden", dvs säg till och säg till och säg till . Till slut går det faktiskt in, tro´t eller ej.

• fia sthlm
    PiaLottan skrev 2007-12-29 19:24:23 följande:
    vår dotter är nu drygt 2år och vi kör med time out. Jag hörde av en psykolog en gång att 1 min till 1-åring och 2 min till 2-åring osv och det funkar jättebra till vår supersuperenvisa dam. Det började runt 1-års åldern när hon fick utbrott när hon inte fick göra allt som hon ville. Vi började med att tjata om nej och åter nej, och i den ålder är det bara tålamod och tjat som gäller. Men efter 10:e ggn så kan man säga bestämt : slutar du inte får du sätta dig på mattan (som vi vår dotters fall), sen får hon vara där under 1 min och sen förklarar vi varför vi satt henne där och sen får hon springa o leka igen.
    Kan verkligen en 1-åring förstå varför den får sitta på en matta i 1 minut, dom förstår ju långt ifrån allt man säger till dom i den åldern?
    2 åring däremot en annan sak, men dom kan ju inte ens prata när dom är 1?
    Är ju bra att det funkade för er i alla fall
  • FruMadde4barnTätt

när jag säger nej och aj aj, så skrattar han ibland och han brukar vilja testa igen det han inte får om och om igen, trots att jag säger nej och tar bort han.

men kanske han förstår någon dag....

• FruMadde4barnTätt

ja det är ju det att de är för små i 1 års åldern, de förstår inte vad du förklar om varför de ska sitta på mattan eller varför de inte fick göra så.

• Stargirl

Vi använder oss av följande metod.

Ha få saker som barnet inte får röra. Dottern är 10 mån och har exakt 4 saker i vard rummet hon inte får röra.

2 lampor i fönstret
    Sladdar som hänger från TV´n
    Blomman som står på vard rum bordet.

Då säger vi AJAJ med bestämd röst och hon rör inte sakerna efter ett par tillsägningar. Hon rör dem alltså ALDRIG igen.

Allt annat plockar vi bort som hon når och inet får röra. Då blir det för många saker att hålla reda på och hon glömmer de viktiga som jag antingen inte kan eller vill plocka undan.

Svar på tråden hur kan man lära sitt barn att det inte får göra vissa saker? vilken metod?