• chickolina

Stickningar i livmodern??

Alltså...jag blir så trött på mig själv...har varit skengravid massor med gånger (oavsett om jag VELAT bli med barn eller INTE) det är precis som att man inbillar sig symtom bara för att risken/chansen finns (beroende på hur man ser det)

Vet inte riktigt hur jag ser det nu...men risken/chansen finns iaf. Och jag är yr (som med mitt första barn) men OBSERVERA att jag hade ÄL endast för 3-4 dagar sen men nu har jag också ett NYTT symtom: stickningar i livmodern!!! Vad är det? Kan iaf inte inbilla mig detta, för jag har aldrig hört talas om att det skulle vara ett gravsymtom. Någon som vet?

• Svar på tråden Stickningar i livmodern??
  • saltlakris

skickade precis ett eget inlägg...
    men jag har också en sådan konstig känsla precis vid venusberget... det känns som ett hårt tryck. tror du att det kan vara ett grav. symtom?

jag tror att det du känner i livmodern mycket väl kan vara ett tidigt grav.symtom...
    men det är alltid så svårt o veta om mensen spökar. usch

• chickolina

hmm...har inte upplevt hårt tryck som du beskriver (varken vid skengrav eller riktig)
    däremot kände jag så precis innan förlossning men det vad ju inte riktigt det du frågade om...

Har inte hört talas om att det skulle vara ett symtom, men allt verkar ju vara möjligt, fattar man när man läser alla inlägg här!

Hoppas du på att det är ett symtom? Själv är jag kluven...

• mammiiie

Stickningar i livmodern mellan ÄL och mens kan vara tecken på Endometrios. En av de vanligast kvinnosjukdommarna som finns. Jags ka undersöka mig för det i januari.

• saltlakris

vi har en son som är 18 månader och det vore kul med ett syskon, även om jag inte är säker på om det kanske är lite för tidigt. men varför vänta...? är ju faktiskt redan 34 år.

jag kände av en sorts växtvärk i magen den första grav.
    inga stickningar utan mer molande mensvärk. är du säker på att du hade äl tidigare? det kanske är en försenad äl? som man kan ha ibland om man har det stressigt el dyl.

• chickolina

Säker på ÄL, men inte när den började. hade sex med min man sent ons-kväll, blev misstänksam och testade positivt. Testade negativt tors-em. Kanske ÄL var på nedgång, men risk för graviditet finns ju...

• sakoline

Hur känns sjukdomen?

* Smärta under menstruation

* Många endometriospatienter har mer eller mindre kroniska smärtor.
    * Ofta smärtor vid samlag
    * Patienter med cystor kan ha en känsla av något som "fyller" i magen
    * Smärtor i förbindelse med urinering och avföring.

Då betyder väl inte stickningar vid livdmodern endometrios?

• mammiiie
    sakoline skrev 2007-12-30 06:35:20 följande:
    Hur känns sjukdomen?* Smärta under menstruation* Många endometriospatienter har mer eller mindre kroniska smärtor.* Ofta smärtor vid samlag* Patienter med cystor kan ha en känsla av något som "fyller" i magen* Smärtor i förbindelse med urinering och avföring.Då betyder väl inte stickningar vid livdmodern endometrios?
    Man kan ha Endometrios utan att ha några symptom alls. Men stickningar/hugg o stramingar är ett vanligt tecken. Men sen kan man ha det utan att ha Endometrios över huvud taget. Man behöver heller inte ha alla symptomen.
  • mammiiie

I många fall fastslås diagnosen endometrios hos friska kvinnor utan symptom, t.ex. vid sterilisering eller i samband med operation i bukhålan. Endometrios kan emellertid vara orsak till olika typer av underlivssmärtor. Det vanligaste är menstruationssmärtor, som plötsligt kan dyka upp hos en kvinna som tidigare varit utan besvär.

Det kan också ses hos unga kvinnor som inte märkt någon effekt av vanliga läkemedel som tar bort menstruationssmärtorna. Det är också vanligt med smärtor före menstruationen, dvs. tiden mellan ägglossning och menstruationen. Smärtorna försvinner ofta då blödningen pågått någon dag. Symptomen på endometrios varierar från fall till fall, kvinna till kvinna, och även i tiden. Man brukar säga att det finns lika många symptom på endometrios, som det finns patienter som har sjukdomen.

Med andra ord, väldigt vanlig.

• chickolina

hmm...tycker att jag har haft mycket ondare under mens sen den kom tillbaka efter förlossning (men trodde att det var just därför...) har också haft ont hela tiden mellan ägglossningar och mens senaste gångerna (därför trott att jag varit gravid igen...)

HJÄLP! ska jag gå och få sken-endometrios-symtom nu också?????

Får kolla upp det hela...

• Snuttiz83

hehe... nu har du fått mej oxå orolig.. har oxå stickningar i lillmagen sen ÄL... då e vi 2 då .. :-P

• mammiiie

ja, jag började märka av att jag hade ont mellan ÄL o mens sen ett halvår tillbaka. först blundade jag för det hela, att det kan vara Endo... men nu har jag tagit tjuren vid hornen o ska undersökas i början av januari nu, ska berätta om mina symptom för min gyn och se vad hpn säger om man får göra en titthålsoperatin eller hur det blir.

Jag vill hellere veta vad det är som sticker o hugger ibland än o gå runt och tro man är "falskt" gravid.

• AMH80

Jag har endometrios och mina stickningar/huggningar brukar vara så "kraftiga" att jag kallar dem för huggningar, måste typ avbryta allt jag gör i den stunden, när huggningarna kommer.
    Det verkar ju vara ganska många som har lite stickningar i magen innan dem plussat, så vi får hoppas att det är grav.stick och inte endo.hugg.

• miajussi
    saltlakris skrev 2007-12-29 21:52:14 följande:
    skickade precis ett eget inlägg...men jag har också en sådan konstig känsla precis vid venusberget... det känns som ett hårt tryck. tror du att det kan vara ett grav. symtom?jag tror att det du känner i livmodern mycket väl kan vara ett tidigt grav.symtom...men det är alltid så svårt o veta om mensen spökar. usch
    jag har med den känslan späning ovan venusberget illamående o halsbränna samt yrsel men är inte säker har bim den 4/1 så jag hoppas på ett plus.. känns jätte underligt samt har värk i ryggslutet.
Svar på tråden Stickningar i livmodern??