• mammiiie

Stickningar i livmodern??

Stickningar i livmodern mellan ÄL och mens kan vara tecken på Endometrios. En av de vanligast kvinnosjukdommarna som finns. Jags ka undersöka mig för det i januari.

• mammiiie
    sakoline skrev 2007-12-30 06:35:20 följande:
    Hur känns sjukdomen?* Smärta under menstruation* Många endometriospatienter har mer eller mindre kroniska smärtor.* Ofta smärtor vid samlag* Patienter med cystor kan ha en känsla av något som "fyller" i magen* Smärtor i förbindelse med urinering och avföring.Då betyder väl inte stickningar vid livdmodern endometrios?
    Man kan ha Endometrios utan att ha några symptom alls. Men stickningar/hugg o stramingar är ett vanligt tecken. Men sen kan man ha det utan att ha Endometrios över huvud taget. Man behöver heller inte ha alla symptomen.
  • mammiiie

I många fall fastslås diagnosen endometrios hos friska kvinnor utan symptom, t.ex. vid sterilisering eller i samband med operation i bukhålan. Endometrios kan emellertid vara orsak till olika typer av underlivssmärtor. Det vanligaste är menstruationssmärtor, som plötsligt kan dyka upp hos en kvinna som tidigare varit utan besvär.

Det kan också ses hos unga kvinnor som inte märkt någon effekt av vanliga läkemedel som tar bort menstruationssmärtorna. Det är också vanligt med smärtor före menstruationen, dvs. tiden mellan ägglossning och menstruationen. Smärtorna försvinner ofta då blödningen pågått någon dag. Symptomen på endometrios varierar från fall till fall, kvinna till kvinna, och även i tiden. Man brukar säga att det finns lika många symptom på endometrios, som det finns patienter som har sjukdomen.

Med andra ord, väldigt vanlig.

• mammiiie

ja, jag började märka av att jag hade ont mellan ÄL o mens sen ett halvår tillbaka. först blundade jag för det hela, att det kan vara Endo... men nu har jag tagit tjuren vid hornen o ska undersökas i början av januari nu, ska berätta om mina symptom för min gyn och se vad hpn säger om man får göra en titthålsoperatin eller hur det blir.

Jag vill hellere veta vad det är som sticker o hugger ibland än o gå runt och tro man är "falskt" gravid.

Svar på tråden Stickningar i livmodern??