• hildaledsen

Operation karpaltunnelsyndrom

Skall operera min hand 8 januari.. för karpaltunnelsyndrom..

Någon som..?! Som kan delge mig lite om hur det går till? Hur lång tid..? Hur är man efteråt..? Ja, nån som vill berätta lite, helt enkelt..?!?!

Tacksam för alla svar!!!

Med Längtansbarnet Ellioth i famnen och Änglabarnet, för alltid i minne
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-30 00:54:28:
    Skall göra mig lite tydligare.. Det är alltså mer den PERSONLIGA erfarenheten som jag är intresserad av att ta del av!

TACK på förhand!
  • Svar på tråden Operation karpaltunnelsyndrom
  • Ex ungue leonem

Det gjordes under lokalbedövning.Snitt från handloven o ca 1 dm in över handen.Stygn..ja hur många det kommer jag inte ihåg.Ont gör det förstås från såret.Men man får träna upp handen succesivt efteråt.MEN besvären kommer tillbaka i regel.Som ett brev på posten.

På klon känner man lejonet
  • Jalapeno

oftast görs det i lokalbedövning
    och man lindar armen för att få bort blodet så att ortopeden ser vad han/hon gör. Blodtrycksmanchetten på armen kan vara besvärig.
    du får ett ärr från mitten av hadnflatan och ner på handleden några cm
    det kan göra ont runt ärret precis där handen börjat ett tag efter operationen
    själva operationen tar 15-20 min
    efter op har du ett rätt stort bandage och stygn som brukar tas efter ca 14 dagar
    ingatunga lyft på ca 4 v men du kan lyfta mjölkpaket och annat som inte väger ås mkt
    dom flesta tar nån alvedontablett dagen efter men ananrs ingen smärtlindring

• Jalapeno

det är ca 5% som får recidiv, alltså att domningarna kommer tillbaka. en av tjugo.

• Ex ungue leonem
    Tyras föräldrar skrev 2007-12-29 23:27:56 följande:
    det är ca 5% som får recidiv, alltså att domningarna kommer tillbaka. en av tjugo.
    Ja jag är bland de 5 procenten.
  • Jalapeno

jobbigt för dej
    be om en neurofysundersökning och ett återbesök för att se om du ska opereras om - förutsatt att du vill

• Ex ungue leonem
    Tyras föräldrar skrev 2007-12-29 23:30:00 följande:
    jobbigt för dejbe om en neurofysundersökning och ett återbesök för att se om du ska opereras om - förutsatt att du vill
    De har gjort EMG.Men inget visar på att det ligger i kläm i nacken som  det misstänktes först.Det är halva lång fingret,hela ring o lillfinger på bägge händerna som domnar bort.Plus halva underarmarna(utsidan).
  • L jung

Jag opererade min vänsterhand för cirka 9 år sen.  Operationen var jag vaken för, endast lokalbedövning, och den tog inte sån lång stund.  Läkaren öppnade cirka från mitten av handflatan och en dm mot handleden till. Han frigjorde nerverna som låg i kläm. Sen sydde dom igen. Jag fick ligga och vila på 'uppvaket' en stund, eftersom när sköterskan släppte på det åtspända bandet som var längst upp på min arm, så sköt all bedövning iväg i hela kroppen och jag blev matt.  Efter en timma kördes jag hem av maken.
    Handen blev 'inpacketerad', och kändes som en tung boll...haha... det var en utmaning att göra nåt alls hemma kan jag säga.

All läkning gick bra och jag har inte haft några men efteråt. Bandagen var på i 3-4 veckor.

Lycka till!

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ God Jul & Gott Nytt År 2008 ♥´¯)¸.♥´¯)
  • miff

karpaltunnelsyndrom, även känt som "mustumme". Gör ont som fan så länge man har det. Precis som Tennisarmbåge.

• Ex ungue leonem
    miff skrev 2007-12-29 23:43:07 följande:
    karpaltunnelsyndrom, även känt som "mustumme". Gör ont som fan så länge man har det. Precis som Tennisarmbåge.
    Karpaltunnelsyndrom gjorde ej ont.Endast känselbortfall.Men inte i tummen
  • L jung
    Ex ungue leonem skrev 2007-12-29 23:44:10 följande:
    Karpaltunnelsyndrom gjorde ej ont.Endast känselbortfall.Men inte i tummen
    håller med!
    (¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ God Jul & Gott Nytt År 2008 ♥´¯)¸.♥´¯)
Svar på tråden Operation karpaltunnelsyndrom