• hildaledsen

Operation karpaltunnelsyndrom

Skall operera min hand 8 januari.. för karpaltunnelsyndrom..

Någon som..?! Som kan delge mig lite om hur det går till? Hur lång tid..? Hur är man efteråt..? Ja, nån som vill berätta lite, helt enkelt..?!?!

Tacksam för alla svar!!!

Med Längtansbarnet Ellioth i famnen och Änglabarnet, för alltid i minne
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2007-12-30 00:54:28:
    Skall göra mig lite tydligare.. Det är alltså mer den PERSONLIGA erfarenheten som jag är intresserad av att ta del av!

TACK på förhand!
  • Svar på tråden Operation karpaltunnelsyndrom
  • hildaledsen

Tackar för alla svar!! Va skönt att läsa från några som redan vart med om det hela!!!!

Lyfta ja.. då blir det ju lite knepigt, eftersom jag är ensam med min son... Hmm.. Men han går ju själv och jag fixade det ju när jag hade diskbråck så.. det löser sig på något vis.

Hur länge blir man sjukskriven?

TACK ÅTER FÖR SVAR!!!!

• L jung

Jag var hemma i 4 veckor... jobbar i hemtjänsten, med både lyft, omvårdnad och städ, så det gick inte alls att jobba.

(¯`♥.¸(¯`♥.¸♥ God Jul & Gott Nytt År 2008 ♥´¯)¸.♥´¯)
  • Jalapeno

det är inte karpaltunnel. karpaltunnel är medianusnerven som överhuvudtaget inte går till lillfingret. till fingrar du beskriver och till underarmen på lillfingersidan går ulnarisnerven som också kan komma i kläm men opereras på annat sätt i guyons kanal

Ex ungue leonem skrev 2007-12-29 23:33:24 följande:

De har gjort EMG.Men inget visar på att det ligger i kläm i nacken som  det misstänktes först.Det är halva lång fingret,hela ring o lillfinger på bägge händerna som domnar bort.Plus halva underarmarna(utsidan).
  • Jalapeno

sjukskrivning beror helt på vad du jobbar med
    kontorsarbete räcker det med den vecka man själv sjukskriver sig
    tex hemtjänst med lyft och blaskande i vatten brukar det bli 4 v sjukskrivning

• L jung
    Tyras föräldrar skrev 2007-12-29 23:51:44 följande:
    sjukskrivning beror helt på vad du jobbar medkontorsarbete räcker det med den vecka man själv sjukskriver sigtex hemtjänst med lyft och blaskande i vatten brukar det bli 4 v sjukskrivning
    precis...
  • hildaledsen

Jag är ju bara "timmis" som usk:a. Har ingen ANSTÄLLNING, utan jobbar när jag behövs s.a.s. Så FK tycker säkert inte att jag skall vara sjukskriven....

• Jalapeno

det brukar aldrig vara något problem med försäkringskassan när man är nyopererad och har ett fysiskt jobb

• L jung
    hildaledsen skrev 2007-12-30 00:02:51 följande:
    Jag är ju bara "timmis" som usk:a. Har ingen ANSTÄLLNING, utan jobbar när jag behövs s.a.s. Så FK tycker säkert inte att jag skall vara sjukskriven....
    Förlåt mig för att jag frågar men.... eftersom du jobbar som usk:a, visste du inte redan detta vi har skrivit?
    Hoppas du inte tar illa upp för att jag frågar?
  • hildaledsen

Nej, jag vet inteexakt hur operationen går till, eller hur man fungerar efteråt,  då hade jag givetvis inte frågat. Jag jobbar inte på någon kirurgisk eller ortopedisk mottagning eller avdelning, utan inom omvårdnad. Dessutom var jag intresserad av att höra det utifrån patientens/kundens (kalla det vad man vill) synvinkel. Den rent medicinska delen har jag skaplig koll på, det är mest det praktiska som jag är intresserad av.

Den ortoped som undersökte mig samt granskade mitt resultat av neurografin tog inte upp så mycket fakta om själva ingreppet, utan sa att "Det är ett sånt ingrepp som man gör på en kafferast".. Det är i princip den enda förhandsinformation som jag har fått.

• L jung

aha.. då hajar jag!!

Hoppas den info vi har gett dig ger dig lite mer insyn i hur du kommer må efteråt. Det är bra att man kan få svar så fort på fl, för alltid är det nån som vet nånting av det man vill fråga liksom... hehe

Lycka till med op! Ta det varligt efteråt...

• hildaledsen

Jo, här finns ju en betydligt större referensgrupp här än i ens umgängeskrets liksom... Och, som sagt, det var mest den personliga upplevelsen som jag var ute efter..

Angående FK så anser de oftast att jag inte har något jobb.. eftersom jag, som sagt, inte har någon anställning.. Men det här är ju det jobb jag HAR liksom. Och jag jobbar ju i allmänhet någon gång i veckan. Så man kommer ju i nån sån där väldigt knepig situation där A-kassan anser att man INTE kan ta jobb (=ingen ersättning) men FK anser att det inte förligger något hinder för att arbeta.. Jaja, lite utanför ämnet, men..

Jag har förresten gjort neurografi, 2 ggr, innan, men fått lite "skumma" resultat av den. De överensstämmer inte med de symtom jag har och det läkaren bedömde efter det att han undersökte min hand (styrka, rörlighet et.c) Han sa då att neurografin inte alltid är tillförlitlig till hundra, utan att patientens upplevda symtom och det han observerar då han undersöker är det viktiga. Är det någon mer som fått "konstigt" resultat av neurografin?

Svar på tråden Operation karpaltunnelsyndrom