• Pasadena

Slemhosta, hur ska man lindra?

Nu har min dotter haft slemhosta i 3 dagar och hon är så ledsen och har ont i halsen. HAr pratat med sjkv-upplysnignen och de säger att högt läge och mycket vätska är bra men hon har ju ont i halsen och får upp slemmet men sväljer det igen så det känns som det komemr ta tid att få bukt med detta.
    Hon har knappt sovit alls dessa 3 dygn eftersom hon bara vaknar av hostan hela tiden. Låter som en kaffebryggare när hon andas. När ska man åka in till akuten?

• Svar på tråden Slemhosta, hur ska man lindra?
  • lurksmulan

Hur gammal är hon?

En stor kuk är en klen tröst i ett fattigt hem
  • MymlanB

Halloj skrev just i en annan tråd men jag skriver samma här

Ge henne lite sockervatten. Lös en halv tesked socker i vatten och ge henne att sörpla på. Sockret är slemlösande och dämpar också hostan- vi har precis haft en treveckors slemförkyldning på vår lille och fick detta tipset av en sköterska på barnakuten. Funkar faktiskt jättebra - slemmet kommer ju tillbaka men då ger man en dos till och så vidare.

att ge socker känns ju sådär - men det är ju en tillfällig lösning och alternativet är ju värre tyckte vi

hoppas att det funkar för dig!

sova i bilstolen, högläge osv antar jag att du provat

• MymlanB

just det välling och gröt förvärrar slemmet eftersom det är mjölk i så det ska man undvika , men du ammar bara va? så det tipset gäller ju kanske inte dig

• MymlanB

just det när min hostade som värst så var det som att han ville spy - och då höll jag honom framåt/neråt och så kom det ut som tjocka slembollar - efter det blev det bättre än stund. det hjälpte honom att få ut det

• Pasadena

Jag kokade just lite kamomillte för att lidnra halsen men ska testa sockervatten också.
    Smart att hålla framåt så där, ska testa det med så kanske det kommer upp för just nu åker det ju bara upp o ner hela tiden io matt hon sväljer det hon hostar upp

• Pasadena

Hur mycket vatten tog du? Var det direkt från kranen eller varmt/uppkokat vatten?

• MymlanB

en halv dec
    kallt för det drack han men det spelar nog ingen roll
    från kranen

• MymlanB

just det
    akuten - håll dig undan så länge det går
    de skickar antagligen hem dig igen och det kryllar av ungar med kräksjukan och annat vidrigt
    om hon inte får luft alls får du åka in men annars är det bättre hemma

• Pasadena
    MymlanB skrev 2007-12-30 11:23:50 följande:
    just detakuten - håll dig undan så länge det gårde skickar antagligen hem dig igen och det kryllar av ungar med kräksjukan och annat vidrigtom hon inte får luft alls får du åka in men annars är det bättre hemma
    är bara så rädd att slemmet gått ner till lungorna
  • holy

Jag hade åkt in till akuten. Sånt där slem är inte att leka med. Det kanske är RS viruset?

• AnneLis

Min tjej är inne på sin 8 (!) vecka med den där hostan. Periodvis har hon hostat tills hon kräks på kvällarna, och sömnen är inte särskilt lugn och harmonisk...

Men alla jag har pratat med; BVC, sjukvårdsupplysningen, barnläkarkliniken i Lund, kommer med exakt samma svar: Så länge allmäntillståndet är hyfsat bra, hon äter och inte har hög feber, så är det inget att göra. Det är vanligt att de får feber på kvällen, men är som vanligt på dagarna och då räknade det fortfarande som helt normalt. Sådana här virus kan de små dra omkring på i månader utan att nån åtgärd sätts in.

OM det skulle sätta sig på lungorna så kommer tillståndet att försämras allvarligt från timme till timme. Från att andas ca 35 andetag per minut ska barnet plötsligt andas 50 andetag per minut - då är det inte normalt längre.

Så om du inte märker en stor förändring i hennes allmäntillstånd så är det oftast helt normalt, enl alla expertutlåtanden jag har fått. Hoppas att det går över snart.

• Squeezetoy

Det brukar höras skillnad på om det är slem i halsen eller om det är rossel långt ner i bröstet.

Så länge hon andas normalt och får luft skulle jag nog också hålla mig ifrån akuten.

Sen kan du ju kolla upp om det finns något slemlösande att köpa på apoteket som man kan ge till så små barn. Hostdämpande medicin bör du nog undvika i alla fall för då har hon ju ingen chans att få upp slemmet.

Svar på tråden Slemhosta, hur ska man lindra?