• Anonym (nojig)

vågar jag äta rom?!!!!

Vi ska på middag till vänner ikväll och jag vet att de kommer servera någon slags avokadotoast som förrätt toppad med forellrom. De vet inte om att jag är gravid (v.12) och jag vill inte avslöja mig själv heller.

Vågar jag äta forellromen? (den är köpt i lösvikt i fiskdisken)

• Svar på tråden vågar jag äta rom?!!!!
  • momtotwins

På livsmedelsverket säger dom att både stenbitsrom och löjrom går bra så det har jag ätit av under hela graviditeten. Borde ju vara samma sak med forellrom. SÅ länge den inte stått utanför kylskåpet under längre tid så skulle jag tro att det är helt ok.
    Grattis till graviditeten!

• Anonym (nojig)

Jag hittar ingenting om löjrom på livsmedelsverkets hemsida.

Det enda som står är stenbitsrom och då står det att den ska vara förpackad.
    www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&epslanguage=SV

förpackad = på burk?

då borde inte lösvikt vara ok???

• Anonym (nojig)

puff

• Anonym

Men skrapa av den då om du e så rädd för det. Tror inte någon misstänker att du e gravid för det.. För övrigt är det säkert ingen fara med en liten tesked rom!

• Anonym (nojig)

sista anonym
    eh, tack för ditt svar...eller inte!

Du vet för det första inte om att vi och det här paret älskar forellrom och brukar frossa i det när vi ses, dessutom är det ingen liten tsk som duttas på...
    Det skulle se MYCKET konstigt ut om jag bara tackade nej till romen helt plötsligt, vi brukar typ tävla om sista bitarna i vanliga fall.

Jag undrade om det var ok eller inte att äta laxrom
    men du svarade inte på frågan vad jag kan se,

så jag frågar vidare!!

• Hanna36

det enda som jag VET är okej att äta under graviditet är stenbitsrom. Fundersam

• momtotwins

Anonym (nojig) skrev 2007-12-30 12:54:37 följande:

Jag hittar ingenting om löjrom på livsmedelsverkets hemsida. Det enda som står är stenbitsrom och då står det att den ska vara förpackad. www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx&e...förpackad = på burk? då borde inte lösvikt vara ok???
    En tjej i en annan tråd här på FL hade själv mailat Livsmedelsverket och frågat om löjrom och jag läste svaret hon fick från dem att det var ok, så det är så jag vet. Tyvärr kan jag inte säga om samma sak gäller forellrom men du kanske kan ringa sjukvårdsupplysningen eller en barnmorska på förlossningen på ett sjukhus och fråga?
    Lycka till!
  • Gestilja

Vad jag har hört så ska det inte vara nån fara, men som sagt var, inget jag har "bevis" på. Kanske ringa och fråga nånstans? Sjukvårdsupplysningen eller liknande. Har du testat att googla på det?

Theo 070424 + bebis i magen bf 080428
  • Anonym (nojig)

HannaPanna
    MissMommy
    Gestilja

Tack för att ni tog er tid att svara!

Har försökt googla, men hittar ingenting bra. Får nog försöka med en avledningsmanöver imorgon kväll (slänga över på sambons tallrik eller nåt) om jag inte hittar någon info tills dess För tacka nej till nyårsfirande med bästa vännerna pga av forellrom känns verkligen inte som ett alternativ!

• Gestilja

Försökte googla på det också, men hittade inte så mycket. Läste ett inlägg när nån var orolig för hon hade ätit det och visste inte om det var lösvikt eller inte, hade glömt att fråga det och var orolig att det inte var det. Så lät ju bra iallafall

Theo 070424 + bebis i magen bf 080428
  • Hanna36
    Anonym (nojig) skrev 2007-12-30 23:00:11 följande:
    HannaPanna MissMommy Gestilja Tack för att ni tog er tid att svara!Har försökt googla, men hittar ingenting bra. Får nog försöka med en avledningsmanöver imorgon kväll (slänga över på sambons tallrik eller nåt) om jag inte hittar någon info tills dess För tacka nej till nyårsfirande med bästa vännerna pga av forellrom känns verkligen inte som ett alternativ!
    Hoppas det går bra imorgon! Jag har oxå letat och letat info på nätet, men inte hittat nåt.. Fundersam
    hoppas det löser sig imorgon! Skrattande
  • Anonym (nojig)

tack, gulle er!

• Anonym
    Anonym (nojig) skrev 2007-12-30 22:40:21 följande:
    sista anonymeh, tack för ditt svar...eller inte! Du vet för det första inte om att vi och det här paret älskar forellrom och brukar frossa i det när vi ses, dessutom är det ingen liten tsk som duttas på... Det skulle se MYCKET konstigt ut om jag bara tackade nej till romen helt plötsligt, vi brukar typ tävla om sista bitarna i vanliga fall.Jag undrade om det var ok eller inte att äta laxrom men du svarade inte på frågan vad jag kan se, så jag frågar vidare!!
    Ehh, nej det framgår knappast av din ts att det handlar om såna mängder rom och att ni brukar tävla om att äta mest rom! Du skrev att förrätten skulle toppas med rom och det feltolkade väl jag då.. Men om forell/lax är ok att äta borde väl romen också vara det?
Svar på tråden vågar jag äta rom?!!!!