avla på en tik med hd: C/D ???
är det verkligen smart att göra det??
såg en kennel som skulle sätta valpar på en tik med det resultatet....
är det verkligen smart att göra det??
såg en kennel som skulle sätta valpar på en tik med det resultatet....
TS
vet inte kraven som amstaffar har..men i vissa raser skulle det bli avelsförbud på valparna!
tycker det är mycket trist o undrar varför man gör så.
Har mamman C/D så lär inte valparna bli reggade i SKK. Vissa raser är mer accepterande (riktigt synd) gällande dåliga höfter men tvivlar på att amstaff ären av dem?
Herrejävlar vad mycket dumt som skrivs här
Man får visst avla på och registrera valpar efter hundar med både C och D. D krävs dock dispens för. (Till exempel om avelsdjuret är extra vinstrikt eller om den har en speciell blodslinje som kan tillföra mycket till rasen)
Sen behöver dessutom ett C eller D-resultat innebära att avelsdjuret lider av det eller för den skull att valparna får dåliga höfter.
HD-resultaten är VÄLDIGT olika mellan olika raser och vad de ska användas till eller vad djuren önskas för egenskaper.
Jag tycker självklart att endast friröntgade avelsdjur helt vore att föredra, men HD-röntgen som krav finns endast för ett litet antal raser i Sverige och än mindre utomlands.
Det jag reagerar över är folks återkommande okunskap i ett ämne, i dett fall höftledsröntgen.
no pasaran skrev 2007-12-31 01:24:53 följande:
Ska man avla på en hund med C el D höfter ska man ha A på den andra hunden. Tyvärr verkar det som de nya avläsarna kan ge "fel" resultat på en del raser. Vet bla att finska lapphunden går efter schäferns mall nu och det blir helt fel. Tror att lapphundsklubben har diskusion med SKK om det nu. Nån mer som hört nåt om de nya avläsarna? Och vet nåt?
Nej. De flesta seriosa uppfodare hade ej gjort detta, men radgor garna med kennelklubben, de vet battre an folk har.
Detta står att finna på Svenska Amstaffklubben när det gäller bl.a. avelsriktlinjer
"Då Amstaffen tillhör gruppen numerärt liten ras och förhoppningsvis kommer att förbli liten emedan den oundgängligen behöver kunniga och ansvarsmedvetna ägare så kommer vi även framgent att vara i hög grad beroende av det internationella samarbetet. Rasens hälsotillstånd kräver för närvarande inte några direkta åtgärder eller bekämpningsprogram. Vi rekommenderar att man röntgar sina hundar officiellt. Vi rekommenderar också att man i görligaste mån använder HD fria hundar i aveln. Se tabell nedan. Hudproblem av sannolikt allergisk karaktär förekommer. Självfallet bör hund med hudproblem inte användas i avel.
Mål: Klubben skall i samarbete med uppfödarna bevaka HD & hud frågan, lämpligtvis med hjälp av uppfödarmöten för att försäkra sig om att tillståndet inte förvärras. En hälsoenkät bör skickas ut så att den är bearbetad och genomgången tills det är dags att revidera detta dokument. Det skulle ge värdefull information om hälsolägets utveckling."
http://www.amstaffklubben.se/
Här är en länk där man kan hitta information om SKKs olika avelsprogram.
http://www.skk.se/
Jag tycker personligen att det inte finns någe som helst försvar att avla på djur som man vet har defekter!
Då är man rent utsagt korkad om man gör det och dessutom köper en valp efter sånna hundar. Om man nu vet om det... Hoppas de upplyser ev valpköpare om detta.
Klart du kan skriva vilken kennel det är! Det handlar ju bara om att upplysa ev köpare och om de ändå har en hemsida el dyl där det står att de ska avla på denna hund.
Och visst, bara för att en hund har grava HD fel så behöver den inte lida av det. Men man kan ju inte förneka att det är större chans för att valparna oxå kan få HD fel. Och dessa kanske kan få stora problem med det.
Själv tycker jag det är helt sjukt att man avlar på defekta hundar. Och om detta nu är något som "tillhör" rasen så kan man ju starkt ifrågasätta vad f-n människan håller på med. Att avla fram hundar, (och andra djur med för den delen) för att man tycker det är häftigt, gulligt eller vilken anledning man nu har, som mår dåligt är ju helt förkastligt! Det har gått lite för långt till det extrema.
Nä! Satsa på friska sunda hundar, det är det mest hållbara i längden!
har inte läst tråden..men har i dag kollat upp lite..å vad jag förstår så har inte terriers samma krav på höftlederna som vissa andra raser.
så man får både rega o avla på dem...dock bör man ha en ordentligt bra motivering till att avla på en hund med c/d höfter.
det är vad jag hört i dag gott nytt år på er!
Tyvärr så är det tillåtet att avla på både HD och AD hos amstaffen.Det finns inte ens krav på att hundar i som går i avel ska vara röntagde.
Sen att jag anser det förkastligt och aldrig skulle göra det själv är en en helt annan sak.
MYCKET KORKAT att avla på defekta hundar....
Fast man avlar på Friska hundar med A & B höfter så dyker det upp HD-fel så att säga att det inte blir fel efter defekta hundar är bara struntprat... Sällan kommer det direkt på deras valpar utan allt "skit" kommer i 2:a & 3:e led...
Egentligen är Skks avsläsningssystem ett lotteri, eftersom det kan gemissvisande svar, därför tycker jag att vi i sverige borde godkänna penn-hip som godkänt avsläsnings sätt.