• Anonym (mamma)

Kan man äta rosa oxfilé som gravid?

Det är inte farligt va?. Oxfilén har legat vacumförpackad i kyl.

• Svar på tråden Kan man äta rosa oxfilé som gravid?
  • Grannen

Det handlar väl egenltigen om att köttet ska vara uppe i en viss temperatur så att ev bakterier dör. Fast jag var nojjig och åt bara genomstekt kött.

• Anonym (mamma)

kan man äta genomstekt oxfilé? blir den inte trådig och seg då?

• Aros

Genomstekt ska det vara när man är gravid. Ja, köttet blir mindre gott men också mindre farligt. Man ska inte äta rött/rosa kött alls när man är gravid. Häller rostbiff också t ex.

Aros - stolt mamma till ♥ Agaton ♥
  • Judy

Vad är det som är farligt med att äta ogenomstekt kött egentligen? Har aldrig fattat det där..

• Dimitra
    mumlin skrev 2007-12-30 15:00:28 följande:
    Det handlar väl egenltigen om att köttet ska vara uppe i en viss temperatur så att ev bakterier dör. Fast jag var nojjig och åt bara genomstekt kött.
    Precis

"Alla köttprodukter är säkra ur bakterie- och parasitsynpunkt om de upphettas till rykande heta (70°C ) innan de äts. Däremot överlever bakterier djupfrysning."

-SLV.se

70°C i mitten är väl detsamma som genomstekt?
    Felet med vår värld är att de dumma är så säkra på sin sak och de kloka så fulla av tvivel.
  • JanHelge

Genomstekt oxfile är oätbart. Satsa på fläskfile i stället. Det är totalt ofarligt att äta rosa oxfile om du vill det.

• Anonym (mamma)

vad tråkigt har köpt oxfilé för 400 kronor!

Men jag får väl äta sula då för barnets hälsa *tycker synd om mig själv....stackars mig som får äta stekt oxfilé hahaha *patetisk*

Svar på tråden Kan man äta rosa oxfilé som gravid?