• Anonym (Lisa less)

Fler som har komplicerade kompisar? Orkar inte *finnas* för dem längre...

Är det fler som har tjejkompisar som är lite krångliga? Hur hanterar ni det,  vilken grad finns ni där för dem? Jag känner att jag inte orkar med komplicerade vänner längre, vill bara ha det trevligt, umgås och vara normala! Jag gillar egentligen mina vänner men blir galen på hur krångliga de är. Gör man slut med dem? Är det då ok att göra det när de ju behöver en? Och jag vill egentligen inte göra slut, bara att de ska ta tag i sina liv...

Vän 1- evig singel som faller för fel killar gång på gång på gång och som ratar de *snälla killarna* gång på gång på gång... sen ringer hon och gråter och beklagar sig.

Vän 2- hypokondriker. Gick till läkare för ett 1 mm stort födelsemärke. Ringt ambulans för näsblod (2 ggr) samt åkt ambulans då det kliade efter att hon ätit en tomat och hon fick panik (??). Evigt ältande om hur jobbigt hon har det och att ingen i hela världen mått som hon gör.

Vän 3- sjukskriven och arbetslös sedan flera år. Evigt arg på soc, FK, politiker, *kan* inte jobba med något, *kan* inte plugga, kan inte göra något för att få ett bättre liv, kommer aldrig träffa någon kille, ältar.

Vän 4- gift, gör ALLT hemma, klagar på sin man, är inte nöjd med sitt jobb, inte nöjd med sin vikt, inte nöjd med nåt- men gör INGET för att förändra det!

Är det normalt att vara som mina vänner och ska en riktig vän finnas där och stötta i alla lägen? Är det jag som är ytlig? Jag är inte perfekt jag heller men om nåt är fel så försöker jag göra något åt det. Orkar inte lyssna 10 år till på samma saker varje vecka. För så är det ju- någon som har det svårt (= alla mina vänner) tar ju mer uppmärksamhet än någon som har ett bra och lyckligt liv (=jag)...

• Svar på tråden Fler som har komplicerade kompisar? Orkar inte *finnas* för dem längre...
  • Anonym (o-vän)

Låter som om du behöver byta vänner, men o andra sidan har väl alla nåt man irriterar sig på efter ett tag...

nya vänner är som nya skor, man trivs bäst med dom gamla...

• JooCee

Har du testat att vara ärlig med hur du känner? Är man vänner ska man både kunna vara ärlig och kunna ta att någon säger åt på skarpen. Du vill ju hjälpa dom, det gör du inte genom att sticka eller bara tycka saker bakom ryggen. Kan dom inte ta att du säger sanningen är dom heller inte några vänner. Men du bör ju såklart säga det på ett bra sätt..

• Anonym (Lisa less)

Ja, att bara byta vänner är ju inte så lätt i vuxen ålder... och jag gillar dem men deras problem tar så mkt tid...

Jodå, jag har sagt lite hur jag känner och de reagerar olika men ingen bra tycker jag: en blir aggressiv och menar att nähä, hädanefter ska hon bara prata om blomsterbindning då... en blir ledsen och tyst... den tredje blir arg och menar att det är lätt för mig att säga med mitt *perfekta liv* (jag är gift, har barn, hus och bra jobb men för några år sedan var jag barnlös, bostadslös, pank arbetslös singel i flera år)... den fjärde bestämmer bara att nähäpp, då diskuterar vi inte hennes längtan efter en kille alls då, eftersom jag uppenbarligen inte kan eller vill förstå henne... *suck*...

• wynn

Alla har det jobbigt ibland, men om detta är det ENDA eller nästan det enda dina vänner pratar om, måste de ju förstå att du blir less... Energitjuvar ska man vara försiktig med, även när det är ens nära vänner.

Har inget bra råd, mer än att du kanske behöver en paus från dem?

• Anonym

Jag har 2 tips.

1. Skaffa en ny vän som du bara kan vara okomplicerad med. Någon som har ett liknande liv och kanske något gemensamt intresse. Behöver inte bli en bästis men din blandning av vänner blir lite mer omväxlande.

2. Håll ut och behåll dina gamla vänner. Om ditt liv har ändrats väldigt mycket på några år så kan det hända dem med med. Även om det inte verkar så nu. Tänk på att om du gör slut med dem så har du ingen kvar som känner dig mer på djupet. De nära vännerna som man öppnar sig för med sina problem kan ibland ta för mycket energi. Men det är samtidigt svårt att byga upp sådana nära relationer när man är vuxen. Det kan lätt bli att man visar upp en fin fasad för varandra eftersom man har chansen att göra ett bra första intryck (vilket är kört med gamla kompisar som sett all ens skit) men sedan kommer man aldrig bakom den där fasaden.
    Allt är bara bra och fint hela tiden. Men om men har en dålig dag själv så vill man inte ringa till den vännen och klaga, för det blir som en prestigeförlust.

Jag vet precis hur jobbigt det är att höra när ens vänner (och för mig även syskon) gör samma misstag igen och igen, inte kan se vad som är den rätta vägen i livet, osv. För mig tog det många år innan jag fattade att de är helt andra personer än jag, med helt andra önskemål i livet, även om de ytligt sett verkar vilja ha samma sak. Bara som att jag vill ha en snäll kille men min kompis vil ha en spännande kille! Hallå! Men med åren har jag slutat lägga så mycket värderingar och energi på/i deras liv, och de har blivit lite mer "normala".

Svar på tråden Fler som har komplicerade kompisar? Orkar inte *finnas* för dem längre...