• Guden Gute

Avdrag för renovering?

Hej!
    Får man göra avdrag  i deklarationen för arbetskostnad för hantverkare som byggt hemma?

Jag är med dig alla dagar, intill tidens ände
  • Svar på tråden Avdrag för renovering?
  • missteddy

egna tjänster över 10000 får man dra av vet inte om det räknas som de

• Guden Gute

Vad är en "Egen tjänst"?

• missteddy
    Guden Gute skrev 2007-12-30 19:50:26 följande:
    Vad är en "Egen tjänst"?
    det nya som regerinen kom men nu
  • Guden Gute

Du kanske menar de hushållsnära tjänsterna? Jag tror inte att byggjobb inkluderas i dem.

• Miss Lau

Byggjobb räknas inte som en hushållsnära tjänst om det är den typen av avdrag du menar. Eller menar du avdrag vid en försäljning? För i det fallet har ni vanligtvis rätt att göra avdrag för den typen av kostnader.

• Guden Gute

Hej! Nej, jag undrar om man får göra avdrag i deklarationen för det som det kostade att anlita hantverkare. Eller är det först när man sålt bostaden som det blir aktuellt?

Miss Lau skrev 2007-12-30 20:06:14 följande:
    Byggjobb räknas inte som en hushållsnära tjänst om det är den typen av avdrag du menar. Eller menar du avdrag vid en försäljning? För i det fallet har ni vanligtvis rätt att göra avdrag för den typen av kostnader.
  • Stugmamman

Ja, det är först när du säljer som du får göra avdrag (på skatten för ev. vinst) för de kostnader du haft för renoveringar. Det är inte allt man får avdrag för. Hur var det nu? För standardhöjningar men inte för underhåll tror jag man kan sammanfatta det hela. Avdrag får du också göra för material m.m som du köper in men inte för egen arbetsinsats. Det gäller alltså att samla på sig kvitton (kan gå med bildbevis också) och se till att ta kopior på dessa eftersom många bleknar med tiden. Tänk på att det kanske är dina barn som kommer att få göra avdraget.

• Guden Gute

Tack! Det var ett bra svar!

Stugmamman skrev 2008-01-17 22:54:59 följande:
    Ja, det är först när du säljer som du får göra avdrag (på skatten för ev. vinst) för de kostnader du haft för renoveringar. Det är inte allt man får avdrag för. Hur var det nu? För standardhöjningar men inte för underhåll tror jag man kan sammanfatta det hela. Avdrag får du också göra för material m.m som du köper in men inte för egen arbetsinsats. Det gäller alltså att samla på sig kvitton (kan gå med bildbevis också) och se till att ta kopior på dessa eftersom många bleknar med tiden. Tänk på att det kanske är dina barn som kommer att få göra avdraget.
Svar på tråden Avdrag för renovering?