• Kianas Mami

Hur länge som max kan man bära ett barn i en ringsjal?

är ute efter en bra bärsjal o vill heslt ha en rignalsjal..så man slipper knyta själv...har tänkt att använda bärsjalen endast för hemmabruk...borde det gå bra med en ringsjal då tror ni? eller borde jag välja nån annan?

• Svar på tråden Hur länge som max kan man bära ett barn i en ringsjal?
  • Jenny m Benjamin

Det är svårare att få till en ringsjal eller annan kortsjal bra. De långa knytsjalarna ser kanske krångligare ut men är mycket lättare att hantera.
    Så nej, jag tror inte det går bra med ringsjal om du inte är van att bära i sjal.

En långsjal är det oftast bästa att börja med. Finns olika modeller och olika prisklasser. Trikå är mysigast till en nyfödd och lite lättare att lära sig knyta med, men en vanlig vävd går också bra.

• sjalempa

Hur gammalt är barnet som ska bäras?

Jag bär nästan bara i ringsjal nu för tiden, min son är nästan två år. Men det är bara för transport o i affärer för ringsjalen snedbelastar o efter ett tag (20min?) börjar jag få lite ont, men så väger han ju uppåt 13kg också. För långa bärperioder då han inte ska upp o ner hela tiden bär jag i Ergo.

Är det en nyfödd bebis som ska bäras tycker jag du kan satsa på trikåsjal. Supermysigt och med lite övning (även ringsjal kräver viss övning) jättelätt att knyta o man behöver inte knyta om utan kan ta i o ur barnet under dagen o låta sjalen sitta kvar.

• taksi

Vi bar vår dotter i ringsjalen kortare stunder när hon var i treårsåldern. Som t ex om man var på museum och hon blev trött, elelr när vi tog dagsturer i fjällen eller sånt. Jag tycker att det är svårt att få till ringsjalen även om jag har haft den ett tag.

• Kianas Mami

min dotter är 4 veckor gammal...

• sjalempa
    Kianas Mami skrev 2007-12-30 21:33:20 följande:
    min dotter är 4 veckor gammal...
    Då skulle jag inte köpa en ringsjal, utan en trikåsjal.
  • taksi

Jag håller med sjalempa om att en trikåsjal är urmysigt att bära sin lilla bebis i!  Kan inte låta bli trots att fogarna egentligen inte tillåter...

• Kianas Mami

oki nån som vet var på nätet man kan köpa trikåsjalar?

• amba

Det finns ett helt gäng sjalbutiker på nätet. Jag skulle rekommendera dig att surfa in på www.sjalbarn.se och kolla annonserna där, men tyvärr ligger sidan nere för ögonblicket. Men prova i morgon eller så! :D

• Nirnaeth

Min son låg i ringsjalen jämt när han var nyfödd. var inga problem alls.
    Efter några timmar började det bli lite obekvämt i axlarna, så då fick han hoppa ur.
    Man bär så länge man orkar helt enkelt.

Dock är det betydligt bekvämare med en långsjal, där du kan fördela vikten över båda axlarna.
    Men en ringsjal är smidig, och jag tyckte den var superlätt att få på, trots att jag aldrig ens provat en sjal tidigare.
    Långsjal började vi använda först när sonen var större.

*~*~ Att styla en Volvo, är som att sminka en gris~*~*
  • Doni

Ringsjal är mer för korttidsbärande.
    En långsjal i trikå eller en vävd långsjal kan du bära med i timmar eftersom den belastar " rätt"
    Trikåsjal är mysigast till små barn. En vävd kan användas från början men trikåsjal är oftast mysigast i början.
    En vävdsjal avlastar större barn bättre än en trikå.
    Räkna med att ha en trikåsjal upp till 6-8 månader med bra avlastsning och därefter som myssjal hemma.
    En vävd sjal kan du ha 3-4 år eller så länge barnet vill bli buret.

(är återförsäljare och kan ses som som partisk)

Svar på tråden Hur länge som max kan man bära ett barn i en ringsjal?