• SmurfGirl72

"styvbarn" Bonusbarn!

Man läser lite här o var om "styvföräldrar" kallar sina "styvbarn" för en massa namn. Jag tycker det är hemkt.När man ger sig in i ett förhållande så vet man att det finns barn med i bilden.Jag tror ärligt talat inte att det inte finns någon som inte vet det!

Hur kan man kalla småbarn för jävlar tex???

Jag vill ta bort ordet STYVföräldrar o skriva BONUS i stället...för det är vad det är tycker jag!

Jag är själv bonusmamma och visst kan det vara jobbigt...men inte mer jobbigt än mina barn isf!!!

Man måste försöka se det från barnets synvinkel med.Jag visste om att min sambo hade barn innan jag blev tillsammans med honom...o tar jag honom följer barnen med!

Blir bara så irriterad på hur vuxna människor kan behandla barn.Barn som inte har fått avgöra att hamna i den situation de har hamnat i. Barn gör inget utan anledning. Det är min åsikt iaf.

Ville bara skriva av mig lite!

Det vi har bakom och framför oss.Betyder så litet jämfört med det vi har inom oss!
  • Svar på tråden "styvbarn" Bonusbarn!
  • SmurfGirl72

Jovisst kan de vara jävlar ibland...lika mycket som föräldrarna kan vara det...men det finns dom som faktist visar det för barnen. Jag kan ibland känna mig maktlös när det gäller mina men att säga att de är jävlar...nej där går gränsen för mig.

Vad jag menar är att det är inte enkelt för barnen heller.Tycker vi bonusföräldrar att det är jobbigt ibland...hur känner inte barnen då?

Man tror som vuxen att allt ska vara så lätt o bra för barnen o att de borde vara tacksamma mm mm...men varför ta det för givet? Barnen har ju känslor dom med!

Anonym skrev 2007-12-30 22:06:02 följande:
    men barn kan vara riktiga jävlar.. Bättre skriva det härå avresgera sig på så sätt än att säga det rakt ut till dom? Jag har också bonusbarn.. Och det blir ju en del skilnader man får leva med. Men man väljer själv.. Inte barnen.Min bonusgrabb tex är väldigt bortskämd hemma hos sin mamma, och så kommer han hit å bråkar när han inte får det han pekar på. Lite jobbigt, men inte hans fel.När han är här är det rättvist mellan min tös och han. och min tös får lika mkt saker, uppmärksamhet när han inte är här.Varje gång han kommer hit vill han veta vad hon har fått och så ska han ha samma.. fast han fått mycke mer hos sin morsa.Jag gillar inte den skatan,men det är inte hans fel och jag säger det aldrig högt
    Det vi har bakom och framför oss.Betyder så litet jämfört med det vi har inom oss!
  • SmurfGirl72

Jag hade 5 barn med mig i det nuvarande boet o min sambo 2.Vi har ett gemensamt o väntar ett till som ska komma om 3 1/2v.
    Vi behandlar alla barnen lika o säger VÅRA barn till alla.Särbehandlar ingen o tar varje individ för den dom är så att säga.

Camilla1974 skrev 2007-12-30 22:06:29 följande:
    Vi använder oss av ordet "bonus" för hela slanten. Men sonen utesluter ordet bonus mer och mer. Åsäger bara pappa, farmor mmMin man är bonus pappa till min sonSvärmor är bonus farmorSvärfar är MC farfar (han åker MC)Svågarna är bonus farbröderSå har sonen bonus kusiner med
  • SmurfGirl72
    Camilla1974 skrev 2007-12-30 22:18:13 följande:
    Det låter ju väldigt bra...Vi har inga gemensamma barn än. Men vi hoppas på att få ett plus nästa år. Har försökt i många år nu utan och med hjälp. Men en dag ska vi lyckas å då kommer vi säga VÅRA barn om alla.
    Roligt att höra. Jag är verkligen glad över att fått träffa en sådan fin person som min sambo. Han gör ingen skillnad på våra barn...o jag har ett barn med x:a behov o som det har varit mycket med...men han har stått vid vår sida o sagt ifrån till andra att VÅRT barn är ett snällt o fint barn!
  • SmurfGirl72

Låter så skönt att höra att dessa människor faktist finns. Min sambo har sagt till mina barn att de gärna får säga pappa om de vill o även säga hans namn om de vill det.Det är upp till barnen. Han räknar alltid med dom när barn frågar om hur många barn han har o så.

När det är fars dag...jul mm mm så är det min sambo som får farsdags korten o julklapparna tex...o det säger allt!

Camilla1974 skrev 2007-12-30 22:28:23 följande:
    Då har vi båda hittat bra killar. Min son har lindrig utvecklingsstörning samt spårkstörning och en del andra tillägg. Å min man är med på alla skolmöten, habiliteringstider, läkarbesök, LSS besök mm. Sonen bor även hos sin bio pappa varannan vecka (sön kväll-fre morgon). Å han har absolut inget emot detta att min man kallas "bonus" pappa och är med på mötena.
  • SmurfGirl72

Tyvärr så tänker inte mina barn på sin biologiska pappa...eller pappor för jag har inte samma pappa till alla tyvärr...

Jag frågar dom om de vill ringa eller skriva till dom men får bara till svars...varför det....
    De vill inte o jag tvingar dom inte...men det säger mycket om den trygghet min sambo ger dom!

Camilla1974 skrev 2007-12-30 22:40:03 följande:
    visst säger det allt....Sonen gjorde farsdags kort i skolan (särskolan) till sina båda pappor som han säger. Lika så är det viktigt för sonen att hans båda pappor får julklappar och födelsedagspresenter från honom.
  • SmurfGirl72

Då får jag vara blä dom som anser att man inte ser barn som plågor. Visst kan BONUSbarn vara jobbiga men det kan de biologoiska oxå vara. Jag har 6 egna barn o en av dom är oxå lite kräsen av sig. Han äter det som sätts på bordet men man får höra att det är ingen mat som gillas direkt. Är han en plåga för det? Nej det anser inte jag att han är.Lika lite som jag tycker att mina bonusbarn är plågor!

Det finns bonusbarn som inte passar in i familjen...o det finns biologiska barn som inte heller gör det. Frågan är om det är barnet som inte passar in eller om det är familjen som måste ändra sig någonstans för alla ska få sin plats i hemmet?!

Anonym skrev 2007-12-31 01:12:50 följande:
    Men åhhh...  styvbarn är verkligen inte alltid nån bonus. Kan inte förstå varför somliga envisas med det.Min man hade två barn när vi träffades och jag hade ett. Nu har vi en hel hög gemensamma och hans dotter är precis som min egen, medan min son är precis som makens egen. Dock så funkar hans son inte alls med familjen och tro mig.. vi har provat allt. Det finns faktiskt en gräns för hur mycket man orkar och vi är nu vid en punkt där vi sagt att det får vara. Han får komma hit om han vill, men vill han inte så är det också helt okej. Hans mamma tar hand om honom som om han är en liten baby.. allt ska anpassas till detta bortskämda barn (barn och barn förresten, 16 är han nu) Han bestämmer ALLT hemma hos mamma. Han är kräsen som bara den och all mat är anpassad efter hans smaklökar...  Här sitter och han och klöks vid matbordet över enkel mat som de flesta gillar.  Han får alltid en massa saker av sin mamma, medans systern inte får nånting nästan...  Hit kommer han (oftast runt jul och när han fyller år) och förväntar sig att hela familjen glatt ska lägga allt åt sidan för att göra det så bra som möjligt för honom...Nä..  Blä säger jag.. dels för ungar som medvetet gör sitt bästa för att sabba och dels för vuxna som inte aaaaaalls kan förstå hur man kan tycka "bonusarna" är en jävla plåga.
  • SmurfGirl72

Precis...men tyvärr så finns det tydligen vuxna människor som inte förstår att barn  som i detta läget är bonusbarn kan tycka det är lika jobbigt som de vuxna!

Om nu en vuxen tycker det är jobbigt att komma in i en familj där det finns barn för de barnen som finns där är odrägliga.

VARFÖR är de odrägliga? Passar dom inte in i ramen eller?

Mitt första år här med min bonusdotter var verkligen rena prövningen.Var det inte det ena o så var det det andra...men aldrig jag kallade henne för plåga för det. Däremot så kunde jag ha förståelse för hennes beteende.

Jag kom in i familjen med mina 5 barn. Flyttade in i hennes pappas hus med dessa barn.Mina barn som inte är min sambos fick tid med hennes pappa. Vi gjorde roliga saker tillsammans o fick den kvalitetid som hon inte fick då hon inte bodde här på heltid.

Jag ör den första seriösa förhållande som min sambo haft sen hans skillsmässa med sina barns mamma o det är klart att det kan kännas för barnen.

De kan känna sig tillsidosatt fast de egentligen inte är det. Varför gör dom det då? Jo för tiden blir ju delad o fast min sambo gjorde saker med dom så tyckte dom att jag o mina barn hade stulit deras pappa.

Vi lät barnen ta den tid de behövde...o jag lät barnen komma till mig i stället för tvärtom.

En dag var vi i stan när jag kände en hand i min o då var det min bonusdotter. Då blev jag varm om hjärtat...liuka varm som jag skulle blivit om ett av mina egna barn hade kommit. Några dagar efter det fick jag ett mess där det stod..." Jag tycker jättemycket om dig"...o hur jag kände mig då kan knappt beskriva...blev så förvånad...skrev tillbaka att jag älskade henne...vilket jag faktist gör!

Man kan älska på olika sätt men man ska aldrig göra någon orättvisa. När jag tänker på mina barn så tänker jag på ALLA barn som finns här!

Anonym skrev 2007-12-31 01:15:13 följande:
    tsTycker precis som du barnen går först, att de hamnat därde hamnat kan de inte göra ngt åt mende vuxna sambosarna kan gå när de vill.Barnen skall inte behöva lida de behöver extra stöd i enbonusfamilj även när det är exttra jobbigt !!!
  • SmurfGirl72

Min ena son har kontakt med sin pappa o han är gift o har ett hemmavarande barn.Nu är det min sons bror på sin pappas sida.

Jag hade blivit ledsen om min sons pappas sambo skulle ha kallat min son för jävul för att han inte är inom hennes ramar.

Jag vet att mina barn inte är några änglar...o det är inte bonusbarnen heller.Ingen är värre än den andra. Det är däremot inte ifta man får höra att dens egna barn är en jävul o att de är trötta på att dalta med DET barnet mm mm.

Tycker det är hemskt bara att läsa allt sådant o framför allt höra det!

• SmurfGirl72
    Camilla1974 skrev 2008-01-01 12:26:10 följande:
    Tycker det är hemskt också... Min sons pappa har ingen ny, men den dagen han blir tillsammans med någon hoppas verkligen att hon accepeterar sonen för den han är. Hans pappa har haft den oturen med kvinnor att de inte accepterar att sonen är handikappade och har särskilda behov. Å man måste planera han varadag från morgon till kväll. Annars blir dagen förstörd. Så då har sonens pappa lämnat dem och inte satsat på dessa kvinnor.
    Tycker faktist att din fd har gjort rätt för barnen måste ju gå före.

Jag har en son med speciella behov o han har varit lite krävande omman säger så. Han har ingen kontakt med sin pappa men andra runtomkring oss har ju en bild av honom. Den bilden är inte rättvis för de känner egentligen inte honom på rätt sätt.

Med dessa bonusföräldrar som finns här ute som sätter dessa barn i kategorin jävlar hopaps jag att han inte får någon bonus heller.

Ärligt kan jag säga att jag tycker att de som kallar sig bonus eller barnen för bonus är dom som tycker om barnen för de dom är...alla andra är just styvföräldrar!

För mig är styvförälder namnet så stelt...något man är för att man måste typ.
Svar på tråden "styvbarn" Bonusbarn!