• Lejon73

Är era hundar konstiga innan dagen "D"?? Eller efter??

Ni som har hund, har era hundar betett sig konstigt dagarna innan det är dags? Jag ska göra kejsarsnitt på fredag och självklart håller vi på att böka och stöka mycket här hemma. Min 2,5 åriga tik lämnar inte min sida och hon flämtar väldigt mycket, trots att vi har fönster öppna och själva håller på att frysa ihjäl. Är detta ett beteende någon känner igen?

Och vad är era erfarenheter av hur hunden reagerar när ni kommit hem från BB? Hur ska man göra?

• Svar på tråden Är era hundar konstiga innan dagen "D"?? Eller efter??
  • mava

Min hund (oxå tik) var som tog i min syster när hon väntade sin flicka, hon lämnade inte hennes sida, skulle tom följa henne på toa och fick hon inte följa med in så satt hon och ylade utan för toadörren, hon slickade syrran hela tiden och skulle helst ligga på henne och detta var i slutet av graviditeten, så jag tror dom känner på sig att det är på g.

Låt hunden få se den lilla när ni kommer hem med h*n, lukta på h*n mm, det gjorde våra kompisar och hundarna lät sedan bäbisen vara, så får dom bara vara med och inte undan skuffad så händer nog inget.

• Baluns76

Jag har hört att det är bra att ta med nåt till BB, tex en handduk eller nåt, som bebisen kan ligga på och när pappa far hem till natten tar han den med åt hunden/hundarna att lukta på. Då kan dom lite förbereda sig innan på att nåt nytt är i antågande. Jag har tyvärr inte prövat detta men ser med spänning fram emot reaktionen hos våra två labbis-hanar när vi ska komma hem med lill*n i augusti Jag tror nog det ska gå bra bara man inte 'glömmer' dem utan att de får vara med redan från början. Och att man försöker gosa lite med dem oxå allt emellan Lycka till!

• Antigone

Jag har en stor schäfer -hane som reagerade mycket under min graviditet. Han var enormt "mattig", ville helst vara så nära stor del av tiden, buffade ofta på magen och snusade på den som om han kände/hörde rörelserna.
    Han var skitjobbig när vi gick ut, vaktade mig som om jag var svag/SJUKLIG *SKRATTAR*
    Nu är lillen 16 månader och det funkar fantastiskt mellan dem!!

• Miss W

Jag sa till min sambo att vi får byta ut sängen till en större om alla ska få plats, två vuxna, två boxrar och bebben...

• Lejon73

Ja, vi kommer nog att ha fyra sängar på rad i vårt lilla sovrum, bebbens, sen vår egen dubbelsäng och bredvid den vår Hovawarts madrass som hon brukar ligga på. Det kommer att vara sängar i hela rummet!!
    Men risken är att alla fyra kommer att sova i dubbelsängen ändå...mysigt

• Troja3

Min katt Nisse är som en igel på mej. Han som annars inte är särskilt gosig av sej vill gärna ligga PÅ min stora mage nu.

• Madden

Hundar å katter känner att det finns nått i mattes mage... Har hört det många ggr... Så låt djuren ta hand om er..

• Kokopelli

Ja, kanske är det därför min tik har flämtat ovanligt mycket, velat vara nära och ätit mindre än vanligt.........

• mussukka

Hej allihopa!!Var o hälsade på hos en vän idag,hon har en schäfer hemma..hunden var som tokig o hängde efter mig heela tiden,flämtade o puffade på min mage,när jag stod nånstans så kom hunden o gick runt mig gång på gång,när jag satt ner så kom hund o la eller satte sig bredvid mig.Jag är lite rädd för stora hundar o trodde hon var ute efter o bita mig elelr nåt(vet inte vad jag tänkte)
    Men vännen sa oxå att hon tror att hunden på nåt sätt kände att jag hade en bebis i magen.Vad konstigt..var till slut inte rädd nå mer,d kändes ju ganska mysigt o veta ändå.
    TRor ni det stämmer?DEt är ju inte MIN hund..har lekt med den hunden när hon var liten men det tror jag inte hon kommer ihåg.Men vaktar hundar gravida "bara sådär",fast dom inte "känner"dom?

/K
    22+3

• mussukka

O glömde fråga..gör dom bara så när babyn är på väg??Får ju panik,jag är ju bara i v.23.

• yaaniz

har en han hund och han slickar gärna på min mage..är i vecka 17 och han har aldrig annars tyckt om att slicka på min mage :D

• Eliin

har också en handhund och han har blivit väldigt mammig utav sig.

Han ska ligga precis vid min sida när jag sover... han kan stirra på magen på kvällarna när jag ska gå och lägga mig och undrar vad matte stökar med hela tiden=)

• susku

vi har 3 st tikar hemma, och alla dessa är såå intresserade av mig nu.
    Minstingen kan komma och lägga sig på mina ben, och trycka nosen mot magen. Så har hon aldrig gjort tidigare. Dessutom så följer hon mig överallt. Så fort jag "försvinner" börjar hon gnälla och yla.

Finns väl en risk att hon ska bli svartsjuk när bebisen kommer, men hon är den första som ska få hälsa på bebisen, och hon kommer få fortsätta att sova inne på mitt rum.
    Dom andra 2 ska alltid när jag går in i köket tex komma och nosa på min mage lite sjukt, men samtidigt spännande.. dom känner väl på sig att det bor något i min mage..

/susku v.28

• villhabebisnu

Våran tik har vart hur konstig som helst....när vi skulle ha tjejen så vek hon inte från min sida..när vi kom hem med henne så hoppade hon rnt i hela lägenheten på bakbenen...
    Sen la vi tjejen på en filt på golvet så fick hon nosa av sig...

När vi skulle ha killen så var det samma visa igen...skällde och gapade så fort jag stängde dörren även om jag bara var på toa.
    När vi kom hem med honom så satte vi ner babyskyddet på golvet sen nosade hon lite..fnyste till och gick..

Skall bli kul och se denna gång..hon är ännu "mammigare" nu än hon var innan.

• solrosen83

min mamma har 14 barn och vi har haft hundar men mamma har haft ett bra system när hon kommit hem med en ny bebis från bb. Då har mamma haft bebisen i famnen så att hundarna förstått att bebisen och mamman hör i hop och att bebisen finns under mammas beskydd... Så det är en sak jag kommer att göra när vi kommer hem från bb. Jag lyfter bebisen ur babyskyddet redan utomhus och har bebisen i famnen när jag kommer innanför dörren så får hunden hälsa både på mig och bebisen samtidigt.... VI kommer också att ta en filt som luktar av bebisen hem så att hunden får lukta på den någon dag före bebisen kommer hem från bb.

• mogreta

Hade en golden retriver tik när jag väntade första barnet, det vart jättejobbigt tillslut eftersom hon bara hängde efter mig som ett plåster hela tiden, sen vaktade hon oss när vi var ute och gick. Nu har vi en liten schnauzer en hane, som inte verkar bry sig ett dugg.

Svar på tråden Är era hundar konstiga innan dagen "D"?? Eller efter??