• Skrållan med 3

Hur smittar mollusker?

Vår 11-månaders dotter har mollusker sedan några månader tillbakaLedsen. Vi har på rekommendation försökt smörja med Microcid, men det har inte hjälpt.

Om en dryg månad åker vi på semester i Asien och ska bl.a. hälsa på släkt. Fundrerar på hur molluskerna smittar. Vill inte smitta släktingarnas lilla bebis, men jag vill inte heller "förbjuda" dottern att bada i poolen t.ex. Vad har ni för råd att ge??

• Svar på tråden Hur smittar mollusker?
  • italienskamamma

Jag vet inte hur de smittar, men skulle vilja ha tips på hur man får bort dem. När vi var hos dr med dottern sa han att man inte behandlar dem utan man väntar på att de sak försvinna av sig själva, men här blir de bara fler och fler.

Så jag följer tråden och ser om någon har förslag

• Christina76

Min son fick mollusker och man skulle "vänta ut dom" sa sköterskan på BVC. Det skulle kanske ta en månad eller två. Jag kan säga att det tog nästan ett par år!!!!!!
    Dessutom smittade han ner sin storasyster också.
    Sonen hade under ena armen och på magen.
    Det smittas genom att man får vätskan ur mollusken på sig men jag tror att det många gånger räckte med att ta på en "hel" mollusk för dottern blev ju smittad.
    Om dom blir infekterade/röda så kan man badda med alsollösning, som är uttorkande.
    Jag lärde mig att man bara fick helt enkelt vänta ut dom och när dom började bli större och sen röda runt mollusken för att sen se ut som övermogna finnar så sprack dom och då var det att se upp så det inte kom vätska någon annanstans på kroppen/händerna.
    Jag baddade med alsollösning flera gånger om dagen när det var infekterat och det torkade som sagt ut dom och nu är det borta!
    Men det tog alltså nästan ett par år..
    Att det smittar via typ badvatten har jag aldrig hört, bara att det kan smitta vid direkt kontakt.

Mamma till två sötnosar!!
  • Skrållan med 3

Italienskamamma: Jag har hört att Microcid kunde hjälpa, men det biter inte på vår dotters mollusker. Det är nog bara för oss att titta på när de blir fler och fler. TristLedsen.

• herilane

Jag fick också höra att det bara är att vänta tills de försvinner, men att det kan ta typ ett år. Jag har hört att man förr skar ibland bort dem, eller frös dem (som med fotvårtor) men då kunde det bli ärr, medan om de försvinner av sig själva så blir det inte det.

• herilane

Jo, apropå smittväg: de smittar framförallt genom direkt hudkontakt, men även om man delar handdukar och leksaker etc. Det är osäkert om det kan smitta genom poolvatten (för själva molluskerna dyker upp långt efter att barnet kommit i kontakt med virusen). Olika sajter på webben har olika åsikter.

Svar på tråden Hur smittar mollusker?