• Bebis0607

Är det farligt att bo brevid en elledning?

Har hittat en jättefin tomt men det är någon slags elledning på tomtgränsen. Ger det ifrån sig någon strålning som inte är bra?
    Och hur hade ni gjort om området och tomten i övrigt var perfekt?

• Svar på tråden Är det farligt att bo brevid en elledning?
  • McGyverForTehWin

Elledningar är kända för att avge radioaktiv elektromagnetisk strålnings-attacker som muterar dit DNA och gör dig till moderat. Det enda sättet att komma undan är att sätta in plattor som är behandlade med virvlat vatten i fastigheten.

Men allvarligt: Det förekommer ett magnetfält runt elledningar men det har hittills inte kunnat påvisas ha någon som helst effekt på omgivningen.

• belgarion

men herregud el-ledningar är ju inga farliga..

• sicksack

Det beror på hur många kilovolt som går igenom ledningen. Är det tex. 70 kilovolt så har de hittat ett samband med barnleukemi om värdet är över 0,4 microteslar i bostaden (man mäter strålningen i microteslar). Bor man ca 40 meter ifrån ledningen kommer man upp i ca 0,3 microteslar. Vi har just tackat nej till ett underbart hus (som vi dessutom fick "billigt") pga. att det låg en kraftledning nära. Tycker absolut att ni ska kolla upp vad det är för ledning och räkna ut hur många microteslar ni kommer upp i. Man vet ju aldrig hur forskningen ser ut om några år, just nu vet man inget med säkerhet vad det verkar och då vågade iaf inte vi slå till med att köpa vårat drömhus (det hade varit det om det inte legat nära kraftledningen).

• Lurvenpajsaren

Jag har också läst samma sak om just kraftledningar. När vi letade efter tomt hittade vi ett par stycken som låg jättefint enligt bilderna på Hemnet. Sedan när vi åkte ut såg man kraftledningar precis i närheten och vi drog oss ur. För just det här med leukemi har jag också läst om.

sicksack skrev 2007-12-31 13:44:02 följande:
    Det beror på hur många kilovolt som går igenom ledningen. Är det tex. 70 kilovolt så har de hittat ett samband med barnleukemi om värdet är över 0,4 microteslar i bostaden (man mäter strålningen i microteslar). Bor man ca 40 meter ifrån ledningen kommer man upp i ca 0,3 microteslar. Vi har just tackat nej till ett underbart hus (som vi dessutom fick "billigt") pga. att det låg en kraftledning nära. Tycker absolut att ni ska kolla upp vad det är för ledning och räkna ut hur många microteslar ni kommer upp i. Man vet ju aldrig hur forskningen ser ut om några år, just nu vet man inget med säkerhet vad det verkar och då vågade iaf inte vi slå till med att köpa vårat drömhus (det hade varit det om det inte legat nära kraftledningen).
  • dellelgarin

Det går en elledning ändå fram till vårat hus.....Hur skulle vi annars få el???

• SVejsan

Här finns lite mera tankar kring magnetfält och kraftledningar ... (statens strålningsinstitut)

www.ssi.se/ickejoniserande_stralning/magnetfalt/Index.html

Jag själv skulle resonera som så att är det bara en som överför ett fåtal kV och avståndet är någorlunda skulle jag nog accepetera det eftersom magnetfältet avtar fort..., men är det en stamledning så skulle jag dra öronen åt mig...

• sicksack
    dellelgarin skrev 2008-01-01 19:38:13 följande:
    Det går en elledning ändå fram till vårat hus.....Hur skulle vi annars få el???
    Ja, elledningar finns såklart till alla hus. Jag pratade om lite kraftigare elledningar på 70 kv och upp...
  • dellelgarin
    sicksack skrev 2008-01-03 11:48:13 följande:
    Ja, elledningar finns såklart till alla hus. Jag pratade om lite kraftigare elledningar på 70 kv och upp...
    Du ja men ts står det bara elledning, inte specificerat vad för sorts.

Det är väl heller inte alla som har el "ovan" mark.
Svar på tråden Är det farligt att bo brevid en elledning?