• madigan

katter

Vi har 3 katter och dom bara förstör. 2 st är drygt 1 år och 1 är ca 2,5 år. De är dom 2 på 1 år som förstör. Ja jag vet att vi skulle ha tänkt på de innan, men när ska dom fatta att dom inte ska förstöra. Dom är uppe i bokhyllan på nätterna och puttar ner allt och tuggar på blommor och annat.
    Vad gör man?

• Svar på tråden katter
  • Pikku Enkeli

Ibland kan det bero på att de inte har tillräckligt med lovliga aktiviteter så som klösträd, leksaker och liknande. Spraya kattmynta på klösmöblerna så vill de helst vara där, int epå möbler och liknande.

It's no sign of mental health to be well adjusted to a sick society...
  • Spartacus

i know the feeling! *suck*

jag kom senast hem till en väldigt naken yuccapalm, och bestämde mig för att investera i kaktusar istället!

har ni använt er av konkret avsnäsning när dom rör saker dom inte får? vattensprutning när dom är i blommor osv?

annars får ni väl liksom jag investera i blommor som katter inte gillar och kaktusar.. stänga dom dörrar som går in till ställen dom ska undvika på natten,

äsch jag vet inte, det känns som man blir arg hela tiden men dom lär sig aldrig!

• heavymetal2

Fyspray funkar här.......

• madigan

Tack för era tips, ska nog investera i nån typ av spray.

• EvilBetty

Är de utekatter eller innekatter?

Kan ju hända att de inte får tillräckligt med utlopp för deras energi, eller så kanske de helt enkelt är uttråkade pga. att de saknar leksaker eller liknande.

Pröva att leka med dem på dagen och se hur trötta alt. aktiva de är jämfört med när ni inte lekt med dem.

• monkeys

Katter blir lätt understimulerade. Dem behöver stimulans och aktivitet. Att bara förbjuda blir ju varken roligare för människa eller katt. Ge dem bra allternativ, hitta nya leksaker och platser. Att köpa en klöspelare och en leksaksmus räcker oftast inte.

Ge plats i hyllan så de kan få hoppa där, eller sätt upp billiga ikea hyllor på väggen och såga hål i så dem kan hoppa runt och leka där. Ta en stor kartong och klipp olika stora håll i så dem kan leka runt och hoppa i den. Vi har lektunnlar till våra katter som vi kåopt fåor 35 kr på rusta, den lekar dem galet mycket i. Vi kastar vitamin godisar så dem får söka upp dem som hundar och de blir stolta som tuppar varje gång de hittar dem. Vi har också sådana där nätkorg grej som hänger i taket eller på en pinne och så är det håll in i varje korg, vet ej hur jag ska förklara. Där leker dem ofta flera gånger om dagen. Dem vill ju gärna klättra och gärna vara högt upp.

Mot katter som kräver i blomkrukor finns olika knep, någon säger att apelsinskal i krukan fungerar, andra lägger stenar så jorden inte blir synlig, efter några månader kan de i bland tas bort och fix iden att gräva där är borta.

• Nyfiken gul

aktivera dom på dagtid! låter som dom är understimulerade.

köp klösbrädor, klätterpålar, leksaker och andra utmaningar åt dom. Knyt fast snören med korkar i lite här o där i dörröppningar osv.. ge dom lov att leka o busa på golvnivå helt enkelt.

är dom ute eller innekatter? är dom innekatter är det jätteviktigt att dom blir aktiverade och har saker att göra hela tiden.

sen är det så att det lugnar ner sig faktiskt också...

jag trodde vår katt åt gummibollar på nätterna då han for upp o ner i huset med raketfart överallt på en gång... men han lugnade ner sig sen efter några månader.

Nu är han kastrerad och världens lataste kattherre...

så kastrering är också ett hett tips..

• sniwa

Jag har haft vilda katter också, de var vanliga bondkatter som jag hade som innekatter. Även om de fick stimulans så var de ganska vilda ändå.
    Senare i livet hade jag perser och de var mycket lugnare, de är mer anpassade till att vara inomhus.

Så ni som vill ha katt inomhus: Perser och/eller Exotic är ett bra val även om de kostar lite i inköp.
    Det blir ju tråkiga kostnader för det som de "vilda" katterna förstör också...

• Spartacus

apropå understimulans.. min sambo ligger och kryper på golvet med våran katta men hon tuggar sönder blommorna ändå, katter gillar att tugga i blommor!

dessutom kan man ju inte lattja med katten om man inte är hemma,
    det är ju då dom passar på... katter är smarta djur!

• madigan

De är innekatter....men man kan ju inte göra hyllor som dom får vara i. Då fattar dom ju inte att dom inte får vara nån annanstans heller. Antingen ska dom väl vara på hyllor eller inte alls.

• Lurvenpajsaren

Jag hävdar på motsatsen! Det är som med klösträ: de vet att HÄR får jag klösa, men ABSOLUT INTE där! Katter är inga dumma djur. Jag vet inte om vi har tur eller om vi är proffs, men alla katter vi haft i vår familj sedan 1970-talet har varit exceptionellt lydiga, ja som små hundar ungefär! (Klappar mig på axeln!) Mamma och pappa måste sedan ha överfört det här på mig.

madigan skrev 2007-12-31 16:56:34 följande:
    De är innekatter....men man kan ju inte göra hyllor som dom får vara i. Då fattar dom ju inte att dom inte får vara nån annanstans heller. Antingen ska dom väl vara på hyllor eller inte alls.
  • Majsan70
    madigan skrev 2007-12-31 16:56:34 följande:
    Klart att de kan förstå skillnaden!

Skaffa ordentliga klösmöbler o kanske nån hängmatta att ligga. Skaffa hem kattgräs som de kan tugga på o röj lite i fönstren så de kan vistas även där.

Våra katter får tex. bara vara på den delen av diskbänken där deras mat står. Aldrig nånsin att de sätter en tass på nån av de andra bänkarna i köket.

Aktivera dem o lek med dem. Laserpekare är en suverän leksak o möss o pingisbollar eller tom lite folie ihoprullat.
  • Birgitta2

Röj den hylla de brukar vara på, och låt den bli deras plats. Skaffa ett par klösmöbler så håller de sig till den. Och katter älskar att klättra, så att spika upp hyllor på väggarna som de kan hoppa mellan är kanon som sysselsättning.

Jo, katter kan fostras till att veta vad de får göra och inte. Mina klöser ytterst sällan på möbler. Och numera har t o m minstingen på åtta månader fattat att palmen inte är en kattleksak. Det räcker med att jag höjer rösten minsta lilla så slutar hon gräva i jorden. Och den börjar äntligen hämta sig från demoleringen.

Men katter sabbar, visst gör många katter det. Men de brukar lugna sig när de blir vuxna.

• madigan

jo, men man får ju slänga ner dom fler än en gång. Sen min doter som är 10 år hon gosar ju med dom när dom är uppe i bokhyllan. De tycker jag sänder ut fel signaler till katterna. Den som är 2,5 är jättesnäll hon är inte på diskbänken ,bokyllan eller tuggar på blommor. De är dom andra på 1 år som hittar på bus...problemet är att när vi ska sova så håller dom (katterna) på att riva stället och ingen kan sova då.

• vackrastarflow

istället för att spraya fy-spray där de inte får vara, spraya istället kattmyntaspray på de ställen de får vara

skaffa leksaker i massor, har man innekatter får man se till att det finns saker som de får göra!

sen när kunde man ha växter i fred?? det är väl ett känt kattfaktum att de tuggar på gröna saker skaffa växter som katterna kan må bra av, tex kattgräs, bambu och ampellilja.

när man öppnar sitt hem för tre katter får man nog också inse att de kommer att ta plats, och att man får anpassa sig därefter. annars är nog inte katter ett bra djur för dig. hamster eller nåt som sitter i bur kanske är bättre.

jag har själv en sjumånaders kattunge och hon tar ganska stor plats och då är hon bara en katt hon äger halva vardagsrummet och halva sängen hon vet att hon inte får vara på bordet om det finns mat där, det har hon lärt sig av min röst, inga vattensprayer etc. om du sprayar vatten på dem kan du utses som att vara the bad guy eftersom du gör något som de inte tycker om. prova att fräsa istället, det hade deras mamma gjort

• Majsan70
    madigan skrev 2008-01-01 09:30:49 följande:
    jo, men man får ju slänga ner dom fler än en gång. Sen min doter som är 10 år hon gosar ju med dom när dom är uppe i bokhyllan. De tycker jag sänder ut fel signaler till katterna. Den som är 2,5 är jättesnäll hon är inte på diskbänken ,bokyllan eller tuggar på blommor. De är dom andra på 1 år som hittar på bus...problemet är att när vi ska sova så håller dom (katterna) på att riva stället och ingen kan sova då.
    Katter är ju nattdjur o de flesta lever om vid läggdags. Men jag tror era katter kanske behöver aktiveras mer helt enkelt.

Ni får göra hemmet mer kattvänligt och ta det goda med det onda.,
  • Lurvenpajsaren

Dumma dig.

fozzie skrev 2007-12-31 18:52:49 följande:
    omplacera eller avliva dem.
  • Birgitta2
    Majsan70 skrev 2008-01-01 11:44:23 följande:
    Katter är ju nattdjur o de flesta lever om vid läggdags. Men jag tror era katter kanske behöver aktiveras mer helt enkelt.Ni får göra hemmet mer kattvänligt och ta det goda med det onda.,
    Sen är det ju så att har man katter i samma ålder, och dessutom när de inte är vuxna, så triggar de varandra. Att få nattro är inte alltid lätt. Mina lägger sig tillsammans med mig, men det beror på att den stora inte är vaken på nätterna. Och den lilla följer efter.

TS, de kommer lugna ner sig. Men jag kan garantera att saker kommer alltid till viss del "förstöras". En vas kan trilla ner när de jagar flugor ex.vis. Har de inga klösmöbler så kommer de använda dina egna möbler. Och då är det ditt eget fel att de förstör möblerna. Med katter följer liv, med liv följer en massa annat.
Svar på tråden katter