• moje

Vilken medicin är bra mot falsk krupp?

Vår minsting på 1,5 år har haft lite problem med falsk krupp de två senaste förkylningarna. Var igår på dagen till en läkare som lyssnade på honom, han tyckte att det lät lite på lungorna.

Han skrev ut flytande Bricanyl.
    Har ni fått det mot falsk krupp?
    Det är ju luftrörsvidgande så jag trodde att man gav det mest vid astmatiska besvär?

Någon?

• Svar på tråden Vilken medicin är bra mot falsk krupp?
  • susye

min dotter fick lepheton, bricanyl o kortisontabeltter för sin falska krupp

• HellviHumle

En sak som kan vara bra att veta vid falsk krupp. Man kan alltid blåsa in luft även om barnet inte kan dra in luft själv.

Fast det kanske ni (förhoppningsvis) redan vet.

• Tjohalia

vi fick åka in på akuten med våran som (9 månader) och han fick bricanyl och fick inhalera adrenalin, detta för att vidga luftrören så att han lättare skulle andas. Sen fick vi recept på molipect så vi skulle ha det hemma i fall han skulle få besvär igen, molipect är också luftrörsvidgande.
    Min dotter fick flytande bricanyl utskrivet en gång när hon hade en besvärlig hosta. Bricanyl är luftrörsvidgande och det är inte bara vid astmatiska besvär som man kan behöva det.

JOLINE 050414 * ALEX 070309
  • Majsan70

Lepheton-desenthol skall det vara.
    Alla läkare jag har träffat med mina tre krupp barn har skrivit ut den. Alla tre barnen har astma o deras astmamediciner hjälper inte ett dugg för att ta ner svullnaden på struphuvudet som bland annat orskar kruppen.

• Tösen4

Vi har bricanyl hemma för falsk krupp. Bricanyl är avsvällande, luftrörsvidgande och kramplösande. Med 2 av mina barn har jag haft bricanyl, lepheton och desentol. Finns även Mollipect hemma till mitt tredje barn.

En av grabbarna fick kramp i gallgångarna av antingen lepheton eller desentol. Det var otäckt. Efter det har vi bara Mollipect och Bricanyl hemma.

Har precis haft falsk krupp med mina 2 flickor under den senaste veckan. Fick då betapred och inhalerade adrenalin på akuten.

• Krysantemum

Har fått mollipect och ventoline till vår 2 åring.

*Mamma till Ängel Jesper -04 & Prins Lucas -05 + Bebis i magen ank -Jan -08*
  • moje

Ok,tack för alla svar.

Det verkar trots allt som att bricanyl används vid falsk kropp.
    Vi åker bort imorgon, hoppas att vi inte behöver använda medicinen.

• madebyinferno
    Tösen4 skrev 2008-01-01 17:27:33 följande:
    Vi har bricanyl hemma för falsk krupp. Bricanyl är avsvällande, luftrörsvidgande och kramplösande. Med 2 av mina barn har jag haft bricanyl, lepheton och desentol. Finns även Mollipect hemma till mitt tredje barn.En av grabbarna fick kramp i gallgångarna av antingen lepheton eller desentol. Det var otäckt. Efter det har vi bara Mollipect och Bricanyl hemma.Har precis haft falsk krupp med mina 2 flickor under den senaste veckan. Fick då betapred och inhalerade adrenalin på akuten.
    Hur visar sig kramp i gallgångarna??

Alla mina har haft falsk krupp, just nu är det jobbigt för minstingen och för 14 dagar sen var det äldsta grabben, tösen hade bara en lättare släng och behövde aldrig medicineras.
    Stora grabben fick vi åka in och inhalera med kortison samt dricka betapred. Minstingen har vi varit inne med två gånger sen i lördags, första gången fick han betapred att dricka samt mollipect och igår inhalerade han (minns ej vad) och fick bricanyl + mollipect...
    Har en jäkla slemhosta kvar och han väser som en orm men det värsta just nu är att han verkar ha ont när han hostar och det vet jag itne vad jag kan göra åt!
    Akutläkaren sa förresten till mig när jag var inne med stora grabben att just Lepheton-desenthol är från den gamla skolan och hjälper inte så mycket så jag fick aldrig ett nytt recept på det!? betapred och bricanyl är det som gäller ihop med mollipect tydligen!
    Milliam 0011 (sojaallergi), Linnéa 0509 (äggallergi) och Elias 0707 (mjölkallergi)
Svar på tråden Vilken medicin är bra mot falsk krupp?