• Fragile Angel

Är det själviskt att "tvinga" andra att leva för att man själv inte vill känna sorg?

I egenskap av ägare till min kropp så bestämmer jag uteslutande själv om jag vill av sluta mitt liv
  • Svar på tråden Är det själviskt att "tvinga" andra att leva för att man själv inte vill känna sorg?
  • Eisa

Mycket intressant perspektiv förresten.

• lövet2

Jag svarade Annat.
    Om det är enda anledningen, så visst är det själviskt. Men jag tror att det oftast är en kombination av kärlek, själviskhet, omtänksamhet osv som rör flera personer. Exempelvis en tjej som hade problem i fjol - visst ville jag att hon skulle leva för att jag skulle slippa sörja eller få dåligt samvete, men även för hennes föräldrars, pojkväns, systers och kompisars skull. Och för hennes egen naturligtvis. Chansen var ju stor att hon skulle kunna få ett fint och lyckligt liv så småningom trots att hon just då mådde dåligt! Tack och lov lever hon fortfarande och kommer förhoppningsvis att fortsätta med det ...

• skåne tjej

Ts: Hur menar du då?
    tänker du på någon särskilt situation/händelse?

• Marie Curie

(om jag förstod frågan rätt...)

...så svarade jag fel. Jag svarade Hell no (som i "man ska inte tvinga någon")

men menade givetvis Hell yes, som i "det är själviskt".

• W W

intressant synvikel på frågan..

svarade hell yes, naturligtvis är det själviskt..

• Fragile Angel
    annelie ek skrev 2008-01-01 18:59:23 följande:
    Ts: Hur menar du då?tänker du på någon särskilt situation/händelse?
    Tänkte bara på denna tråd www.familjeliv.se/Forum-5-74/m28339643-10.html
    Just because I'm paranoid doesn't mean theyr'e not after me
  • Verkligen

Ja.. Iaf när det handlar om att tycka att suicida människor är dumma i huvudet.
    Jag ser oss som fria människor. Fria till att göra precis vad vi vill av våra liv. Alla väljer inte alltid den bästa vägen...men man ska kunna få avsluta sitt liv om det är enda utvägen...

Kent 29/2 och Kent 21/3 2008!!!!
  • bluemountain

Annat - har gett samma svar i andra tråden med.

Det är både och. Själviskt att begå självmord för man tänker bara på sig själv och sin ångest sista stunderna men samtidigt så är det inte den "vanliga" människan som tar beslutet utan det är desperationen och ångesten som talar. Kan ångesten vara självisk?

Att vilja hindra är också både och. Själviskt i den mån att man vill ha kvar en person man älskar. Samtidigt så vill man ju den personen gott och ser en god chans till tillfrisknande och att personen återigen kan njuta av livet.

Så njae - både och är mitt svar.

Min pappa tog sitt liv förra julen, men MIN pappa hade inte det i sig att kunna ta sitt liv! För stor livsnjutare. Det var depressionen, panikattacker och ångest som kom efter min farmors död, farfars olycka och utbrändhet på jobb. Allt inom ett knappt år. Det var depressionen som tog min pappa i sina händer och beslutade åt honom.

• Tygtiiger

Finns ingen möjlighet att tvinga någon annan att leva så frågan är väl hypotetisk. Möjligen kan man tvinga barn under tolv år (ungefär) men i övrigt så tror jag inte det är möjligt - om någon verkligen vill ta livet av sig så gör de det.

• Lady Sylvana

Jag tycker inte att om man är deprimerad, att man ska ha rätten att avsluta sitt liv. Bli frisk först, sen kan du begå självmord hur mycket du vill. Men det kommer du inte göra, då du inte är deprimerad.

• Sömntutan

Hmm hadlar frågan om självmord?
    Jag tolkade den som att någon låg i respirator och de anhöriga enbart höll personen i fråga vid liv för att de själv inte ville uppleva smärtan och sorgen om man skulle stänga av maskinen. Är det fel uppfattat av mig då?

Hjärtat tar aldrig semester....
  • ming

Annat: Beror helt och hållet på situation.

Har man en sjukdom som kommer att sluta med dödlig utgång känns det ju kanske egoistiskt att försöka "tvinga" någon att inte vilja sluta leva.

Men har någon tex "bara" en depression så är det klart att det inte är egoistiskt att försöka få personen att inte vilja sluta leva.

• Dii

Ser att det blivit en omröstning av denna

Svar på tråden Är det själviskt att "tvinga" andra att leva för att man själv inte vill känna sorg?