• Eftra

mycket åderbråck i underlivet ,nån med erfarenheter?

upptäckte idag att ja hade fullt av åderbråck i underlivet,såg hemskt ut o kändes inget vidara heller för den delen .va kraftigt svullen o blålila samt har sveda o känner mig öm o irreterad därnere.
    vad kan ja göra åt detta?,kommer de att påverka förlossning i form av bristningar o liknande,försvinner de efteråt? eller måste man operera bort dem.tacksam för svar i området.
    kan tillägga att detta är min andra grav och hade inga sådana besvär ed förra .

• Svar på tråden mycket åderbråck i underlivet ,nån med erfarenheter?
  • Eftra

snälla, inte nån som vet????

• Arctura

Jag hade jättestora problem med mina åderbråck kunde inte ha på mig trosor el byxor på slutet av graviditeten!! Det ända jag gjorde/kunde göra under graviditeten var att använda stödstrumpor och vila/ligga ner mycket för att avlasta i bland fick jag dränka en binda i kallt vatten och lägga emot underlivet, för att svalka ner & bedöva lite . Jag blev sjukskriven tidigt pga mina åderbråck. Jag fick även ett planerat snitt då det fanns risk att de kunde brista under en vanlig förlossning....jag var i stort sätt sängliggandes de sista månaderna, förutom när jag gick på toa eller andra kort ärenden.

Mina bråck försvann direkt efter förlossningen & jag har gått igenom en del undersökningar nu efteråt för att försöka finna orsaken till de kraftiga problemen under mina graviditeter (två st) tyvärr kar läkarna hittat att det beror på blodkärlen som sitter innuti bäckenet och det är väldigt riskabelt att operera. Jag vet således att ifall jag skulle bli gravid igen, skulle jag få stå ut med detta problemen igen & det vet jag inte i fall jag pallar (inte i dagsläget iallfall) kanske kommer jag få nöja mig med de två underbara barnen jag har!?

Är det nått du undrar så fråga på....

(¯`°?♥.¸ ♥Nova ♥¸.♥?°´¯) (¯`°?♥.¸ ♥Lucas♥¸.♥?°´¯)
  • Eftra

tack för ditt svar.jag är i v 33 idag så jag har inte långt kvar nu,tack o lov.
    ska ta upp detta med bm ,blir lite orolig om de där du sa att de kan brista vid vaginal förlossning.
    blie eventuellt sjukskriven pga dålig fostertillväxt de beslutas i veckan.då kanske detta är ett skäl det med att bli sjukskriven.tack igen!!
    kanske frågar om ja kommer på nåt mer...

• Arctura

Lycka till!

(¯`°?♥.¸ ♥Nova ♥¸.♥?°´¯) (¯`°?♥.¸ ♥Lucas♥¸.♥?°´¯)
  • Eftra

glömde säga att jag tar fragmin sprutor(blodförtunnande) sen v 15.pga tidigare blodpropp.detta kan ju kanske va en bov i dramat vem vet?
    gott nytt år arctura

• Mollan70

Jag har haft problemet vid mina förra graviditeter.
    Ibland har det även brustit och jag har fått självsprickor.
    Bara att smörja med salva.
    Efter första grav kommer jag ihåg att jag hade svår kramp i underlivet flera veckor efter förlossningen.Tror ju att det berodde på det.

• Krånglan

Jag har fått diagnosen Pelvic Pain Congestion Syndrome efter ett ultraljud; där det konstaterades att blodkärl inne i bäckenet blivit skadade under grav och således inte funkade som de skulle. (ett slags åderbråck- klaffarna i kärlen släpper inte igenom blod ibland och då samlas det stora mängder, vilket trycker på omkringliggande nerver bla. Det medför känselbortfall i ben och fötter.) Den enda hjälpen som finns är att då och då "tryckutjämna"- dvs lägga sig platt ett tag! då rinner blodet lättare iväg. Detsamma gäller ju säkert om man har utanpåliggande åderbråck.

Svar på tråden mycket åderbråck i underlivet ,nån med erfarenheter?