• Gabriela

Förstoppning....

Jag är i vecka 9 nu och har problem med förstoppning. Mår riktigt illa nu. Är det någon som vet om det är ok att använda laxoberaldroppar under graviditeten? Ska ringa BM i morgon, men om någon vet något är jag tacksam för svar.........

• Svar på tråden Förstoppning....
  • Miss Love

Man ska inte ta något laxeringsmedel när man är gravid. Men jag fick köpa på apoteket ett pulver, fibrer som jag åt med filmjölk och sedan drack man vatten efter. Det hjälpte min mage att bli bättre. Drick massor av vatten, ät mycket fibrer och frukt så kan det också bli bättre.

• Miss Love

Läste precis på apotekets hemsida att laxoberaldroppar kan användas under begränsade former under graviditet men man ska då alltid rådgöra med läkare först.

• sthlmskatten

begränsad forskning finns gällandes laxoberal vid graviditet enligt FASS (djurförsök har dock ej visat att de skulle skada fostret på något sätt) alltså kan man varken säga bu el bä om det. Det som hjälpte mig i början av grav är inolaxol granulat som finns receptfritt på apoteket. Riskfritt att använda vid graviditet.

äntligen
  • Drömmerdrömmar

Om jag inte minns helt fel så är det ingen fara att ta Microlax (sånt man sprutar upp i ändtarmen) alltså laxeringsmedel, eller jag har iaf använt det några gånger under graviditeten hitills och eftersom jag till 99.999999% läste på förpackningen så stod det att man kan använda det under graviditet.. ska inte säga att jag är 100% på det men joo ganska säker är jag!

• Fossa

Bulkmedel (ispagulafröskal) tycker jag är super. Finns på apoteket. Lycka till

• ZezzA80

ta annars 2 msk linfrö och låt blötas upp i 2 dl vatten eller mer i 1-2 timmar, skaka alltihopa i en shaker för det n blir väldigt geleigt i äckligt att dricka annars. Det smakar ingenting men är väldigt bra för magen.

• carola1977

Drick mycket vatten, ät fibrer och kiwi och rör på dig för att hålla igång magen.

• juzze

katrinplommonjuice och kaffe är heta tips. Lactulos funkar också bra i förebyggande syfte. Eller microlax om det krisar. Det är inte farligt att använda under graviditet.

• Hallonsocka

Katrinplommon, microlax, all bran 27%, vatten vatten vatten!

• Jela79

Ät lite Molinogröt som består av Linfrön,plommon,russin,vatten och grahamsmjöl.
    Jätte gott!!

Du kan även koka lite plommon så det blir som en pure. Detta kan man ha på gröt eller äta som det är.

Detta används oftast för gammla eller de som sitter stilla ofta,
    Och har hård mage.

Lycka till!

• smilla 1

allt som nämnts ovan samt motion.... att äta fiber rikt dricka mycket vatten och att röra på sig... !! äter du fibrer coh sitter stilla så blir de som deg i magen och du blir mer förstoppad!! så ta ½ timmes promenad två ggr om dagen... om du inte gör nåt annat! det har varait till stor hjälp för mej!

• Gabriela

Tusen tack för alla bra tips. Det har i alla fall börjat komma gaser så snart får jag väl göra det efterlängtade...:)

• sabinaa

Jag var oxo otroligt förstoppad när jag var gravid eftersom jag åt järntabletter.
    Jag drack lite laxeringsmedel. Jag fick inte ner allt jag skulle ha men några timmar senare gick jag på toa och vilken befrielse =0)

Jag tänkte inte alls på att man kanske inte få ta sånt när man var gravid. Tänkte mest om du inte får tag på någon så gör det kanske ingenting om du tar lite grann bara denna gången. Du ska ju inte gå o må dåligt.

OoOoOo BeNnY SvAnTe CoNjAc BaiLeY oOoOoO
  • projekt vip

Jag brukade ta med min flicka, ett glas katrinplommonjuice. När det inte hjälpte då körde jag några dagar med Laktulos som man kan köpa som dospulver på apoteket. Det är en sockerart som sväller i magen och kan utan problem användas vid graviditet

Svar på tråden Förstoppning....