Inlägg från: jessicax |Visa alla inlägg
  • jessicax

    Decembermammornas snacktråd

    Hejsan svejsan allihopa!

    Hoppas alla har haftd et bra i jul :D

    Vi har haft det fint, i julas var vi nere i malmö hos min familj och jag gosade med mina söta systerdöttrar :D Den ena av de är så lik Joel som bebis att det nästan är läskigt :D Men jag o syrran är ju enäggstvillingar så det är ju nte så konstigt kanske :D

    På tisdag är det dags för UL...äntligen händer det något :D Alla andras graviditeter går minsann undan, men min egen känns som den går på halvfart eller något :D. Joel tycker inte att vi behöver nån bebis för vi har ju Eva (hans docka), hoppas han ändrar sig med tiden :D.

    Här har vi sjukstuga som vanligt. Joel har haft närmre 40 graders feber sen i tisdags och han orkar ingenting...han satt och tittade ut igår när det snöade och ville gå till parken...men han orkade inte ens gå ut i hallen :( Dock så är hans luftrör ganska bra för en gångs skull så det är ju alltid något. Han ligger naken i soffan och tittar på hans favorit, Nicke nyfiken....Vi ska på bröllop imorgon, men jag får åka själv så får lillis stanna hemma med pappa. lite trist men vad gör man.

    Puck: Jag måste säga som alla andra, SHIT vad fort det har gått...lilla Minn är ett är redan det är ju inte klokt!

    MissS: samma sak där, en liten bebis kan väl inte gå med gåvagn??? Mysko.

    Trolltyg och Laisa: Hoppas allt gr bra med bebisarna :D
    Vad tycker Melvin och Emmy?

    Alla de här sjukdomarna börjar märkas på Joel...han har alltid varit bra på "att ta igen", han äter typ inget när han är sjuk, men när han är frisk äter han jättemycket och kan klämma i sig 3-4 flaskor välling per natt. Men nu när han är sjuk så ofta håller han på att bli en liten liten kille :( Det är väl i och för sig normalt att bli lite smalare och så men ändå...
    Han äter som en liten bebis nu, massor av grädde och smör till allt :D Fr se vad han väger när han ska på tvåårsbesiktning nästa vecka.

    Nu ska jag gå och kramas med plutt

  • jessicax

    MissS: De vägrar att berätta könet här i stan s vill man veta det får man gå privat och det är ont om sådana kliniker här...synd för jag hade velat veta :D Det ville jag med Joel också men de blev bara arga när jag frågade och sa att detta minsann är en medicinsk undersökning!!
    Jag är litesugen på att försöka få en privat tid så vi får se hur jag gör.....
    Skoj ska det bli i alla fall!!

  • jessicax

    Goddagens!

    UL idag gick bra och precis som jag känt de senaste veckorna är det en livlig liten krabat som aldrig är stilla, precis som sin bror. Dock blir jag lite konfunderad över datumet...enligt sista mens var BF 13juni och hon fick det till 20 juni...det skulle innebära att jag testade positivt 11 dagar före beräknad mens och typ 3 dagar efter att han blev till. Verkar konstigt, men vi får väl se vad som händer....
    BM sa bara att det berodde p att jag ammade så länge (?) så jag inte hade koll på ÄL men i så fall funkar inte ägglossningstest på långammande kvinnor som ändå haft regelbunden mens nästan ett år (för det använde vi oss av). Som sagt verkar konstigt men vad vet jag?

    Puck: Vad skönt att det verkar gå så bra på den nya förskolan!
    Hoppas det fortsätter så!

    Shoegirl: Hur har du det på jobbet nuförtiden? Hoppas allt är bättre....

    mammalollo: Grattis till det godkända betyget!!!

    Vi vill ha snö!!! De få dagarna vi hade snö låg lillis inne med 40 graders feber....

    Snart måste jag berätta för min chef att jag är gravid...stackars henne, hela mitt jobb består av gravida, mammalediga eller vabbande småbarnsföräldrar :D Och inom landstinget är det som vanligt anställningsstopp så inga nya får vi. Rätt sjukt egentligen, antalet anställda räknas inte antalet som faktiskt jobbar. Med 10 mammalediga märks det i det dagliga arbetet liksom...(vi är runt 30 anställda)..jaja, det blir nog bra :D

    Nu ska jag och lillis ta ett bad innan läggdags!!

  • jessicax

    11 juni var Bf enligt sista mens, inte 13e...jag och datum...

  • jessicax

    *suck* jag skrev ett lngt inlägg somförsvann ut i cyberrymden....

    Jaja en kort sammanfattning..
    Lillaärtan: Kul att se dig! Hoppas Julie mår bättre!

    Myskatt: detsamma, kul att se dig här och skönt att du mår bra :D

    Nu ska jag och min för en gångs skull friska pojke åka till Monkeytown (ett lekland med studsmattor, klättergrejer och bollhav) och leka hela dagen!! Han älskar att åka dit och det passar honom bra för han är ju en liten apa :D

    Trollet i magen är precis som Joel var :D Aldrig nästan stilla och om jag inte känner sparkar på en timme eller så så petar man bara lite på magen så kommer han igång :D Tur att denna också verkar livlig annars hade jag nog blivit nojig hela tiden. Joel var verkligen lika vild som foster som han är nu så jag hoppas på en liten apa till!

    Joel har nyss förstått vad han heter så när han ringer till min syster som han gör nästan varje dag säger han: det e Lovel Ögen...det låter så gulligt :D jag frågade om han visste vad jag heter...Jag heter ju såklart Mamma Ögen :D

    hoppas alla får en bra dag!!

  • jessicax

    Goddagens!

    Hoppas alla sjuklingar mr bättre, speciellt dina MissS som verkar ha varit riktigt dåliga....Jobbigt som tusan när de blir så sjuka.

    Joel har varit nästan helt frisk och kry i 2 veckor nu!!!! Ingen feber, lite hosta och pigg som en liten lärka :D Det är härligt!

    När det gäller mat så äter Joel som en vuxen karl känns det som. Stora portioner av det mesta både kött, fisk och kyckling och alla sorters grönsaker och ris/pasta/potatis. Jätteskönt.
    Han äter välling 1-2 ggr per natt ocks (+kvällsvällingen) och var allt tar vägen vet jag inte för han är ganska liten tycker jag (11kg och 88cm).
    Men både dagis och BVC säger att han rör sig mycket mer än en nornal 2-ring så det är klart att han får ett stort energibehov.
    Skönt är det i alla fall att han äter allt! Han ratar en enda rätt och det är pannkakor för det hatar han verkligen. (konstigt barn)

    Myskatt: 27kg? jättebra!!!!

    Det är väl jättebra om man har möjlighet att vara hemma med sina barn så länge som det bara går?? Folk är konstiga....
    Många tycker att jag är helknäpp för att Joel ska vara hemma med mig och lillebror. Men det får de väl tycka :D

    Nu är det dags att fixa middag till en hungrig liten kille :D

    ha en bra dag!!

  • jessicax

    God morgon!!

    MissS: Vad skönt att hon är så pass bra att hon fått komma hem nu! Stackars Molly och Vilda (och er föräldrar)...ingen rolig sjukdom. Vet du vad det är de har haft, vilken bakterie och s?

    Idag ska vi gå på mora träsk konsert det ska bli jätteskoj :D

    Skutten ar fortfarande ganska ok i luftrören så det verkar som hans nya medicin, seretid hjälper! härligt :D

    Lillebror i magen (som Joel döpt till Emil och som han ska pussa hela tiden...) är helgalen och sparkar och gör kullerbyttor för jämnan. Det är härligt :D

    Laisa och myskatt: Hoppas tjejerna börjar äta även hemma snart. Inget kul med matstrejkande!

    Puck: Minn är ju för härlig, det kommer gå jättebra :D
    KLart man saknar de när man jobbar men desto roligare blir det när man är ledig :D

    Mamasnest: En liten finsmakare minsann :D Gillar man ost så gör man :D

  • jessicax

    Tittar bara in lite snabbt efter en mycket intensiv men kulig dag :D

    Lille Emil kommer inte förrän i mitten av juni så det är låååångt kvar :D men jag gillar verkligen att vara gravid så jag har inte bråttom :D

    Nu ska här fixas middag!!

  • jessicax

    Hejsan!

    Stackars alla sjuklingar! Hoppas alla kryar på sig snabbt:D

    Joelito har varit frisk i flera veckor! Knappt någon hosta heller och han har 2 år och 2 månader gammal börjat sova hela natten :D Nästan varje natt, men ibland vaknar han hungrig så då fr man masa sig upp och göra välling.

    Och så är han numera i princip blöjfri. Eller ja blöjfri på dagarna är han men någon enstaka olycka händer ibland på dagis men alltid inne på toaletten när han tar av sig byxorna så det är ju bara en liten finslipning i tajmingen som behövs :D Han är ju också väldigt inne på att "lovel kan fälv" så man får inte hjälpa honom av med brallorna. På nätterna har han dock blöja för han pinkar hur mycket som helst då. Och så gillar han inte att bajja i pottan så då ber han om en blöja. Men jag tycker han är duktig!

    Väldigt mycket egoinlägg.....förlåt för det :D

  • jessicax

    Hejsan!

    Puck: Usch, nej vad jobbigt för både Minn och er. Hoppas hon mirakulöst tillfrisknar inatt!!! *kram*

    Mina systerdöttrar ligger inne med förmodad kikhosta och de är rätt dåliga....inkubationstiden stämmer med att Joel smittade de när vi var nere och hälsade på och det skulle inte förvna mig om han hade kikhosta...det har jag trott länge men ingen läkare trodde det. Tvillingarna har i princip inte träffat någon annan än oss men jag vet ju att man kan bli smittad ute och så men det känns lite som för mycket av en slump att Joel gått med kikhostesymptom och sen får småttingarna det.....jag skulle stått på mig så att de testade Joel för då hade vi såklart inte åkt ner. Men läkaren försäkrade mig om att det bara var astmatisk hosta, ingenting som smittade. Mattias har också haft kikhosteliknande symptom under lng tid nu men nu är han bättre.
    Mattias är inte vaccinerad kan tilläggas. (Joel är det i och för sig)

    Slutgnällt om det.....

    Laisa: Hoppas allt är ok med lille tims höft!!

    MissS: Hoopas ni klarar er från magsjukan!! Ni har haft nog med sjukdomar för hela året!!

    Kram till alla sjuklingar!

  • jessicax

    God morgon!!

    Laisa: Vad skönt att Tims höft är ok!!

    Våra tvååringar är ju för härliga! Kan fälv är jätteroligt för det mesta. Idag eftersom jag fyller år gjorde Joel kaffe till mig helt fälv :D Mattias kollade på men han skötte sig bra. Lite starkt såklart eftersom det roligasteär att hälla kaffepulver i filtret men det kan man ju behöva så här när man träder in i vuxenvärlden på allvar :D

    Hoppas alla sjuklingar mår bättre och att ni får vara friska ett tag nu! Joel har inte varit sjuk en enda dag i februari :D Han har gått upp ett kilo och ser så pigg ut så! Härligt.

    Nu ska jag och lilleman åka och simma!

  • jessicax

    Hejsvejs!

    Hoppas alla sjuklingar börjat piggna till nu!

    Här hos oss är allt bara bra, Joel är frisk och pigg. Dessutom är han innte i en helt underbar period där han ska hjälpa till med allt hela tiden och så pratar han så mycket nu och säger så roliga saker :D.

    Lillen i magen mår också bra och jag är tjock och fin :D

    MissS: Låter lite halvjobbigt med fest och förkylning, hoppas du mår bättre nu och att skolarbetet går bra! Mår alla barnen bra nu?

    Mamasnest: Söt liten prickis! Hoppas hon mår bra nu!

    Myskatt: Duktigt av dig att motstå sötsaker så länge!

    Ha en bra dag allihop!!!

  • jessicax

    god morgon!

    Puck: Usch vad jobbigt med Salmonella även om det är skönt att veta vad det är. Hoppas ingen annan har det!!

    Mamasnest: Skryt på! Tvåspråkighet är ju så tufft, vad duktig hon är. Joel pratar joelska och svenska emn jag hoppas joelskan växer bort :D

    Leakim: hoppas ni kommer iväg friska och krya till Thailand!!

    Laisa: tuff vagn :D Jag tror det bar du som för ett tag sen undrade när bebisen ska komma...i mitten av juni :D

    Jag har haft öroninflammation nu och fy f*n vad jag tycker synd om alla öronbarn (tex Vilda) det gör ju snoront och sen spred sig infektionen ner i kinden och på halsen så jag såg helt mysko ut. Så går det när man ska härda ut och undvika antibiotika....aldrig mer, nästa gång jag blir sjuk ska jag ha medicin direkt :D. Inga roliga värktabletter kan man äta när man är gravid heller......

    Joel är lite snorig så idag struntar vi i vårat vanliga onsdagsbad på simhallen och ska vara hemma och baka bullar :D också trevligt.

    Kramar till alla sjuklingar och hoppas ni blir bättre snart!!

  • jessicax

    mamasnest: hehe, jag gillar att vara gravid :D det tar fram mina bästa sidor...

    Vi kanske också ska införskaffa nåt färdmedel som joel kan åka med i sen...eftersom han ska vara hemma med oss så kan det vara skönt att i alla fall ibland slippa gå till lekparken och så för honom. Eller ja, skönt för mig kanske....;D

    MissS: Det var rätt coolt, jag var på vc på tors kväll och fre förmiddag (efter 2 antibiotikatabletter) var all svullnad och nästan all värk borta :D. Kändes himla onödigt att ha haft ont i flera dagar.... Hoppas alla barnen håller sig friska läääänge nu!
    Kul att du klarade tentan!

    Laisa: hoppas mannen din mår bättre snart

    Shoegirl: Hoppas allt går bra med renoveringen och försäljning och så! Och att Samuel får vara frisk!

  • jessicax

    Här firas det visst påsk överallt......

    Puck: Trevligt för Saga att komm ahit till Jönköping :D mycket trevlig stad så det e klart hon trivs :D. Hur är det med Minn och hennes mage förresten?

    Myskatt; hemskt söt påskkärring :D

    Här är det kallt och blåsigt och inte alls roligt att vara ute...tråkigt för vi hade ju tänkt göra massor av roliga grejer ute under ledigheten...åka till skogen och bygga en koja och grilla korv tex men hur kul e det när man bara fryser? Får bli en annan dag. Det är ju dock roligt att baka kakor, bygga legohus och köra briotåg också en hel dag så jag ska inte klaga :D

    Lillaärtan: vad härligt det verkar att bara åka pulka...jag vill också ha snö!! Hoppas du hittar en bra vagn!

    Hoppas ni har det bra allihop!

    Glad påsk

  • jessicax

    Goddagens!

    Äntligen kom snön hit!!! Jag och Joel har varit ute i pulkabacken hela förmiddagen och nu sover han så gott så :D
    Oj, vad glada vi är att vi fick en dag med snö i alla fall!!
    Var nog för att jag gnällde så på vädret igår......

    Puck: ja, vättern e jättefin. Vi bor på vätterstranden och härligare lekplats finns inte. Speciellt nu när joel slutat hoppa i vattnet hela tiden :D. Jobbigt att även Saga har salmonella...hoppas de figurerar ut vart det kommer från, det är inte alltid lätt. Jag jobbar lite med smittspårning och ibland är det inte solklart. Stackars lilla Minn hoppas hon blir bra snart!

    Nästa helg kommer hela familjen från malmö upp och hälsar på och det ska bli kul för joel längtar så efter sina små kusiner Ejis och Lilla (elise och milla). Och jag längtar också :D

    Ska nog också ta mig en middagslur :D

    ha en bra dag!!

  • jessicax

    Goddagens!

    Joel tillhör ju också de små pojkarna så han bemästrar inte riktigt sin trehjuling än, däremot kan han cykla på dagiscyklarna. Men än så länge går det snabbare att springa :D
    Och han är väldigt tidig grovmotoriskt. Har nog mer med intresse och längd att göra :D

    I onsdags kväll fick vi åka till akuten med Joel...vi var hemma hos en kompis spm hade ett stort blomsterarrangemang på golvet som Joel gillade...där fanns också stora blompinnar. Han stal en av de och sprang iväg och när vi sa till honom att lägga tillbaka den så stoppade han den i munnen och sprang. och snubblade såklart.

    Blodet sprutade och han kräktes blod och grät som han aldrig gråtit förr...jag är väldigt lugn av mig så jag satte mig i badrummet med honom i knät och lät det blöda och tröstade honom så gott det gick medans min kompis sprang runt och stirrade och skrek. Sen slutade det blöda efter en stund och han var som vanligt och pojkarna lekte en stund så jag tänkte att det gick väl bra, inget besök på vc behövs. Jag fick inte titta i munnen men jag trodde det var i gommen som pinnen tig.

    Sen när vi åkte hem blev han jätteledsen och bara grät och grät och sa att han hade ont i munnen...efter en stund satt han abar med munnen halvöppen och dregglade så då åkte vi in. Pinnen hade tagit i bakre delen av kinden och såret som var flera centimeter stort och djupt hade svullnat och svullnaden gick ner i svalget...därför kunde han inte svälja. Han fick antiinflammatoriskt, smärtstillane och senare även antibiotika men sen började svullnaden gå ner så vi åkte hem med en mycket trött och ledsen liten kille som grät sig igenom hela natten...stackarn det måste verkligen ha gjort ont!

    Och nu, så fort han känner av det säger han mycket vist: Inte springa pinnen i munnen..ont i munnen! Första gången han lärt sig en läxa tror jag så något positivt kom ur det hela.

    Idag kommer mina systerdöttar (och syster+man)! Joel har fixat fram sina babysaker men just nu leker han själv med de :D han älskar babysittern så jag hoppas tjejerna får låna den sen :D

    MissS: Vad skönt att de är friska och inte har ont i öronen längre :D De verkar så härliga alla dina barn!

    Laisa: Klart vi ska ta en fika om du kommer till stan :D

    Nej, dags för frukost :D

    Ha en trevlig dag allihopa!!

Svar på tråden Decembermammornas snacktråd