• N i n n i e

    När brukar barn lära sig alfabetet?

    undrar bara ungefär vad som är normalt... förstår att det varierar från barn till barn!

  • Svar på tråden När brukar barn lära sig alfabetet?
  • hemlis

    Min ena son lärde sig det vid 7 år, min äldsta är 13 och kan det fortfarande inte
    Vi brukar reta honom lite för det ibalnd, men han klarar skolan galant ändå.

    Det är ju en ramsa för barn, der har inte så mycket med att göra om dom vet vad det är för bokstav som heter vad ller innebörden av det.

  • Tigertofflan

    Vet fakitkst inte vad som är vanligast.

    Min 5-åring kan hela alfabetet. Inte rabbla det, men ser han en bokstav vet han vilken det är.

    Min snart 4-åring känner igen de flesta bokstäverna, men inte alla.

  • Sömntutan

    Min son blir 5 år i april och han har ett jätteintresse för siffror och bokstäver just nu och har haft det i ca ett halvår. Han kan nästan hela alfabetet och vet hur i stort sätt alla bokstäver ser ut. Han älskar att försöka skriva ord och gör det så fort hanfår tillfälle. Vad jag förstår av fröknarna på dagis så är det väldigt vanligt i just 4-års åldern, men precis som du skriver så är det väl olika för olika barn. Men jag tror att det är ganska vanligt att de börjar intressera sig för bokstäver och siffror i 4 års åldern.


    Hjärtat tar aldrig semester....
  • Malinski 82

    Jag vet inte, har inte så stor erfarenhet av små barn mer än mitt eget monster. Men jag har sett att ganska många 4-åringar på sonens förskola intresserar sig för bokstäver och kan de flesta, en bekants barn är 5,5 och kan inga alls, min son har läst alla bokstäver sen han var 20 månader, så det är nog väldigt varierande.

  • miliasmamma

    Min dotter kunde hela alfabetet när hon var 5 år.

  • Malinski 82

    Jag menar inte alfabetet i ordning alltså utan att läsa och känna igen bokstäverna, ordningen finns det ju vuxna som inte kan..

  • augustin

    Dottern har en <ABC-ramsa på en nallebjörn hon har och den sjunger hon... Hon kan nog halva utantill, men hon vet ju intevad hon sjunger (hon är tre år)

    Men på lågstadiet "bör" de ju lära sig alfabetet.

  • hesama

    Min dotter som nu är 5  kan inte "rabbla upp" hela alfabetet, men kan skriva de flesta bokstäver om jag säger dessa till henne först.
    Har också ett stort intresse för bokstäver och siffror, som jag tror de flesta i denna åldern har.


    Om du vill bli älskad, så älska själv...
  • N i n n i e

    Jag menade inte heller att kunna rabbla alfabetet i ordning, utan känna igen alla bokstäver och veta vad de heter.

    Min dotter kunde alla bokstäver innan 2,5-års ålder och jag tyckte att det kändes tidigt, men man vet ju inte. Har inte läst någon bok om barns utveckling. Hon visade plötsligt ett jätteintresse för bokstäver och sen kunde hon dom vips!

  • hemlis

    Ok, då är det ju så olika, min äldsta intresserade sig inte för bokstäver förrän han började skolan, medan mellanbrorsan läste innan han började på 6-års.
    Få se hur lilleman lillemans intresse för bokstäver börjar.

    Jag jobbar som förskollärare och det är precis som många här skriver, måna barn blir väldigt intresserade vi 4 år, men sen finns det dom som är jättetidiga eller jättesena utan att det är något konstigt, dom som är sena är ofta väldigt duktiga och intresserade av andra saker.

Svar på tråden När brukar barn lära sig alfabetet?