• SPECIELL

morfin i citodon?????

Liten undran bara innehåller citodon morfin???
    Äter det nu mot njurbesvär och är gravid,men fick höra att det innehåller morfin stämmer det???

• Svar på tråden morfin i citodon?????
  • MamaKajsa

jag åt citodon halva graviditeten, mellan fyra och åtta per dag. Var inte kul men en nödvändighet.

Max, Hugo, Leo, Axels mamma.
  • mina små kämpar

det är ganska vanligt att citodon skrivs ut till gravida,

jag åt dem själv under alla mina 3 grav, det finns inte så många mediciner man kan ta men den ska vara mer ok,

• Shirley

Säg såhär, att en människa tar citodon och gör ett pissprov, då ger det utslag på opiater

• Shirley

"

Kodein, C18H21NO3H2O, är ett smärtstillande ämne tillhörande gruppen opioider. Kodein är en av de naturliga opiaterna i opievallmo. Jämfört med de besläktade ämnena heroin och morfin, har kodein en mildare verkan, men kan fortfarande ge upphov till eufori vid högre doser. Vanligtvis används läkemedel med kodein för behandling av svårare huvudvärk tex. migrän, benbrott och andra typer av måttlig till svår smärta.

I Sverige är alla läkemedel innehållande kodein receptbelagda och kräver särskild receptblankett, exempel på sådana läkemedel är Treo Comp och Citodon. Kodein omvandlas i kroppen till morfin. Vissa människor saknar det nödvändiga enzymet, och då har kodein liten effekt. Farmakologiskt binder kodein till samma opioidreceptorer. Omkring 1% av den kaukasiska befolkningen är sk. ultrasnabba metaboliserare, och har då istället dubbla uppsättningar av enzymet till skillnad från långsamma och normala metaboliserare. Detta leder till att kodeinet har mycket kraftigare effekt på de ultrasnabba metaboliserarna jämfört med övriga människor, oavsett läkemedelsmängd, eftersom kodeinet då omvandlas till mer morfin än vad som är normalt. Denna egenskap är mycket ovanlig men förekommer. Risken för beroende av kodein är mycket liten jämfört med tex. heroin eller morfin, men risken är ändå påtaglig. Preparatet är narkotikaklassat, i grupp 4.

Vid missbruk av kodeintabletter som också innehåller paracetamol (t.ex. Citodon) riskerar missbrukaren leverskador på grund av paracetamolet. Detta undviks genom att extrahera kodeinet ur tabletterna genom vad som i missbrukarkretsar kallas CWE , "Cold Water Extraction".

• maya06

jag äter citadon mot foglossning och är gravid i v20

• Tjofsen

Citodon innehåller kodein som är morfinämne....(som skrivet ovan av andra).

Man ska inte äta Citodon under graviditet (står det)
    Men det konstiga är att Panocod (som är istället för Citodon) KAN man äta under graviditet...står det!

Jag har nämligen själv ätit Citodon under ett par år och de har tydligen bytt till Panocod som anses LIKVÄRDIGT exakt.

Så jag fattar inte riktigt hur det är okej att äta Panocod men inte Citodon.

• Dr Myo

Instämmer, både Citodon och Panocort innehåller 30mg kodein. Själv får jag alltid gallstensanfall av Citodon men nu under graviditeten blev jag extra känslig mot morfinderivat och fick anfall även av Nipaxon hostmedicin som jag alltid fixat innan (hade ingen aning om att det var morfinliknande ämne, stod ej på flaskan). Din läkare har säkert gjort en korrekt bedömning utifrån din situation, annars får du be om en "second opinion" eller gå på din egen känsla med svagare tabletter.

• MarieHJ

Kodein blir morfin i kroppen, det är därför det narkotikaklassades.. Låter inte så bra att ta det när man är gravid..

• maya06

jag har fått det utskrivet att läkaren på MVC pga av att jag har foglossning..ska tydligen inte vara några problem..

Jag ska äta 2st max 3ggr om dagen(!), men äter dom bara i värsta fall innan jag ska lägga och sova...blir helt dåsig

• Nimbuz

Jag tar citodon pg a en nackskada och har pratat men massa olika läkare som sagt att det är okej att äta dom under graviditeten

Mamma till Anton och en lillebror med planerat snitt den 11:e Januari-08 ♥v.39♥
  • mariliza

Det står även på bipacksedeln att man kan äta citodon om läkare rekommenderat det. Själv har jag fått det utskrivet för migrän under grav, och jag kan inte tänka mig att min läkare skulle skriva ut det om det vore farligt!

• MissBambi

Innehåller kodein. Ett morfinliknande ämne ja.

• systersandra

kodein är ett morfinderivat men absolut inte samma sak som morfin.
    Morfin är mycket starkare.

• arkeologitjejen

Kodein är ett morfinpreparat, precis som skrivits ovan, men en mildare form än rent morfin så att säga. Jag ordinerades citodon på förlossningen när jag var inlagd för några veckor sedan då min lilla bebis ville födas för tidigt. Citodonet åt jag inte pga allergi, men tror inte att flera olika läkare hade försökt ordinera det om det var skadligt för barnet. Ibland får läkarna mäta fördelar med nackdelar. Jag skulle dock ringa läkaren eller apoteket om jag var orolig.

• Moomin

En lite del av kodeinet omvandlas till morfin i kroppen. Det är dessutom så låg dos kodein i en citodon att det inte är någon som helst fara för barnet. (Panocod är för övrigt exakt samma läkemedel bara med annat namn. Bara av en annan tillverkare. Precis som mend alvedon och Panodil som är exakt samma sak).

Citodon/Panocod är enligt alla tester ofarligt vid graviditet så länge man tar de doser som läkaren ordinerat. Det är dessutom i princip det enda starkare smärtläkemedel man kan ta som gravid så det är det man får vid migrän/foglossning osv. 

Skriver man om en synål är det genast någon enögd jävel som känner sig träffad...
  • Moomin

Den enda risk som finns med citodon/Panocod under graviditet är om man tar alldeles för höga doser under lång tid. Då kan barnet bli tillvant och få abstinens efter födseln. Men äter man inte mer än ordinerat finns inte den risken.

Skriver man om en synål är det genast någon enögd jävel som känner sig träffad...
  • SPECIELL

Som jag ser och läser så skulle jag inte bli ordinerad ngt som skulle skada barnet tack alla för svar kram INA

Svar på tråden morfin i citodon?????