• Lilldetta

Är arbetslös och vill skaffa katt men .....

vad händer om jag får ett jobb? Om jag får ett jobb här där jag bor så kommer jag att komma hem på lunchen och då får den ju sällskap. Men om jag får ett jobb där jag måste vara borta hemifrån 11 timmar om dagen vad händer då? Är det snällt mot katten att få vara ensam så länge. Jag har inte råd att köpa 2 katter. Den jag vill ha är inte så billig. Förmodligen så kan jag få min son som bor vägg i vägg att gå in hit och hålla den sällskap ett tag. Ska jag vänta och se men å andra sidan så kan jag ju då få vänta hur länge som helst. Det finns ju inte hur många jobb som helst. Hur skulle ni göra?

• Svar på tråden Är arbetslös och vill skaffa katt men .....
  • Fru U

Jag skulle väntat tills jag kunnat köpa två katter. Ingen katt mår bra av att vara ensam så länge (en lunchtitt är ju tyvärr inte samma sak som att ha sällskap större delen av tiden)

Live and let live
  • Cia o krabaten

Skulle också rekommendera 2 katter.

De har mycket glädje av varandra och inte mycket mera jobb.

• kattengustav

Det är stor skillnad på att ha katt och hund. Katter klarar sig utmärkt själva en längre tid. Dom behöver inte gå ut och rastas som en hund.

• Lilldetta

Kanske måste avvakta då. Känns så mycket att punga ut med 10-12000 för 2 st. Har inte riktigt de pengarna. Tack för era svar

• Jane Roe

Rekomenderar 2 katter isf. och kattställningar mm, som de kan aktivera sig med.

¤- Kärlek är Perser -¤
  • Lillpyret0508

Katter kan man få gratis om man har möjlighet att ta hand om dem, de måste inte kosta flera tusen.

• Fru U

Klarar sig och mår bra är inte riktigt samma sak, eller hur

kattengustav skrev 2008-01-02 12:15:00 följande:
    Det är stor skillnad på att ha katt och hund. Katter klarar sig utmärkt själva en längre tid. Dom behöver inte gå ut och rastas som en hund.
    Live and let live
  • piixelslyna
    Lillpyret0508 skrev 2008-01-02 12:16:33 följande:
    Katter kan man få gratis om man har möjlighet att ta hand om dem, de måste inte kosta flera tusen.
    Nej. Men å andra sidan kanske man inte vill ha en bondkatt utan en raskatt. Då kostar de.
  • Fru U

Vad är det för ras du fastnat för?

Även försäkringen för en raskatt är ju rätt så dyr så att vänta tills du hittat arbete kan ju vara en bra ide

Live and let live
  • Lilldetta

Jag vill ha en helig birma. Jag vet att försäkringen också kostar en del (har haft en birma tidigare) men eftersom min man har jobb så har vi råd med det. Men han jobbar inte hemma under veckorna så där blir det inget sällskap till katten.

• Majsan70

Alltså, katter har inte behov av samma sällskap som en hund. Jag anser att man mycket väl kan skaffa EN katt till en början o se hur det går. Ser man att denna inte trivs alls, så kan man fundera på om man skall skaffa en till.

Jag o sambon föder upp just Birmor o vi har aldrig som krav att man måste köpa två. Vi ser till att man använder sitt sunda förnuft helt enkelt.

• Birgitta2

Två katter kostar, du får tänka på det. Vaccinationer kostar pengar. Och även innekatter skall vaccineras. Kvalitetsfoder kostar pengar. Blir katten sjuk kostar det pengar. Även när den är försäkrad. Har du råd?

• Lilldetta

Tack Majsan70 - det kändes lite bättre.

När jag senast hade en katt (birma) var när barnen var små. Mellan 1:a och 2:ndra barnet så jobbade jag heltid och var hem på lunchen och det fungerade bra. Det var en mycket go och tillgiven katt.

Jag strävar efter att få jobb här hemma och då åker jag naturligtvis hem på lunchen. Jag vill inte vara kvar på jobbet hela dagen. Det har aldrig känts bra för mig att vara det. Jag måste komma hem och koppla bort jobbet.

• Majsan70
    Lilldetta skrev 2008-01-02 12:39:38 följande:
    Tack Majsan70 - det kändes lite bättre. När jag senast hade en katt (birma) var när barnen var små. Mellan 1:a och 2:ndra barnet så jobbade jag heltid och var hem på lunchen och det fungerade bra. Det var en mycket go och tillgiven katt.Jag strävar efter att få jobb här hemma och då åker jag naturligtvis hem på lunchen. Jag vill inte vara kvar på jobbet hela dagen. Det har aldrig känts bra för mig att vara det. Jag måste komma hem och koppla bort jobbet.
    Va skönt att det kändes lite bättre.

Jag hade faktiskt en tjej som ringde mig häromdagen o var orolig för samma sak. Hon ville så gärna ha en birma men hade inte råd att lägga 12000 på ett bräde. Bara det att man frågar visar att man har den omsorg o det intresse som jag vill ha hos mina köpare. Har man tillräckligt med aktivitets möjligheter o är med katten övrig tid så brukar det gå utmärkt för det mesta.
  • iii

Jag tycker att även katter behöver sällskap faktiskt. Jag hade inte heller råd med två dyra raskatter så jag köpte en perserkatt och tog sen emot en hittekatt som sällskap åt persern. Är ganska glad att jag gjorde det för hade jag tagit två långhåriga raskatter hade det blivit FÖR mycket pälsvård så det är skönt med en som inte kräver så mycket.

• Majsan70
    iii skrev 2008-01-02 12:47:10 följande:
    Jag tycker att även katter behöver sällskap faktiskt. Jag hade inte heller råd med två dyra raskatter så jag köpte en perserkatt och tog sen emot en hittekatt som sällskap åt persern. Är ganska glad att jag gjorde det för hade jag tagit två långhåriga raskatter hade det blivit FÖR mycket pälsvård så det är skönt med en som inte kräver så mycket.
    Ja du tycker, men du vet ju inte förens du har provat på. Jag vet många som har skaffat två katter men fått omplacera eftersom de velat vara ensamna. Men skaffar man först en o ser att den är ensam så kan man ju skaffa en till senare.

Själv hade jag aldrig skaffat en huskatt om jag haft en ensam Birma...jag vill ju ha Birma för att det är dem jag gillar.

Därav att jag tycker att man skall resonera med sunt förnuft o sen vara flexibel i framtiden.
Svar på tråden Är arbetslös och vill skaffa katt men .....