Orolig att en vän har Munchausen by Proxy (MBP)
Det är så att jag har en vän. Jag känner henne så där.
Den här tjejen är en hypokondriker (eller om hon har munschausen vet inte om hon tror att hon är sjuk eller bara låtsas). Som älskar uppmärksamhet och medicin.
Hon spenderar tid hos mina svärföräldrar som vi umgås med väldigt mycket och hon "lånar" ofta deras mediciner.
Förutom dom mediciner hon själv har som består mest av mängder med smärtstillande.
Dessa tabletter tas även med alkohol om det är fest.
Hon tror inte på läkares diagnoser får hon inte den diagnosen hon vill ha så söker hon andra läkare...tills hon får igenom diagnosen.
Jag har sett hennes medicin "lånande" hennes egna mediciner, hur hon klagar på läkare som inte ställer rätt diagnoser etc så det är inte saker jag bara gissat mig till.
Hon fick barn samma år som mig. Så de är 3 år nu.
Barnen är verkligen så otroligt olika som barn ofta är.
Sådana som tycker pojkar är bråkiga och skräniga och flickor snälla och tysta har helt rätt i detta fall.
Den skräniga livliga pojken är min.
Nu till en del av problemet.
Hennes dotter är extremt mammig. Går mamma utanför dörren så gråter hon och piper.
Hon kan inte ens sova lugnt om mamma är borta. Inte ens hos folk hon känner väl.
Pappan har flickan varannan helg + när mamman vill sova längre. Eller när mamman vill göra något annat. Så hon är ju inte alltid hos sin mamma.
Nu tog mamman flickan till doktorn med sin egna diagnos Laktosintollerant.
Diagnosen av läkaren var kanske stressmage.
Han var lite tveksam om dottern var sjuk alls.
Mamman säger att läkaren var helt inkompetent pga att han inte ställde den rätta diagnosen.
Mamman tjatade till sig magmedicin till flickan. Något pulver.
Jag börjar bli lite orolig att mamman kommer skicka flickan till läkaren för sjukdomar mamman säger att hon har och om läkaren inte ger henne diagnosen direkt kommer hon att söka andra läkare etc.
Det finns väl inte mycket att göra antar jag utan kanske att vänta och se.
Munchausen by proxy
En släkting till Munchausens Syndrom är Munchausen by Proxy (MBP) även kallat Munchausen by Proxy Syndrome eller Munchausen Syndrome by Proxy (även översatt till Muchausen syndrom genom ombud). Vid Munchausens syndrom är det utövaren själv som blir föremål för den medicinska personalens uppmärksamhet och omsorg medan det vid MBP är genom att använda sitt barn som ombud föräldern vinner uppmärksamheten.
Exempel på MBP kan spänna över hela registret av symtom. Allt från att fabricera sjukdomshistoria till att åsamka skada eller i vissa fall även orsaka dödsfall. Munchausen by Proxy är ingen diagnos i DSM-IV (förteckningen över alla psykiatriska diagnoser) men det är en uppmärsammad form av felbehandling. Kanske kan man kalla det för misshandel av både fysisk och psykisk art. Absolut störst andel av MBP som upptäckts är orsakat av modern till barnet och mellan 4 - 10 fall upptäcks per år, vilket förmodligen är betydligt färre än de som egentligen existerar.
Det som kan karaktärisera MBP är att symtomen:
Överdrivs - ett verkligt symtom förstoras och görs mer allvarligt
Fabriceras - symtom hittas på eller förövaren får det att verka som att ett symtom existerar
Induceras - förövaren skapar medvetet problem som ger symtom
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-02 18:54:17:
När jag hade gallbesvär så hade hon det med och lyckades få papavarin av sin läkare.
När jag drabbades av en väldigt ovanlig biverkning färre än 100 i sverige är drabbade så var hon oxå drabbad. Den gången fick hon inte ut mediciner för det iaf.