Lärare/Förskollärare/Barnskötare... LÄS TS!
Hej! Jag är nyfiken på om DU som arbetar som lärare/förskollärare/barnskötare är medveten om hur du bemöter de olika barnen? Jag studerar just nu till lärare med inriktning mot förskolan och detta ämne kom upp i en diskussion med mina studiekamrater.
Min fråga lyder: Är du som pedagog medveten om eventuella "favoritbarn" i din barngrupp? Har du någonsin i ditt yrkesliv kommit på dig själv med att ha "favoritbarn" och har du isåfall behandlat/bemött dem annorlunda från de övriga barnen i barngruppen? Det kan vara att du upptäckt skillnader i ditt sätt att bemöta elever/barn både medvetet OCH omedvetet. Jag förutsätter att det främst gäller omedvetna handlingar då jag hoppas ingen pedagog medvetet särbehandlar barn.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2008-01-02 14:10:00:
jag tänkte mest på olika typer av favoritisering när jag gjorde omröstningen... extra vänlig mot vissa barn, mer överseende med bus, strängare mot nått barn.. m.m. ja du förstår säkert...
Jag är väl medveten om att barn behöver olika bemötande anpassade efter sina olika personligheter m.m.