TwistedSister skrev 2008-01-16 12:12:07 följande:
Kan du ge nåt exempel på vad man säger hejdå till? För jag kan inte komma på nåt, inte en enda grej har jag kommit på som jag vill men inte kan göra pga av att jag har fått barn. Och mitt liv har inte varit innehållsfattigt, det har bara blivit mer innehållsfullt
När man går ut gymnasiet har man pluggat i ganska många år. De flesta känner det som en frihet att äntligen vara färdiga. Att ha en tid framför sig som innebär att man kan göra precis vad man har lust till, innan man väl binder sig till att börja plugga, jobba, skaffa familj...
Detta tycker jag att man säger hejdå till ifall man i denna åldern väljer att skaffa barn:
* Man kan inte göra EF-grejorna som är typiska efter-gymnasiet-aktiviteter: Plugga utomlands och jobba som au pair. Otroligt givande.
* Man kan inte på ett enkelt sätt ta tillfälliga jobb utomland/i Sverige för att komma iväg och se sig om, skaffa erfarenhet/utvecklas, ha roligt.
* Se världen på ett sätt som man bara gör som ungdom, dvs åka iväg med en ryggsäck utan att ha allför mycket planerat, fixa boende efterhand, hänga med nyinskaffade kompisar dit de är på väg, ta dagen som den kommer.
* Man kan inte vara lika spontan, kvällarna blir låsta efter att barnet har gått och lagt sig. Utan att ordna med barnvakt kan man inte tillsammans med sin man gå ut och gå en promenad, träna, gå på bio, äta middag ute, åka iväg på weekendsemester som inte är lämpliga för barn - helt enkelt göra det som man brukade göra på kvällar/helger innan man fick barn (om man nu inte bara brukade sitta hemma framför tvn)
* Om vi fått barn när vi var typ 19 år hade vi varit ensamma om det i vår kompisskara. Detta hade isolerat oss otroligt, då sättet som man umgicks med kompisarna på den tiden var just ungdomligt. Man gick på krogen, festade, bio, bowlade... Nu träffas vi istället något tidigare på kvällarna, så att barnen får leka lite och äter en god middag hemma. Detta är trevligt, men inte det som jag kallade för en rolig kväll när jag var 19 år.
* sovmorgon
* ta dagen i sitt eget tempo
* egna behov hamnar på andra plats
* semesterar som inte är lämpliga för barn
* stor del av sin egentid och därmed sin egen utveckling.
Det är otroligt utvecklande att få barn också, men det är utvecklande på ett annat sätt (och lika utvecklande senare i livet också). Genom att ha några år på egen hand skaffar man sig kunskap, erfarenhet och utvecklas helt enkelt till en vuxen människa. Det är något som ni som blir föräldrar unga aldrig får uppleva. Det går inte att skjuta på och göra när barnen är stora (som det tex gör med att vidareutbilda sig). Ni mister bara tiden, tyvärr (enligt mig).