• Vill1till

Jobba på Försäkringskassan, tips på kurser?

Jag har sökt jobb på Försäkringskassan som Handläggare men det verkar svårt att få. Jag har "bara" gymnasial utbilning men har någon tips på vad man kan läsa för att få de kunskaperna som krävs för att arbeta inom FK?

Kurser eller så på Komvux eller Högskolan som man kan läsa.. har letat men hittar inget som jag tycker verkar lämpligt för detta arbeta

Tips?

• Svar på tråden Jobba på Försäkringskassan, tips på kurser?
  • miie

Det finns ju kurser inom socialförsäkring på högskola/universitet.

• Vill1till

När jag sökte detta så skulle man fylla i om man hade läst en KY-utbildning. Vad 17 ska det vara för utbildning för just försäkringskasasn? Fattar ingenting

Kurser inom socialförsäkring finns inte i Gävle iallafall

• LaFontaine

Universitetsutbildning smäller högre än KY. Dessutom är det bra att läsa en bredare utbildning - du kanske inte vill jobba med samma sak för resten av livet.

• Vill1till
    LaFontaine skrev 2008-01-02 15:05:08 följande:
    Universitetsutbildning smäller högre än KY. Dessutom är det bra att läsa en bredare utbildning - du kanske inte vill jobba med samma sak för resten av livet.
    Kanske det men jag har inte lust att plugga långvarit nu och inte i 3 år för att jobba på FK, skulle räcka bra med ngn enstaka kurs eftersom jag vet att det egentligen inte behövs ngn riktig utbildning utan att vem som helst kan jobba där egentligen.
  • Ch Belair
    Vill1till skrev 2008-01-02 15:12:35 följande:
    Kanske det men jag har inte lust att plugga långvarit nu och inte i 3 år för att jobba på FK, skulle räcka bra med ngn enstaka kurs eftersom jag vet att det egentligen inte behövs ngn riktig utbildning utan att vem som helst kan jobba där egentligen.
    Fast det låter inte direkt som du vill lägga ner någon större energi på utbildning och att få just detta jobbet, så om du inte blir anställd så kan jag förstå varför.
  • Vill1till

Ch Belair skrev 2008-01-02 15:15:17 följande:

Fast det låter inte direkt som du vill lägga ner någon större energi på utbildning och att få just detta jobbet, så om du inte blir anställd så kan jag förstå varför.
    Det är klart jag vill ha det men inte genom att plugga i 3 år! Jag uppfyller alla krav men det var önskvärdigt med en KY-utbildning och den skulle jag gärna gå om den fanns men det gör den inte.. därför undrade jag om man kunde läsa ngt liknande...
  • LaFontaine
    Vill1till skrev 2008-01-02 15:12:35 följande:
    Fast enstaka kurser hjälper inte till så mycket tyvärr. Jag var aktuell för en tjänst på FK (också som handläggare) där de ansåg att det var till min nackdel att jag inte var riktigt klar med min magister. Nu valde jag ett annat jobb, men en riktig utbildning smäller högre än en enstaka kurs!
  • Vill1till
    LaFontaine skrev 2008-01-02 15:17:27 följande:
    Fast enstaka kurser hjälper inte till så mycket tyvärr. Jag var aktuell för en tjänst på FK (också som handläggare) där de ansåg att det var till min nackdel att jag inte var riktigt klar med min magister. Nu valde jag ett annat jobb, men en riktig utbildning smäller högre än en enstaka kurs!
    Jo jag vet det... snart ska man väll ha magisterexamen i att städa oxå

Blir less eftersom jag uppfyller alla kraven genom arb. livs erfarenhet bara det att jag inte har nga högskolestudier.. hrm,,,
  • Vill1till

Sedan kan jag förstå att om man pluggat i 3 år kanske inte vill sitta o jobba på Fk utan ha ett lite "högre" jobb... tycker inte det kröävs utbildning för att jobba där men alla jobba kräver ju utbildning nästan.. synd... får väll gå tillbaks och jobba som uska då, där har jag utbildning men finns iget jobb ens

• LaFontaine
    Vill1till skrev 2008-01-02 15:19:10 följande:
    Jo jag vet det... snart ska man väll ha magisterexamen i att städa oxå Blir less eftersom jag uppfyller alla kraven genom arb. livs erfarenhet bara det att jag inte har nga högskolestudier.. hrm,,,
    Fast det är ju en självklarhet att relevanta studier ökar chanserna till jobb avsevärt! Arbetslivserfarenheten är också viktig, men min erfarenhet är att många arbetsgivare hellre anställer någon med mindre erfarenhet men mer utbildning än någon med mer erfarenhet men noll utbildning.
  • Vill1till
    LaFontaine skrev 2008-01-02 15:22:41 följande:
    Fast det är ju en självklarhet att relevanta studier ökar chanserna till jobb avsevärt! Arbetslivserfarenheten är också viktig, men min erfarenhet är att många arbetsgivare hellre anställer någon med mindre erfarenhet men mer utbildning än någon med mer erfarenhet men noll utbildning.
    Jo jag vet att det är så och det är synd tycker jag men samtidigt ska det ju löna sig att plugga. Det vänder väll så småningom får jag hoppas.. alla pluggar ju nu... jahg får väll vara kvar på mitt jobb ett tag till antar jag. Man ska vara glad att man ahr ett jobb i dagens samhälle!
  • Miss Lau

Jag har många kompisar som är jurister (4,5 års universitetsutbildning) som jobbat som handläggare på fk. Kanske inte drömjobbet för en jurist men ofta ett första jobb.

• vdsfdxfv

Jag har också som mål att arbeta som handläggare för försäkringskassan (eller annan statlig myndighet). Tror att en samhällsvetarutbildning med beteendevetenskap som inriktning (sociologi, psykologi osv) är väldigt gångbar. Jag läser själv sociolgi som inriktning, och tänker även (efter min magister) läsa en del kompleterande fristående kurser som juridik, rehabilitering och dylikt, vilket borde förbättra mina chanser att få jobb. Den information jag fått när jag hört mig omkring säger att en akademisk utbildning dessvärre är ett måste för att få ett sådant jobb, och då helst en magisterexamen.

• Hoppas09

Det är jag som var ts och har bytt signatur men jag måste uppdatera lite

Utan utbildning och allt så fick jag jobbet!
    Tjohoooo!!!!!!!!!!!!!

Svar på tråden Jobba på Försäkringskassan, tips på kurser?