• anne82

är det olagligt o kopiera andras bilder?

köpte en tröja från tradera och den var tyvärr för liten,så kan jag använda säljarens bild och sätta ut den igen eller är det olagligt?

• Svar på tråden är det olagligt o kopiera andras bilder?
  • anne82

ok.tack för ditt svar.man vill ju vara säker

• Ejnie

hmm, du behöver väl personens tillstånd?

• anne82

Alltså ingen aning hur det fungerar det där??
    väntar nog innan jag sätter ut tröjan,hinner kanske få fler svar

• Ejnie

en jag känner fick en bild från sin hemsida publicerad i en tidning och lyckades få dem att betala arvode genom att hota med polisanmälan (efter att ha kollat med polisen). Kan du inte maila den somsålt träjan och få hans/hennes tillåtelse så är problemet ur världen?

• anne82

nää va jobbigt o börja leta efter hennes mail bland tusen andra
    har köpt massor med kläder på sistone.
    jag säljer tröjan på loppis nästa gång tror jag

• Ejnie

Å andra sidan är ju risken minimal att du blir upptäckt...

• Isfjord

Du får fritt använda någon annans bild som skrivbord på din dator. Spara ner och titta på själv osv.

Men du får INTE publicera en bild utan upphovsmannens tillstånd.

Kan du inte ta en egen bild? Har du inte digitalkamera kanske någon kompis har det? Har du flatbäddskanner kan du skanna av trycket på den.

• anne82

jag har ju ingen kamera själv
    kan inte koppla scanner och föra över bilder till denna förbannade burk
    har windows 98 skit jobbigt att kolla på bilderna och dessutom så tar det sjuttonhundra timmar att ladda ner med denna dator..
    måste satsa på en bättre dator först innan jag köper tillbehör till den

• MuminMy

Jag hade använt den men skrivit vems den är. Copyright-lagarna är inte helt solklara i alla fall och du lär knappast få några påföljder...

• lurv

Om du använder den bilden utan att fråga om det är OK och Tradera upptäcker det så plockar dom bort bilden ur din auktion. Tror t.o.m att det står i deras regler att du inte får använda någonannans bilder i dina auktioner.

Svar på tråden är det olagligt o kopiera andras bilder?