Jag är en av de kvinnor som har haft den extrema oturen att ha både PCOS och endometrios.
LiselottePCOS skrev 2008-01-05 16:30:56 följande:
mammmiiie : En läkare kansvara bäst på dina tankar om dig som person.Har läst på Intenet : vad en kvinna mer kan drabbas av är PCOS och endometrios samtidigt. För att avgöra vilket det är behöver läkare göra en laparaskopi, dvs titta in i bukhålan med en liten kamera under narkos för att se om kvinnan har endomerioshärdar i buken. Vad jag vet allmänt är de kriterier som gäller nu om PCOS, sedan 2004 på ett möte i Rotterdam , med hela väldens "grädda" i gynekologi och de främsta PCOS -läkarna, dessa:Orgelbuden (fler än 4 dagars skillna mellan cyklerna) eller utebliven menspåverkade homonnivåerPCO-äggstockarKvinnan ska ha 2 av 3 kriterier för det ska vara PCOS, allså kan man ha PCO-äggstockar och påverkade hormoner men samtidgt regelbunden mens. OM jag minns rätt så var jag lik dig "förr i tiden "blödde 7 rikligt dagar per vecka och hade en cykler på 42 dagar, då hade jag redan behandling riktad mot högt prolaktin som ca 20 % av alla med PCOS har. Gravid vart jag utan ytteligare behandling.