• Selenea

Något man föds med eller inte?

PCO är väl en typ av äggstock som vem som helst kan få, medan PCOS är ärftligt, om jag har förstått det rätt. Men oavsett är det nåt man föds med.

"PCOS är genetiskt betingat och kan ärvas både av mamman och av pappan." Så står det på www.pco-s.com/, patientföreningen för PCO och PCOS.

• Selenea

Enligt min läkare föds man med det.

• Selenea

Man föds ju med färdiga ägganlag, så hur kan det INTE vara medfött med de klassiska pärlbanden etc?

• Selenea

Jag är en av de kvinnor som har haft den extrema oturen att ha både PCOS och endometrios.

LiselottePCOS skrev 2008-01-05 16:30:56 följande:
    mammmiiie : En läkare kansvara bäst på dina tankar om dig som person.Har läst på Intenet : vad en kvinna mer kan drabbas av är PCOS och endometrios samtidigt. För att avgöra vilket det är behöver läkare göra en laparaskopi, dvs titta in i bukhålan med en liten kamera under narkos för att se om kvinnan har endomerioshärdar i buken.  Vad jag vet  allmänt är  de kriterier som gäller nu om PCOS, sedan 2004 på ett möte i Rotterdam , med hela väldens "grädda" i gynekologi och de främsta PCOS -läkarna, dessa:Orgelbuden (fler än 4 dagars skillna mellan cyklerna) eller utebliven menspåverkade homonnivåerPCO-äggstockarKvinnan ska ha 2 av 3 kriterier för det ska vara PCOS, allså kan man ha PCO-äggstockar och påverkade hormoner men samtidgt regelbunden mens. OM jag minns rätt så var jag lik dig  "förr i tiden "blödde 7  rikligt dagar per vecka och hade en cykler på 42 dagar, då hade jag redan behandling riktad mot högt prolaktin som ca 20 % av alla med PCOS har. Gravid vart jag utan ytteligare behandling.
Svar på tråden Något man föds med eller inte?