• Anonym (Knarkare?)

Har tagit Efedrin. Är det en drog?

Jag tog efedrin för att sluta äta så mycket efter att jag slutat amma. Nu menar mitt ex att jag är en dålig mamma för att jag har missbrukat. Jag var övertygad om att det var helt lagligt, men undrar nu om jag kan ha fel...

Någon som kan lagen här?

• Svar på tråden Har tagit Efedrin. Är det en drog?
  • Anonym (Knarkare?)

Anonym (Överdrivet) skrev 2008-01-11 12:49:14 följande:

Anonym (Knarkare?) skrev 2008-01-11 12:18:10 följande:
    Nej, det är det inte :) Det är olagligt (än så länge) att sälja samt använda efedrin/ephedraprodukter i samband med tävling. Efedrin är inte narkotiskklassat.
    Det är det svaret jag har hoppats och trott på hela tiden. Har du möjligtvis någon pålitlig källa, som jag kan hitta någonstans?
  • Anonym

Varför ringer du inte ex polisen anonymt och frågar än sitter här och frågar folk som egentligen inte vet, och dom som faktiskt vet verkar du ju ändå inte lyssna på..

• Anonym (Foxy Ldy)

Efedrin är en kemisk kusin till Kokain, allstå ett narkotika preparat, som är totalt förbjudet i sverige, får inte säljas överhuvudtaget, men som är relativt lätt att få tag i på nätet. Tyvärr. Efedrin ökar kroppens energi förbrukning och kan tredubbla pulsen, vilket kan göra att man kan få hjärtinfarkt om man ha högt blodtryck och det räcker med lite för högt! Det minskar också kroppens behov av mat och man har lätt för att få ätstörningar, det tunnar även ut blodet så att man har svårare för att sluta blöda om man skadar sig.
    Alltså Efedrin är SKIT farligt!

• drSteffo

Anonym (Foxy Ldy) skrev 2008-01-12 12:44:08 följande:

Efedrin är en kemisk kusin till Kokain, allstå ett narkotika preparat, som är totalt förbjudet i sverige, får inte säljas överhuvudtaget, men som är relativt lätt att få tag i på nätet.
    FEL. Efedrin har en kemisk uppbyggnad som liknar amfetamin. Men det finns ingen brukare/missbrukare som skulle missta de två för varandra kan jag säga på en gång.
    Efedrin är INTE ett narkotikaklassat preparat. Det är läkemedels- och dopingklassat.
  • Anonym (Knarkare?)
    Anonym skrev 2008-01-12 12:15:58 följande:
    Varför ringer du inte ex polisen anonymt och frågar än sitter här och frågar folk som egentligen inte vet, och dom som faktiskt vet verkar du ju ändå inte lyssna på..
    Visst skulle jag kunna ringa polisen och fråga, men jag skulle vilja få en skriftlig källa som är trovärdig, för att kunna använda den vid rättegången, eftersom nämndemännen inte alltid är så duktiga på lagen. Det räcker ju inte att säga vid rättegången att det har jag hört...

Jag lyssnar på vad alla säger, men eftersom folk säger två olika saker så lyssnar jag mest på dem som har kommit med en existerande och trovärdig källa.
  • Anonym

Men duu.. ring en läkare då, har inte den tanken slagit dig? Eller gå in på FASS eller myndighet och skriv ut. Finns ju riktiga källor på nätet. Bara att söka eller ska vi behöva göra det åt dig?

Anonym (Knarkare?) skrev 2008-01-12 18:56:25 följande:

Visst skulle jag kunna ringa polisen och fråga, men jag skulle vilja få en skriftlig källa som är trovärdig, för att kunna använda den vid rättegången, eftersom nämndemännen inte alltid är så duktiga på lagen. Det räcker ju inte att säga vid rättegången att det har jag hört...Jag lyssnar på vad alla säger, men eftersom folk säger två olika saker så lyssnar jag mest på dem som har kommit med en existerande och trovärdig källa.
  • Anonym (FD festare)

Sedan -00 är det inte bara olagligt att inneha droger och narkotikaklassade läkemedel (såklart såvida du inte fått dem utskrivna av en läkare) utan även olagligt att ha dem i kroppen (=att bruka/missbruka dem).
    Efedrin har sedan -05 varit klassat som ett läkemedel (ännu tidigare fick man inte sälja dem såvitt jag vet) men däremot har ephedra (örten som bla används vid framställning av efedrin) inte varit olaglig förrän på senare tid, om den ens är olaglig nu, det vet jag inte. Efedrin är till stor del syntetiskt medan ephedra är helt naturligt, en ört.
    Har för mig att rent efedrin har varit olaglit längre än -05 (nakotikapolisen har i alla fall satt dit folk som är påverkade av det tidigare än så), men kan ha fel...

• Anonym (FD festare)

Sedan -00 är det inte bara olagligt att inneha droger och narkotikaklassade läkemedel (såklart såvida du inte fått dem utskrivna av en läkare) utan även olagligt att ha dem i kroppen (=att bruka/missbruka dem).
    Efedrin har sedan -05 varit klassat som ett läkemedel (ännu tidigare fick man inte sälja dem såvitt jag vet) men däremot har ephedra (örten som bla används vid framställning av efedrin) inte varit olaglig förrän på senare tid, om den ens är olaglig nu, det vet jag inte. Efedrin är till stor del syntetiskt medan ephedra är helt naturligt, en ört.
    Har för mig att rent efedrin har varit olaglit längre än -05 (nakotikapolisen har i alla fall satt dit folk som är påverkade av det tidigare än så), men kan ha fel...

• Anonym (Knarkare?)

Anonym (FD festare) skrev 2008-01-12 20:13:35 följande:

Sedan -00 är det inte bara olagligt att inneha droger och narkotikaklassade läkemedel (såklart såvida du inte fått dem utskrivna av en läkare) utan även olagligt att ha dem i kroppen (=att bruka/missbruka dem).Efedrin har sedan -05 varit klassat som ett läkemedel (ännu tidigare fick man inte sälja dem såvitt jag vet) men däremot har ephedra (örten som bla används vid framställning av efedrin) inte varit olaglig förrän på senare tid, om den ens är olaglig nu, det vet jag inte. Efedrin är till stor del syntetiskt medan ephedra är helt naturligt, en ört.Har för mig att rent efedrin har varit olaglit längre än -05 (nakotikapolisen har i alla fall satt dit folk som är påverkade av det tidigare än så), men kan ha fel...
    Men efedrin är inte narkotikaklassat, så det spelar ju ingen roll. Och narkotikapolisen beslagtar inte efedrin om det inte är så att de misstänker att det sker försäljning av dem. Man får allså inneha dem och äta dem, enligt information jag har fått från rikskriminalen...
Svar på tråden Har tagit Efedrin. Är det en drog?