• Sommarregn

Min dotter har druckit......

Hjälp....jag behöver lite råd. Min dotter och hennes kompis (båda 15½)var hemma hos några kompisar igår och blev hämtade vid kl 23 på kvällen för att dom skulle vara hemma vid den tiden. Väl hemma upptäckte min exman att dom hade druckit båda två.
    Dom kunde stå på benen och var inte "fulla" men dom hade ändå druckit. Det här är inte första gången det hänt, det har hänt ett par gånger tidigare vilket resulterar i att vi satt oss ner alla och pratat om det, vad det innebär med risker och allting. Vi har alltid sagt att vi inte vill att hon dricker och att hon dessutom inte får för hon har inte åldern inne.
    Nu vet ju jag att dom är tonåringar och tycker det är spännande att testa men jag är livrädd att dom ska hamna på en fest bli apradar och hamna i en situation dom inte kan kontrollera.
    Till saken nu, det måste bli någon påföljd av det hon håller på men och det min dotter värdesätter är hennes pengar hon får varje månad. Jag funderar på att helt enkelt dra några hundra av hennes månadspengar och ge det till någon organisation mot alkoholskador eller annan organisation så att hon fattar att det kanske inte är värt att dricka för att hon förlora dessa pengar.
    Samtidigt vill jag att hon alltid ska kunna ringa mig eller sin pappa om dom har druckit och det gått snett....vad göra?
    Vad tycker ni, har ni något bättre förslag?

• Svar på tråden Min dotter har druckit......
  • Me o Mike

Jag tycker att hon gör som vilken normal 15-åring gör.. Jag tycker inte man ska straffa för hårt. Det slår bara bakut då..

• Sommarregn

Tycker du att det bara ska passera utan påföljd eller har du ett bra förslag på vad man kan göra?

• Yvonne81

Jag tycker att om ni har ett samtal till med henne, förklarar att ni är oroliga för att det ska så lite till att något går snett osv. Ett par hundralappar i "straff" tycker jag inte är fel - någon form av konsekvens bör man ju ha och hon bör vara väldigt medveten om vad pengarna går till! Sen tar du ju inte bort hela månadspengen!

Men om ni har ett allvarligt men stillsamt samtal med henne utan anklagelser och med en hel del förståelse för att hon är ung, hon vill pröva nya saker osv så kan ni ju säga att ni litar på henne, litar på hur ni uppfostrat henne och att hon gör smarta val! Att hon är tuff och stark nog att säga nej till alkohol nu och vänta de få år som är kvar! Sedan måste ni ju klargöra att hon ska veta att vad som än skulle hända så kan hon alltid ringa er - även om det är en kompis eller hon själv som gjort bort sig!

Man får inte bli arg, man får inte hota och man får inte anklaga - då kommer man nog ingenstans.

Jag har inga tonårsbarn så jag är ju inte säker - men jag tror att detta är ev. något jag skulle prövat när min son blir 15....

• Julia85

Säg till henne vad du tycker!
    Sen ser NI till att alltid hämta henne på en avtalad tid när hon är "ute". Då kan hon inte med att dricka FÖR mycket..
    Säg att ni vet att hon druckit och att det är ju inget att göra något åt nu. Men att du inte tycker om det.

Det var ungefär så här mina föräldrar gjorde. Jag fick inte dricka, men dom visste att jag gjorde det. Var väl ungefär som din dotter då. Men mina föräldrar så alltid till att hämta mig eller att dom var vakna när jag kom hem. Och vi hade alltid en avtalad tid då jag skulle vara hemma. Skulle jag bli 1 timma sen ringde jag och sa detta och dom gick med på det efter som jag ringde och berättade detta.
    Jag kunde aldrig med att dricka för mycket efter som någon hämtade/kollade mig när jag var hemma/blev hämtad.
    Detta tyckte jag var en väldigt bra metod dom körde på mig..

Lia 040726 & Melwin 070507
  • Yvonne81

Vi var 4 kompisar som alltid gick ut tillsammans. Våra föräldrar gjorde en överrenskommelse om att en kör och en hämtar på bestämda tider och så turades de om! Det var jätte bra - vi kunde inte bli sena för överrenskommelsen var ju redan gjord sedan tidigare.

Då kunde inte vi heller dricka för mycket eftersom vi skulle åka med dom. Jag var 14 år första gången jag drack men då hämtade mamma mig och sa att hon var oerhört besviken. Nästa gång var jag 16 år före jag drack igen och då drack vi ganska lite som sagt eftersom vi blev hämtade =)

Julia85 skrev 2008-01-03 09:12:37 följande:
    Säg till henne vad du tycker! Sen ser NI till att alltid hämta henne på en avtalad tid när hon är "ute". Då kan hon inte med att dricka FÖR mycket.. Säg att ni vet att hon druckit och att det är ju inget att göra något åt nu. Men att du inte tycker om det. Det var ungefär så här mina föräldrar gjorde. Jag fick inte dricka, men dom visste att jag gjorde det. Var väl ungefär som din dotter då. Men mina föräldrar så alltid till att hämta mig eller att dom var vakna när jag kom hem. Och vi hade alltid en avtalad tid då jag skulle vara hemma. Skulle jag bli 1 timma sen ringde jag och sa detta och dom gick med på det efter som jag ringde och berättade detta. Jag kunde aldrig med att dricka för mycket efter som någon hämtade/kollade mig när jag var hemma/blev hämtad. Detta tyckte jag var en väldigt bra metod dom körde på mig..
  • Me o Mike

Grejen är att jag är HELT övertygad om att hon VET vad ni tycker och har nog ganska bra koll på vad som kan hända.. Det ni kan göra är att berätta skillnaden mellan olika drycker!! Att tex: dricker man sprit så kan det gå jäkligt illa.. Jag ser bara till mig själv och hur vi gjorde/tänkte osv.. Jag minns det som igår när jag va i den åldern och började dricka..
    Det farliga är när unga börjar blanda "häxor" och sådana saker..

Sommarregn skrev 2008-01-03 09:11:29 följande:
    Tycker du att det bara ska passera utan påföljd eller har du ett bra förslag på vad man kan göra?
  • Sommarregn

Vi har haft snacket om alkohol, vad som är förädiskt, farligt och vad man kan bli utsatt för osv.....
    För lite mindre än ett år sedan hade hon sin första fylla, hon och några kompisar blandade dinkar 50% vodka 50% hallonsoda.
    Hon hade inte ätit något annat än frukost den dagen och man kan ju bara gissa vad som hände. Dom blev apradar. Hon mådde väldigt dåligt efter det och skämdes oerhört och sedan dess har hon inte varit full men ändå inte hållit sig helt från alkoholen.
    Är rädd att hon ska bli så full igen men kanske har hon lärt sig något.

• Me o Mike

Jag tror absolut hon lärde sig nåt då.. Jag tycker det låter som att din dotter är ovanligt duktig faktiskt!!!

Sommarregn skrev 2008-01-03 09:44:23 följande:
    Vi har haft snacket om alkohol, vad som är förädiskt, farligt och vad man kan bli utsatt för osv.....För lite mindre än ett år sedan hade hon sin första fylla, hon och några kompisar blandade dinkar 50% vodka 50% hallonsoda.Hon hade inte ätit något annat än frukost den dagen och man kan ju bara gissa vad som hände. Dom blev apradar. Hon mådde väldigt dåligt efter det och skämdes oerhört och sedan dess har hon inte varit full men ändå inte hållit sig helt från alkoholen.Är rädd att hon ska bli så full igen men kanske har hon lärt sig något.
  • Julia85

Ja, hon lärde sig nog något av det iallafall. Hon verkar ju vara duktig ändå mot alla andra man ser på stan som är en 13-14 år och skitfulla.. Undra om deras föräldrar bryr sig?

Lia 040726 & Melwin 070507
  • johannaringer

Att ALLTID hämta sina barn är A och O. Sen om det är just ni eller någon annan förälder (som ni litar på) spelar mindre roll.

Jag hade (tyvärr) tillgång till en egen lägenhet mitt inne i stan när jag var tonåring. Min mamma och hennes man bodde långt ute på landet och ville inte åka in och hämta mig. De litade på att jag antingen sov hemma hos en kompis (och då hade ju hennes föräldrar koll) eller i lägenheten. Jag var faktiskt väldigt duktig med själva sovandet. Vi hade också ett avtal där jag skulle ringa vid en viss tid, och då skulle jag ringa från lägenheten eller från kompisen. Hahahaha.. hur svårt var det att gå hem, ringa, vänta tio minuter och sen gå ut igen? Hur svårt var det att låta nykter när man pratar med en yrvaken mamma i telefon.. Mina föräldrar tyckte att jag var såå duktig och ansvarstagande. Fy fan, jag fattar inte hur de kunde låta mig vara helt ensam inne i stan.

Jag och min man har bestämt att vi ALLTID ska hämta våra barn, var de än är.

Svar på tråden Min dotter har druckit......